هدفونهایی که هماکنون در بازار وجود دارند برای تجربهی واقعیت مجازی در حد متوسط قرار دارند و در صورتی که هدف یک تجربهی واقعی از دنیای مجازی باشد، نمیتوان هدفون ایدهآلی را از میان نمونههای موجود انتخاب کرد، چراکه همانطور که گفتیم، هدفونهای کنونی قادر به ایجاد یک صدای ساراند واقعی نیستند.
اما شاید بپرسید که چرا برای داشتن یک تجربهی واقعی از دنیای مجازی نیاز به هدفونهایی است که صدای ساراند را ایجاد کنند؟ پاسخ این سوال در اهمیت صدا نهفته است. هرچند بینایی بخش بزرگی از ایجاد تجربهی دنیای مجازی را در اختیار دارد، اما صدا نیز در تکمیل این فرآیند یک عنصر کلیدی است.
برای مثال فرض کنید که با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی وارد دنیایی دیگر شدهاید، به طور حتم تجربهی شما از این دنیا محدود به چیزهایی که میبینید، نشده و در این حالت صدا به عنوان یک فاکتور مکمل، تعریف پیرامونی است که شما قادر به دیدن آن نیستید، چراکه در دنیای واقعی نیز انسان تنها قادر است دامنهای از محیط پیرامون خود را ببنید، که در مقابلش قرار دارد و صدا نقش مهمی در تعریف سایر جهات از قبیل پشت سر بازی میکند. استارتاپ Ossic برای پرکردن این نقطه وارد کار شده و درپی آن است تا با ایجاد هدفونهایی که قابلیت ایجاد صدای ساراند دارند، تجربهی کاملی را در زمان استفاده از هدستهای واقعیت مجازی در اختیار کاربر قرار دهد.
پیش نیازهای واقعیت مجازی چیست؟
اُسیک هدفونهایی را طراحی میکند که اختصاصا با در نظر گرفتن واقعیت مجازی توسعه یافتهاند. در فرآیند طراحی یک هدفون منطبق بر نیازهای هدستهای واقعیت مجازی، سه فاکتور توسط اُسیک در نظر گرفته میشود که شامل سایز سر، حالت گوش و موقعیتی است که کاربر در دنیای مجازی در آن به سر میبرد.
براساس اطلاعات ارائه شده توسط اُسیک، تجربهی شنیداری هر شخص از دنیای پیرامون به دلیل داشتن مشخصات گوناگون، متفاوت است. سایز سر هر شخص یا به بیان بهتر فاصلهی بین دو گوش و حالت گوش در شکلگیری این تجربه بسیار کلیدی است. درصد بزرگی از هدفونهای امروزی با در نظر گرفتن میانگین سایز سر و گوش افراد تولید میشود که این موضوع برای افرادی که در مورد این دو فاکتور شاخصهای نزدیکی به سایز میانگین دارند، وضعیت مطلوب است.
هدفونهای Ossic X با استفاده از سنسورهایی که روی آن تعبیه شده، سایز سر کاربر را تشخیص داده و الگوریتمهای توسعه یافته توسط این استارتاپ، بصورت نرمافزاری بهترین صدای ممکن را ایجاد میکنند. برای گوشهای با سایز متفاوت، اُسیک ایکس چهار درایور مخصوص دارد. درایور بخشی از هدفون است که صدا را ایجاد میکند. هدفونهای معمولی دارای یک درایور هستند که این درایورها نیز برای انتقال صدا به یک گوش معمولی توسعه یافتهاند.
کالیبره کرن صدا براساس سایز سر و حالت گوش کاربر این امکان را در اختیار اسیک ایکس میدهد تا بهترین صدای ساراند را متناسب با ابعاد سر و گوش کاربر در اختیار وی قرار دهد. در واقع کاربران با استفاده از این هدفونها صداها را شبیه به واقعیت میشنوند.
استفاده از چند درایور باعث میشود تا صدای سه بعدی نیز در مقایسه با یک درایور با کیفیت بهتری اجرا شود. برای مثال میتوان به صداهایی که از پشت یا جلو به سمت کاربر میآیند که بسیار شبیه به واقعیت است. براساس تجربهی نویسندهی مقاله از تک اینسایدر، تجربهی حاصل از استفادهی هدفون اسیک ایکس، با هیچ یک از تجربیات پیشین با هدفونهای معمولی قابل قیاس نیست.
اسیک ایکس همچنین وضعیت سر کاربر را نیز اندازهگیری میکند که این موضوع باعث میشود تا همیشه منبع صدا در وضعیت ثابتی باقی مانده و از اینرو تجربهای نزدیک به واقعیت را برای کاربران فراهم میکند. برای مثال زمانی را در نظر بگیرید که فردی با پای پیاده از روبرو به شما نزدیک میشود، وقتی سر خود را به سمت راست بچرخانید، باید صدای قدمهای فرد مورد نظر را با گوش چپ بشنوید. این مسالهای است که اسیک ایکس به همراه هدستهای واقعیت مجازی به بهترین شکل ممکن انجام میدهد.
نتیجه گیری
براساس تجربیات نویسندهی مقاله، آزمایش اسیک ایکس در کنار هدست واقعیت مجازی وایو وی آر اچتیسی، بهترین تجربهی ممکن در دنیای مجازی را رقم میزنند. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که در مقایسه با سایر هدفونها، اسیک ایکس به بهترین نحو منبع صدای حاصل در دنیای مجازی را به گوش کاربران انتقال داده و صدا همخوانی زیادی با تصویری که کاربر میبیند، دارد.
استارتاپ اسیک محصول جدید خود را که اسیک ایکس نام دارد، در کیک استارتر برای جذب سرمایهای ۱۰۰٫۰۰۰ دلاری قرار داده بود که تا این لحظه موفق شده ۲۷ برابر هدف سرمایهی خود را جذب کند. براساس آمار ارائه شده در کیک استارتر، اسیک تا این لحظه بیش از ۲.۷ میلیون دلار برای توسعهی این هدست جذب کرده است. پیش فروش میشد اسیک ایکس با قیمت ۲۵۰ دلار راهی بازار شود، اما قیمت واقعی آن ۳۹۹ دلار تعیین شده که سال آینده راهی بازار خواهد شد.