سونی همچنان با کنسول پلیاستیشن ۴ و بخش سرگرمیهایش پیشتازی میکند. طبق جدیدترین گزارش مالی سالیانه، کمپانی سونی طی ۳ سال توانسته بیش از ۴۰ میلیون دستگاه پلیاستیشن ۴ در سراسر دنیا بفروشد و در این سال مالی به آمار و ارقام خوبی در فروش و سودآوری بخش سرگرمیهایش دست پیدا کند.
سونی در سال مالی ۲۰۱۵ توانست بیش از ۱۷.۷ میلیون دستگاه کنسول پلیاستیشن ۴ در سراسر جهان عرضه کند که این رقم، پرش بلندی نسبت به ۱۴.۸ میلیون دستگاه سال مالی ۲۰۱۴ محسوب میشود.
اما شاید نقطه عطف گزارش مالی جدید سونی، در بخش خدمات آنلاین و شبکه پلیاستیشن باشد. PSN در سال مالی ۲۰۱۵ برای سونی چیزی بالغ بر ۴.۹ میلیارد دلار درآمد داشته است. سونی در مدت مشابه سال گذشته مالی به رقم ۳.۲ میلیارد دلار رسیده بود که با یک حساب سرانگشتی متوجه میشویم سونی پرش بلندی در این بخش داشته است.
برخی بر این باور هستند که تصمیم سونی برای اجباری کردن دریافت اشتراک پلیاستیشن پلاس در کنسول پلیاستیشن ۴، باعث بالارفتن درآمد بخش سرگرمیها در طولانی مدت شده است.
بخش سرگرمیها و سرویسهای شبکهای سونی در مجموع ۱۳.۷ میلیارد دلار درآمدزایی داشتهاند که نشاندهندهی رشدی ۱۲ درصدی است. سونی از این مقدار درآمد، ۷۸۵ میلیون دلار سود خالص به دست اورده که در مقایسه با سال مالی قبلی، رشد شگفتانگیز ۸۴ درصدی را تجربه کرده است. این مقدار سوددهی بخش سرگرمیهای سونی کمک شایانی به کلیت کمپانی کرده است. سونی حالا به درآمد ۷۱ میلیارد دلاری در سال مالی ۲۰۱۵ رسیده که از این مقدار، ۲.۷ میلیارد دلار آن سود خالص است.
با اینکه آمار و ارقام سال مالی ۲۰۱۵ برای سونی بسیار امیدوارکننده و خوب است، اما شانس با سونی زیاد یار نیست و شاید در سال مالی پیش رو نباید انتظار تکرار موفقیتهای قبلی را داشته باشد. زلزله و سیلی که چندی پیش ژاپن را در نوردید، باعث از کار افتادن و وارد شدن خسارات زیادی به برخی از کارخانههای تولیدی کمپانیهای ژاپنی شده که سونی هم از این قائده مستثنی نبوده است.
از سوی دیگر، سونی امسال با دستان پر به استقبال مخاطبانش آمده است. عرضهی هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن ویآر، چشمانداز جدیدی برای سونی در بازار ایجاد خواهد کرد و از طرفی، مدل جدید معرفی نشدهی کنسول پلیاستیشن ۴، از اصلیترین اتفاقات و رویدادهایی هستند که سونی برای آنها برنامه دارد.
باید دید کمپانی سونی چگونه میخواهد همچنان به پیشتازی خود در بازار بازیهای ویدیویی و سرگرمی ادامه دهد.