موبایلستان

اندروید ۱۵ بالاخره پشتیبانی واقعی VRR را به ارمغان می آورد

با انتشار اندروید ۱۵، گوگل یک پیشرفت بزرگ را برای نمایشگرهای اندروید معرفی می‌کند: پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر واقعی (VRR). این ویژگی نرخ نوسازی تطبیقی ​​(ARR) به نمایشگرها اجازه می‌دهد تا بسته به نوع محتوا، نرخ نوسازی خود را به صورت پویا تنظیم کنند، با هدف کاهش مصرف انرژی و بهبود تجربه کاربر.

برای کسانی که در مورد عملکرد متغیر نرخ نوسازی پنل‌های 8T LTPO تعجب می‌کنند، شایان ذکر است که این نمایشگرها به جای ارائه محدوده کاملاً پیوسته از ۱ هرتز تا ۱۲۰ هرتز، همچنان در میان مجموعه‌ای از نرخ‌های نوسازی از پیش تعریف شده تغییر می‌کنند. سازندگان این نمایشگرها را از قبل پیکربندی می‌کنند تا بر اساس محتوای نمایش داده شده، بین نرخ‌های نوسازی خاصی مانند ۱ هرتز، ۱۰ هرتز، ۳۰ هرتز، ۶۰ هرتز و تا ۱۲۰ هرتز جابجا شوند. به عنوان مثال، ما هرگز پنل 8T LTPO را در آیکیو Neo9 Pro به‌هرحال بین آن مقادیر از پیش تعریف‌شده به‌روزرسانی ندیده‌ام.

این به دلیل محدودیت‌های فریم ورک نرم‌افزار اندروید است که تا اندروید ۱۵ فقط از حالت‌های نمایش گسسته پشتیبانی می‌کرد. این با فناوری VRR در رایانه‌های شخصی متفاوت است، که در آن نرخ نوسازی می‌تواند با نرخ فریم در زمان واقعی همگام شود و به طور مداوم برای مطابقت با فریم‌های رندر شده تنظیم شود. چنین همگام‌سازی بلادرنگ امکان انتقال نرم‌تر و بهبود پاسخ‌دهی را به‌ویژه در بازی‌ها فراهم می‌کند. از سوی دیگر، دستگاه‌های اندرویدی به‌طور سنتی فاقد این نوع انعطاف‌پذیری هستند.

اندروید ۱۵ با یک ویژگی کاربردی همراه استاندروید 15 بالاخره پشتیبانی واقعی VRR را به ارمغان می آورد

با اندروید فعلی، گوگل چارچوب نمایش اندروید را با ارائه پشتیبانی واقعی ARR تغییر داده است، که به صفحه‌نمایش اجازه می‌دهد نرخ نوسازی را در یک حالت نمایش تنظیم کند. این بهبود از طریق به‌روزرسانی لایه انتزاعی سخت‌افزار Hardware Composer (HWC) (HAL) امکان‌پذیر است. HWC HAL نسخه ۳ سیستم را قادر می‌سازد تا با تجزیه و تحلیل نوع محتوا و تنظیم نرخ تازه‌سازی، بدون نیاز به جابجایی بین حالت‌ها، نرخ نوسازی را بهینه کند. این موارد موارد “جنک” یا لکنت بصری را که اغلب ناشی از تغییر حالت های نمایش در نسخه های قبلی اندروید است، کاهش می‌دهد.

با این حال، فعال کردن ARR به سازگاری سخت افزاری نیاز دارد. دستگاه‌ها به پشتیبانی از HWC HAL نسخه ۳ نیاز دارند که در دستگاه‌های منتخب اخیر مانند گوشی‌های هوشمند مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۸ الیت کوالکام در دسترس است. دستگاه‌های قدیمی‌تر، حتی اگر Android 15 را دریافت کنند، ممکن است به دلیل کمبود سخت‌افزار یا پشتیبانی هسته، ARR دریافت نکنند.

متأسفانه، رویکرد ARR گوگل، همگام‌سازی رایانه‌ای مانند را برای بازی به ارمغان نمی‌آورد، زیرا این ویژگی تنها به نرخ‌های تازه‌سازی اجازه می‌دهد که با «تقسیم‌کننده‌های اثر لگ پنل (TE) مطابقت داشته باشد. در حالی که این ارتقا ARR امیدوارکننده است، پذیرش گسترده به پشتیبانی سخت افزاری و تمایل OEM به پذیرش HWC HAL v3 بستگی دارد، که می‌تواند ویژگی را به مدل‌های پرچمدار جدیدتر محدود کند. با این حال، افزودن عملکرد واقعی VRR توسط گوگل، گامی مهم به سمت یک تجربه نمایشگر پویاتر و کارآمدتر در اندروید است.


مواردی که می‌توانید مطالعه کنید:

 

خروج از نسخه موبایل