طی دو سال گذشته، واقعیت مجازی به یکی از داغترین مباحث میان کاربران بدل گشته است؛ بهطوریکه سال ۲۰۱۶ «سال واقعیت مجازی» نامیده شده و امسال باید به انتظار تحولی بزرگ توسط غولهای تکنولوژی نظیر سامسونگ در این عرصه بنشینیم. بهتازگی سامسونگ نمایشگر ۵٫۵ اینچی ۴K را که مناسب برای واقعیت مجازی هست به نمایش گذاشته است.
در خلال مراسم گوگل I/O ۲۰۱۶ که چندی پیش برگزار شد، گوگل برنامههای خود برای دنیای واقعیت مجازی نظیر Day Dream، پلتفرمی جدید که موجب ارتقای کیفیت خروجی هدست واقعیت مجازی میشود را کاملا تشریح کرد. همچنین پیشتر با انتشار عناوین جدید و مهیجی برای Samsung Gear VR و HTC Vive که به ترتیب نسخههای موبایلی و رومیزی واقعیت مجازی محسوب میگردند، کاربران زیادی مجذوب هدستهای واقعیت مجازی شدند. با این حال، نباید از نمایشگر هدست بهعنوان یکی از مهمترین و کلیدیترین مشخصههای این کالا غافل بود.
هدستهای واقعیت مجازی امروزی با تقسیم نمایشگر به دو بخش کوچکتر، دو تصویر مشابه در مقابل چشمان کاربر قرار میدهند. اما آنچه کیفیت تصاویر تولید شده را به چالش میکشد، رزولوشن یا چگالی پیکسلها در هر اینچ است. درحالیکه تلفنهای هوشمند Galaxy S7 و Galaxy Note 5 با ارائه رزولوشن خیرهکننده ۲۵۶۰x۱۴۴۰ به نظر بسیار مناسب و با کیفیت به نظر میرسند، ولی همچنان با قرار گرفتن دیوایس در هدست شاهد افت کیفیت تصاویر خواهیم شد و پیکسلها بهوضوح قابل مشاهده هستند. پر واضح است که فاصله بسیار کم نمایشگر با چشم سبب مشخص شدن پیکسلها میگردد و تنها راهحل این معضل، افزایش تعداد پیکسلها در نمایشگر شناخته میشود.
راهکار شرکت سامسونگ برای مشکل مطرح شده، به شکل نمونه اولیه در نمایشگاه «هفته نمایشگر» در سانفرانسیسکو خودنمایی میکند؛ نمایشگری با کیفیت ۳۸۴۰x۲۱۶۰ (۴K) که با اندازه ۵.۵ اینچی خود در مقابل دیدگان کاربر قرار گرفته و سعی در جبران کاستیهای موجود در زمینه هدست واقعیت مجازی میکند. گرچه هنوز سرعت لود فریمها مناسب نیست اما شنیدهها حکایت از تصمیم کرهایها برای استفاده از محصول جدیدشان در نسل جدید هدستهای واقعیت مجازی دارند. بنابراین احتمالا مهندسین چشم بادامی تنظیمات و وارسیهای بیشتری بر روی دست ساخته جدید خود اعمال خواهند کرد.
سامسونگ بهعنوان سردمدار صنعت نمایشگر، طی دهه اخیر تحولات شگرفی در صفحات نمایش دستگاههای گوناگون ایجاد کرده است که از جمله آنها میتوان به تکنولوژی Bio Blue اشاره کرد. پنل نمایشگر با بهرهگیری از این فناوری به هنگام نمایش رنگ آبی، تنها ۶ درصد از نور را به طرز زننده نمایش خواهد داد. این درحالی است که ۳۲ درصد از نور منتشر شده در نمایشگرهای AMOLED برای چشم زننده به شمار میرود. پیشرفت دنیای تکنولوژی هیچگاه متوقف نخواهد شد و باید منتظر اقدامهای آتی سامسونگ در زمینه هدستهای واقعیت مجازی باشیم.
منبعPhoneArena