موبایلستان

یک گلس خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

گلس یا محافظ صفحه نمایش همیشه یکی از پرمصرف ترین لوازم جانبی های گوشی بوده، چرا که محافظت از صفحه نمایش که یک قطعه گران قیمت است را برعهده دارند و استفاده از آن بهترین راه حل برای جلوگیری از خراشیدگی، ضربه و آسیب های فیزیکی است. بنابراین اگر این روزها دنبال خرید گلس برای موبایلتان هستید یا اینکه مغازه دار هستید و علاقه مندید که در سبد خرید عمده لوازم جانبی موبایل خود، محافظ صفحه نمایش نیز تهیه کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا با ویژگی گلس خوب و انواع گلس های گوشی موجود در بازار آشنا شوید.

گلس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در این بخش با ۶ ویژگی گلس خوب آشنا خواهیم شد که قطعا با مرور توضیحاتی که درباره هر کدام خواهیم داد از این پس می توانید برای گوشی خود و اطرافیان گلس بهتری را انتخاب نمایید. حتی اگر خرید شخصی هدف شما نیست و به دنبال خرید عمده گلس هستید، با مرور این موارد می توانید هنگام خرید از تامین کنندگان و عمده فروشان با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید و به مشتریانتان نیز اطلاعات بیشتری در مورد محصولات خود ارائه دهید.

۱. سهولت در نصب

یک گلس خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

از جمله ویژگی های یک گلس خوب این است که نصب آسان و بی دردسری داشته باشد و هنگام نصب آن نیاز به هواگیری و از بین بردن حباب های ایجاد شده در زیر گلس نداشته باشید. در گذشته که گلس های شیشه ای آنچنان متداول نبودند و بیشتر گلس های پلاستیکی در بازار پیدا می شد، برای هر بار نصب آنها مجبور بودید چندین گلس را از روی صفحه جدا کرده و دوباره بچسبانید. در طی همین عملیات ناموفق چسباندن و جدا کردن، در زیر گلس مقدار زیادی گرد و غبار جمع می شد و گاهی خاصیت چسبندگی خود را از دست می داد. حالا اما گلس هایی در بازار وجود دارند که با ویژگی Anti Dust یا همان ضد گرد و غبار روانه بازار می شوند و نصب کردن آنها بسیار ساده و بی دردسر است.

۲. پوشش تمام صفحه و چسب قوی

یک گلس خوب همچنین دارای پوشش تمام صفحه است تا از حاشیه های گوشی به خوبی محافظت نماید. در واقع برش گلس باید دقیق باشد تا کاملا با صفحه گوشی مماس شود و اصطلاحا به خوبی روی صفحه گوشی بنشیند و به گونه ای نباشد که حاشیه های گوشی بدون محافظت باقی بمانند. علاوه بر آن هر چقدر چسب گلس قوی تر باشد نصب گلس نیز آسان تر است و می توانید چندین و چند بار گلس را جدا کرده و مجددا نصب کنید تا در بهترین حالت به نمایشگر بچسبد، بدون اینکه دچار حباب شود.

۳. دارا بودن پوشش پرایوسی و UV

اگر همیشه با این مشکل روبرو هستید که افراد کنجکاوی در تاکسی، مترو، محل کار و… مشغول رصد کردن محتویات گوشی شما هستند، حتما به خرید گلس پرایوسی فکر کرده اید. گلس های پرایوسی به دلایلی مثل عدم شفافیت کامل یا قرار گرفتن در زاویه ای خاص (زاویه مستقیم) جهت دیدن صفحه، در دل همه کاربران محبوب نیستند اما برخی از افراد به علت های مختلف داشتن پوشش پرایوسی در گلس را جزو ویژگی های خوب آن می دانند. گلسی که دارای لایه پرایوسی است علاوه بر اینکه محتویات گوشی شما را از دید بقیه افراد محفوظ می دارد، انعکاس نور را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد. همچنین این گلس ها غالبا دارای پوشش ضد اشعه UV نیز هستند تا تاثیر مخرب آن را بر روی پوستتان کاهش دهند.

۴. طراحی صاف، یکدست و شفاف

یک گلس خوب دارای سطح صاف و یکدست است تا وقتی کاربر با صفحه لمسی گوشی کار می کند چیزی باعث کاهش سرعت عمل او نشود. شفافیت گلس نیز یک ویژگی مهم در گلس های خوب است که سبب می شود از کیفیت رنگ نمایشگر کاسته نشود و با نصب گلس همه چیز را آنطوری ببینید که بدون وجود گلس قادر بودید تماشا کنید.

۵. مقاومت در برابر خط و خش و ضربه و اثرات چربی

یکی از دلایل اصلی خرید و نصب کردن گلس بر روی گوشی محافظت کردن از آن در برابر خط و خراش و ضربه دیدن است. بنابراین یک گلس خوب در اولین مرحله باید چنین ویژگی داشته باشد تا بتوان با خیال آسوده آن را بر روی گوشی نصب کرد. گلس خوب با عواملی مثل کشیده شدن ناخن روی صفحه به آسانی دچار خط و خراش نخواهد شد و همچنین هنگام اتفاق هایی مثل افتادن ناگهانی گوشی از دست به سادگی ترک نمی خورد. داشتن پوشش ضد چربی نیز سبب خواهد شد با یک لمس ساده رد و اثر چربی دستان روی نمایشگر باقی نماند و نیاز نداشته باشید در طول روز دائما صفحه گوشی خود را پاک کنید.

۶. مجهز بودن به پوشش ضد انعکاس نور

دارا بودن پوشش ضد انعکاس نور یکی دیگر از ویژگی های گلس خوب است. با داشتن پوشش ضد انعکاس نور استفاده از گوشی موبایل در زیر نور خورشید، نور لامپ و… بسیار آسان تر بوده و نیازی نیست که دائما نور صفحه گوشی خود را بالا ببرید. این ویژگی مخصوصا هنگام فیلم دیدن با گوشی در یک اتاق پر نور یا انجام بازی های حساس و پر از جزئیات که نیازمند دیدن تک تک قسمت های مختلف از فضای بازی است بسیار کاربردی خواهد بود. گلس های مات نیز تقریبا چنین ویژگی دارند با این تفاوت که سطح آنها مخملی بوده و اندکی حرکت انگشتان روی آنها از گلس های براق کندتر می باشد اما به علت خوانایی بهتر صفحه و چرب نشدن سطح گلس، استفاده از این نوع گلس نیز متداول است.

انواع گلس موجود در بازار

حال که با ویژگی های یک گلس خوب آشنا شدیم، بهتر است که بدانیم گلس ها را می توان از لحاظ متریال به کار رفته و مشخصه های خاصی که دارند به انواع مختلفی تقسیم کرد و با توجه به نوع آن می توان بهترین گلس را انتخاب کرد. از انواع گلس ها می توان به گلس مات، براق، ۳ بعدی یا فول کاور، سرامیکی و… اشاره نمود که پایه اصلی جنس آنها عموما شیشه است که طی فرآیندهای مختلف ساخت، ویژگی هایی مثل مات و براق بودن و… به آنها اضافه خواهند شد. همچنین برخی دیگر از انواع گلس ها هستند که جنس پلاستیکی دارند و به گلس های TPU معروف اند.

به طور کلی می توان گفت بهترین گلس برای خرید همان گلس های شیشه ای هستند چون اغلب ضخامت مناسبی داشته و محافظتی خوبی از گوشی به عمل می آورند. ویژگی های دیگر یک گلس مانند مات یا براق بودن و پوشش تمام صفحه به توقعات شما از گلس بر می گردد. برای مثال کار کردن با گلس های براق به علت سطح صافی که دارند آسان تر است اما اگر به دنبال کاهش انعکاس نور هستید قطعا خرید گلس مات گزینه بهتری است.

نتیجه گیری

انتخاب یک گلس خوب تاثیر زیادی بر روی حفظ عملکرد صفحه نمایش گوشی و طول عمر مفید آن دارد. با بررسی نکاتی که در متن اشاره کردیم و آشنایی با ویژگی گلس خوب از این پس میتوانید خرید بهتری را تجربه کنید. اگر در مورد انواع مختلف گلس پرسشی داشتید یا ویژگی خاصی مد نظر شماست آن را در بخش نظرات درج کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

خروج از نسخه موبایل