اخبار

انویدیا از کارت های گرافیک جدیدش رونمایی می‌کند

کمپانی انویدیا که در ساخت کارت‌های گرافیک تخصص دارد، نخستین محصولات ساخته شده بر اساس معماری پاسکال خود را با نام‌های GeForce GTX 1070 و GeForce GTX 1080 در ماه می رونمایی کرد. در بررسی‌هایی که توسط منابع بی‌طرف در مورد این کارت‌ها انجام شد، GTX 1070 و GTX 1080‌ توانستند نظر کارشناسان را جلب کرده و تحسین آنان را برانگیزند. انویدیا با ارائه‌ی این دوکارت، جایگاه خود را به عنوان رهبر کمپانی‌های سازنده‌ی کارت گرافیک مخصوص PC در جهان تثبیت کرد.
البته با توجه به برچسب قیمتی که توسط خرده فروشی‌ها برای این دو کارت گرافیک تعیین شده است، ظاهرا دست بسیاری از کاربران از این محصولات قدرتمند کوتاه خواهد ماند. قیمت GeForce GTX 1070 در حدود ۳۷۹ دلار و GeForce GTX 1080 نیز ۵۹۹ دلار تعیین شده است. البته در وبسایت انویدیا قیمت‌ها بیشتر است. به گونه‌ای که قیمت این دو کارت به ترتیب به ۴۴۹ و ۶۹۹ دلار می‌رسد.
هنوز معلوم نیست که انویدیا کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری پاسکال را با قیمت ارزان‌تری هم ارائه خواهد کرد یا خیر. حتی اگر این گونه هم باشد، هنوز مشخص نیست که این کارت‌‌ها چه نام دارند، چه برچسب قیمتی داشته و کی عرضه خواهند شد.

کارت گرافیک GTX 1060 در ماه جولای (همین ماه) عرضه می‌شود

بر اساس گزارش BenchLife.info، انویدیا قصد دارد در تاریخ هفتم جولای (۱۷ تیر ماه) تحریم اطلاعاتی اعمال شده درباره‌ی کارت گرافیک GTX 1060 را شکسته و از آن رونمایی کند. کارت‌های قدرتمندتر نیز درست یک هفته بعد یعنی ۲۴ تیر ماه رونمایی خواهند شد.
انتظار داریم که GTX 1060 در دو نسخه و با مشخصات متفاوت عرضه شود. نخستین نسخه دارای ۳ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از نوع GDDR5 خواهد بود و نسخه‌ی دیگر، از دو برابر این مقدار یعنی ۶ گیگابایت بهره خواهد برد. انتظار می‌رود که این دو نسخه به ترتیب با قیمت‌های ۲۴۹ و ۲۹۹ دلار به بازار عرضه شوند.
خانواده‌ی X60 کارت‌های گرافیکی انویدیا از جمله کارت محبوب GTX 960، معمولا با قیمت ۱۹۹ دلار و با بهره‌گیری از ۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از نوع GDDR5 ارائه می‌شدند. مدت کوتاهی پس از عرضه‌ی رسمی نسخه‌ی پایه‌ی کارت گرافیک GTX 960 توسط انویدیا، برخی از کمپانی‌ها، دو گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی دیگر نیز به این محصول افزوده و آن را به عنوان یک بالارده‌ی نه چندان قدرتمند به فروش می‌رساندند. امسال انودیا برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین اتفاقی، ترجیح داده که ظرفیت حافظه‌ی گرافیکی کارت‌های این خانواده را بالاتر برده و سود حاصل از آن را نیز خود به تنهایی کسب کند.
ظاهرا امسال انویدیا قصد دارد برای گسترده‌تر کردن دامنه‌ی محصولات پیشنهادی خود، کارت‌هایش را در دو نسخه با ظرفیت‌های گرافیکی مختلف عرضه کند. ظاهرا انویدیا قصد دارد به طور آهسته و پیوسته، از معماری مکسول تا پاسکال، نسل به نسل، قیمت‌ کارت‌های گرافیکی خود را افزایش دهد.
Nvidia GeForce GTX

چیپ‌های مبتنی بر پاسکال که باید تولید شوند

کارت گرافیک GeForce 1060، احتمالا بر مبنای چیپی ساخته خواهد شد که GP106 نامیده می‌شود (کارت GTX 960 نیز بر پایه‌ی چیپی به نام GM206 ساخته شده بود). به محض اتمام ساخت و عرضه‌ی این چیپ، انویدیا تولید انبوه شماری از اعضای خانواده‌ی پاسکال خود با نام‌های GP100 و GP104 را آغاز خواهد کرد.
ممکن است به نظر برسد که کار انویدیا روی معماری پاسکال تمام شده است، اما این گونه نیست. این کمپانی هنوز هم مشغول کار روی این معماری و بهبود آن است. این کمپانی هنوز مدل مهم و محبوب GP102 را تولید نکرده است. این چیپ، یک پردازنده‌ی گرافیکی بازی‌محور و بسیار محبوب است، چرا که کارت گرافیکی ساخته شده با استفاده از آن، ارزان‌تر از GTX 1080 خواهد بود. در ضمن انویدیا برای نوت‌بوک‌ها و کارت‌های گرافیک‌ مخصوص بازی اما پایین‌رده‌‌ی دسکتاپ هم باید مدل GP107 را هرچه زودتر تولید و عرضه کند.

معماری ولتا، در ادامه‌ی پاسکال

معماری بعدی انویدیا که پس از پاسکال استفاده خواهد شد، ولتا نام دارد. هنوز اطلاعات چندانی در مورد این معماری در دسترس نیست. تنها می‌دانیم که این معماری آن‌قدر قدرتمند است که قرار است از آن در ساخت ابررایانه‌ی آزمایشگاه ملی Oak Ridge استفاده شود. انتظار می‌رود که این ابررایانه در سال ۲۰۱۷ نصب شده و در سال ۲۰۱۸ به شبکه متصل شود.
از آن‌جا که نخستین قطعات ساخته شده بر مبنای معماری ولتا، در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ به آزمایشگاه مورد نظر ارسال می‌شود تا در ساخت ابررایانه مورد استفاده قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که چیپ‌های مخصوص بازی مبتنی بر این معماری قدرتمند نیز تا نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شوند. البته این دیدگاه تنها بر اساس حدس و گمان است و با گذر زمان، همه چیز مشخص خواهد شد.

منبع foxbusiness
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا