اخبار

دستیابی به اینترنت با سرعت یک ترابیت بر ثانیه

دانشمندان سال ها است که از فناوری انتقال اطلاعات با سرعت ترابیت بر ثانیه صحبت می کنند، اما شانس اجرایی شدن چنین سرعتی همواره بسیار نادر بوده است. این فناوری جدید شاید برای مسافت های طولانی راه حلی مناسب باشد، اما برای انجام امور عادی در اینترنت و همچنین در مسافت های کوتاه کاربردی ندارد. با این حال، به نظر می رسد که به زودی شاهد تغییراتی عمده در میزان کاربردی بودن این فناوری خواهیم بود.
 
 
شرکت نوکیا با همکاری شرکت مخابرات آلمان و دانشگاه فنی مونیخ به تازگی موفق شده اند اطلاعات را با سرعت یک ترابیت بر ثانیه در محیط آزمایشگاهی انتقال دهند. به گفته سخنگوی این طرح، طی مراحل آزمایش، شرایط و میزان مختلفی از ترافیک اعمال شده تا کاربردی بودن این فناوری در شرایط واقعی مورد بررسی قرار گیرد.
 
 
راز موفقیت این آزمایش، استفاده از روشی تازه برای ماژول کردن اطلاعات به نام “شکل دهی پیکربندی احتمالی” بوده است. این روش تازه به جای استفاده از تمام نقاط پیکربندی (الفبای انتقال) به طور مساوی، یعنی همان کاری که در فیبرهای امروزی انجام می شود، از نقاطی با دامنه کوتاه تر استفاده می کند؛ یعنی نقاطی که به میزان کمتری در معرض نویز قرار دارند. به این ترتیب، مسافت انتقال اطلاعات تا سی درصد بیشتر می شود، چرا که می توان نرخ انتقال را برای سازگاری با کانال تغییر داد.
 
 
به احتمال زیاد طی سال های آینده همچنان خبری از این فیبرهای پرسرعت در خانه های ما نخواهد بود، چرا که در عین حال که این طرح در محیط آزمایشگاهی موفقیت آمیز بوده، اما هنوز برای رسیدن به بازار راه درازی را در پیش دارد. با این حال، به نظر می رسد پیشرفت در این حوزه در زمان مناسبی رخ داده، چرا که این روزها همه در انتظار ارائه اینترنت همراه ۵G هستند و به این ترتیب اینترنت ثابت نیز حرفی برای گفتن خواهد داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا