اخبار

قربانیان رسوایی فیسبوک به ۸۷ میلیون نفر رسید

طی رسوایی های اخیر فیسبوک مشخص شده که اطلاعات ۸۷ میلیون نفر در اختیار موسسه مشاوره کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته است.
آن طور که قبلا گزارش ها اعلام کرده بودند، آمار افرادی ه اطلاعاتشان از طریق فیسبوک در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته بود ۵۰ میلیون نفر تخمین زده شد، اما به تازگی مشخص شده که این رفم بالغ بر ۸۷ میلیون نفر است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در این خصوص می‌گوید:

بی‌شک ماباید اقدامات بیشتری صورت می‌دادیم. کماکان در پی حل مساله هستیم.

مارک زاکربرگر مدیر عامل فیسبوک اعلام کرد که در گذشته تصور بر این بود که هر گونه افشای اطلاعات و انتقال اطلاعات کاربران به شخص ثالث مسئولیتی را بر گردن فیسبوک می اندازد. اما این جریان در گذشته بود و زمان حال کمی تفاوت دارد. زاکربرگ می‌گوید:

امروز با توجه به دانسته‌هایمان… تصور می‌کنم ما می‌دانیم که باید نگاه بازتری به مسئولیت‌های خود داشته باشیم؛ ما تنها سازنده‌ی ابزارها نیستیم؛ بلکه باید مسئولیت کامل پیامدهای استفاده‌ی مردم از آن‌ها را نیز بر عهده بگیریم.

زاکربرگ اعلام کرد که در داخل خود سازمان نیز بخش هایی توانسته بودند کاری را انجام دهند که تنها با تایپ کردن ایمیل کاربران در قسمت جست و جو، تمامی اطلاعات شخصی آن ها را به دست آورند. در نتیجه‌ی وجود چنین مشکلی، اطلاعات عمومی بسیاری از کاربران «جمع‌آوری شده است» و با جزئیات تماس آن‌ها که از طُرُق دیگری به‌ دست‌ آمده‌، مطابقت داده شده‌ است.این مساله را فیسبوک به وضوح قبول کرده است.
مایک شروفر در پست وبلاگی خود تخمین زده که تاکنون ۳۰۵ هزار نفر «This Is Your Digital Life» را نصب کرده‌اند؛ کوئیزی که جمع‌آوری اطلاعات کاربران را ممکن کرده بود. پیش‌تر گفته می‌شد که این رقم، ۲۷۰ هزار نفر بوده است.
حدود ۹۷ درصد از افرادی که کوئیز یادشده را نصب کرده‌اند، ساکن آمریکا هستند؛ با این حال گفته می‌شود که حدود ۱۶ میلیون نفر از کاربران متأثر از رسوایی اخیر، از کشورهای دیگر بوده‌اند. یکی از سخنگویان کمیسیون اطلاعات بریتانیا می‌گوید این کمیسیون به ارزیابی و بررسی شواهد پیش از برداشتن هرگونه قدمی، ادامه می‌دهد.
فیسبوک با این که طی سال ها می دانست که موسسه بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا مشغول به جمع آوری اطلاعات کاربران و خرید این اطلاعات است، اما در ادامه به این نکته اشاره کرد که موسسه مذکور تمام اطلاعات را حذف کرده است. حال به همین علت فیسبوک مورد انتقاد قرار گرفته.
کمبریج آنالیتیکا مدعی است که اطلاعات کاربران را بدون اطلاع از جمع‌آوری نادرست آن‌ها از سازنده‌ی اپلیکیشن «This Is Your Digital Life» خریداری کرده است، این مؤسسه‌ اقرار می‌کند که پس از اطلاع یافتن وضعیت موجود، تمام داده‌ها را حذف کرده است؛ اما به گزارش Channel 4 News، حداقل بخشی از اطلاعات مورد بحث، برخلاف ادعای کمبریج آنالیتیکا در دسترس قرار دارد.
 


بیشتر بخوانید:

سرقت اطلاعات شخصی توسط اپلیکیشن اندروید فیسبوک

وقتی مسنجر فیس‌بوک موجب خرابی آیفون اپل می‌شود

عرضه فیس‌بوک مسنجر لایت در انگلستان

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا