اخبار

پوشیدن این کلاه سیلیکونی ریزش مو در هنگام شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهد

شیمی‌درمانی یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای مقابله با بیماری سرطان است، اما از آنجایی که هر چیزی در دنیای پزشکی پیامدهای مخصوص به خود را دارد، شیمی‌درمانی نیز اثرات بدی دارد که شاید تا مدت‌ها در خاطر بیماران باقی بماند که از بدترین آنها، از دست دادن موها می‌باشد. اما اخیرا شرکتی با نام DigniCap تلاش داشته تا از این موضوع با طراحی نوعی کلاه، جلوگیری کند.
بیماران باید کلاه سیلیکونی طراحی شده توسط مهندسین این شرکت را هنگام شیمی‌درمانی به سر کنند تا پوست سر و موهای آنها با مایع خنک‌کننده‌ای که در منافذ این کلاه وجود دارد، در ارتباط باشد. سنسورهای موجود در این کلاه دمای پوست سر را به صورت مداوم بررسی می‌نمایند و البته هرگز دما را کمتر از نقطه‌ی انجماد، پایین‌تر نمی‌آورند. این کلاه به صورت مدوام و با جمع کردن رگ‌های خونی، از جریان خون را تا حد ممکن کاهش داده و تلاش می‌کند تا پیامدهای شیمی‌درمانی همچون ریزش مو را تا اندازه‌ی قابل توجهی، کم کند.
البته ایده خنک‌کردن پوست سر بیماران هنگام شیمی‌درمانی، اولین‌بار نیست که به ذهن محققین می‌رسد، اما کلاه سیلیکونی شرکت DigniCap را می‌توان اولین سیستمی و یا ماشینی خواند که این کار را به شکلی صحیح و کامل انجام می‌دهد و نتایج آن نیز با دیگر دستگاه‌ها و ابزار توسعه داده شده تفاوت دارد. هم‌اکنون نیز سازمان FDA در حال آماده کردن کلینیک‌ها و بیمارستان‌های آمریکاست تا بتواند از آنها به هنگام شیمی‌درمانی استفاده نماید و این یعنی واقعا این کلاه سیلیکونی می‌تواند از ریزش مو جلوگیری نماید.
طی آزمایش‌های انجام شده در هفت کلینیک نیز ۱۰ تن از بیماران تنها نیمی از موی خود را پس از دوره شیمی‌درمانی از دست دادند که نشان از موفق بودن این پروژه دارد و می‌تواند آینده‌ای روشن را پیش‌بینی نماید.

منبع: Gizmodo
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا