اخبار

گزارش مالی اریکسون در سه ماهه سوم ۲۰۱۶:کاهش ۹۴ درصدی سود عملیاتی در رقابت با نوکیا و هواوی

بحران برای اریکسون همچنان ادامه دارد، چراکه انتشار گزارش مالی سه ماهه‌ی سوم ۲۰۱۶ این کمپانی نشان از کاهش ۹۴ درصدی سود عملیاتی این کمپانی دارد که برگرفته از رقابت فشرده و کاهش حجم خرید تجهیزات از سوی اپراتورهای مخابراتی است. هنوز تا زمان تجاری شدن فناوری ۵G فاصله‌ی زیادی باقی است و اپراتورهای مخابراتی نیز حجم خرید تجهیزات خود را بسیار کاهش داده‌اند، ضمنا باید به حضور رقبای بزرگ و کاربلدی نظیر نوکیا و هواوی نیز اشاره کرد.
پس از آنکه اریکسون گزارش مالی خود را منتشر کرده، ارزش سهام این کمپانی با کاهشی ۱۵ درصدی به پایین‌ترین حد خود در هشت سال اخیر رسید. پنجمین فصل متوالی است که عملکرد اریکسون از نظر مالی بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بازار است.
اریکسون برای تسریع برنامه‌های کاهش هزینه‌های جاری در ماه جولای مدیرعامل کمپانی را تغییر داد. نوکیا پس از ادغام در آلکاتل-لوسنت، عملکرد بسیار خوبی را در کاهش هزینه‌هایش انجام داد. برنامه‌های بازسازی در اریکسون شامل تعدیل نیرو بود، حال آنکه چالش‌های پیش روی کمپانی نشان از این دارد که اریکسون باید بار دیگر سکان‌دار کمپانی را تغییر دهد.
تحلیل‌گران وضعیت کنونی اریکسون را با شرایط سوئدی‌ها بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ مقایسه می‌کنند که اریکسون در انتظار ایجاد تقاضا از سوی اپراتورهای مخابراتی برای فناوری ۴G بود. براساس تحلیل‌های صورت گرفته، بطور حتم این آغازی برای دوران افول و از بین رفتن کمپانی نیست.
اریکسون اعلام کرده که سود عملیاتی این کمپانی به ۳۴.۸ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۹۴ درصدی را تجربه کرده است.
بر اساس گزارش اریکسون، فروش در بازار‌هایی نظیر اقتصاد رو به افول برزیل، روسیه و خاورمیانه بسیار کاهش پیدا کرده است. در اروپا نیز با تکمیل برنامه‌های افزایش پهنای باند موبایل در سال ۲۰۱۵، فروش در حال توقف است. تحلیل‌گران فروش پایین را نه فقط برای اریکسون، بلکه متوجه نوکیا نیز می‌دانند که همین موضوع باعث کاهش ۴ درصدی سهام فنلاندی‌ها در روز چهارشنبه شد. البته نوکیا پس از خرید آلکاتل-لوسنت وابستگی خود به تجهیزات مخابراتی موبایل را کاهش داده و بازار خود را به سایر حوزه‌های تجهیزات مخابراتی گسترش داده است.
با عمیق‌تر شدن مشکلات برای اریکسون، دوباره گمانه‌ها در خصوص تصاحب اریکسون توسط سیسکو قوت گرفته است. سیسکو بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه در سطح جهان است. این دو کمپانی سال گذشته قرارداد همکاری را به امضا رساندند که به اعتقاد کارشناسان سیسکو پس از مشاهده‌ی نتایج این همکاری متقاعد به تصاحب اریکسون خواهد شد.

منبع reuters
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا