اخبار

آمریکا، ZTE را به دلیل همکاری با ایران به اشد مجازات محکوم کرد!

دولت ایالات متحده، شرکت ZTE را به دلیل نقض تحریم های علیه ایران و فروش محصولات آمریکایی به ایران، با محدودیت های صادراتی شدید روبرو خواهد کرد.

به گزارش کلیک، ، وزارت بازرگانی ایاالات متحده در روز دوشنبه گفت که این دولت قرار است محدودیت های صادراتی شدید را علیه شرکت ZTE به علت نقض تحریم های علیه ایران وضع کند.
تمدید شدن مجوز وزارت بازرگانی به این شرکت چینی اجازه می دهد تا به صادرات تجهیزات با فناوری ایالات متحده ادامه دهد. آژانس در ماه مارس گفت که  اگر این شرکت با دولت همکاری داشته باشد، رسیدگی به پرونده و اجرای محدودیت های صادراتی علیه این شرکت به تعویق خواهد افتاد.

کارشناسان گفته بودند که محدودیت های صادراتی ایالات متحده برخی از سخت ترین مواردی بودند که تا کنون اعمال شده اند و اگر تا به امروز این محدودیت ها علیه این شرکت چینی وضع شده بود، مطمئنا باعث بروز اختلال در سراسر زنجیره تامین جهانی ZTE می شد.

محدودیت های مذکور علیه ZTE در صورت وضع شدن، می توانستند شرکت های ایالات متحده را از صادرات فناوری های بومی به ZTE، از قبیل نرم افزار و یا تجهیزاتی مانند چیپست ها و پردازنده های ساخته شده در ایالات متحده را ممنوع کند. و یا حتی این امکان وجود داشت که دیگر این شرکت چینی نتواند از مایکروسافت اقدام به خرید محصولات آفیس کند و حتی به روز رسانی های مایکروسافت نیز در اختیار آن ها قرار نگیرد؛ فاجعه ای که هم اکنون به لطف تحدید آمریکا و همکاری شرکت چینی، به تعویق افتاده و هنوز اجرایی نشده است.

اما مدت کمی پس از تحمیل محدودیت ها و اعلام تحدید، آژانس یک مهلت سه ماهه به شرکت ZTE پیشنهاد داد که تا تاریخ ۳۰ ژوئیه نیز اعتبار داشت. وزارت بازرگانی، در اقدامی این مهلت را در روز دوشنبه تمدید کرد تا این شرکت بتواند حسن نیت خود را بیش از پیش به آمریکا ثابت کند.

در بیانیه ای که به صورت ایمیل فرستاده شده، ژائو Xianming ،رئیس ZTE گفت که این تمدید مهلت از طرف ایالات متحده نشان دهنده همکاری و مطابقت با تحقیقات و انتظارات دولت است. او در ادامه خاطر نشان کرد که آمریکا با ارائه این پیشنهاد، به ما این اجازه را داده است تا همکاری مان را با صد ها شرکت آمریکایی ادامه دهیم و نیز بتوانیم سرمایه گذاری های خود در این کشور را به روال قبل دنبال کنیم.

شایان ذکر است که وزارت بازرگانی، ZTE را بنا به گزارش رویترز در سال ۲۰۱۲، به اتهام نقض تحریم های صادری علیه ایران و امضای قراردادی به ارزش چند میلیون دلار به منظور فروش و ارسال نرم افزار ها و سخت افزار های تولید شده در آمریکا به بزرگترین اپراتور مخابراتی ایران، مورد غضب خود قرار داد.
این در حالی است که مدت کمی نیست که حرف و حدیث های راجع به این شرکت در فضای مخابراتی ایران شنیده می شود و این احتمال وجود دارد که ZTE در یک وضعیت سخت و پیچیده قرار گیرد، اما تا کنون، این شرکت قید ایران را زده و گویا تحدید های آمریکا توانسته به خوبی ZTE را سر عقل بیاورد!
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا