اخبار تکنولوژی

آیا استخراج ارز دیجیتال باعث خرابی گوشی می‌گردد؟

استخراج ارزهای دیجیتال، همواره جزو پرسودترین روش‌های کسب درآمد از رمزارزها محسوب می‌شود. حال که این روزها ارزهایی مانند دوج به بازار آمده که می‌توان آن‌ها را با گوشی موبایل نیز استخراج کرد، افراد بیشتری شروع به شرکت در فعالیت‌های ماینینگ ارزهای دیجیتال کرده‌اند. اما نکته‌ای که شاید کمتر کسی به آن توجه کند این است که آیا استخراج ارز دیجیتال باعث خرابی گوشی می‌گردد؟

استخراج ارز دیجیتال با موبایل

فرآیند استخراج یا ماینینگ یکی از روش‌های به دست آوردن ارزهای دیجیتال است که در آن ماینرها یا سیستم‌های محاسباتی با حل کردن معادلات پیچیده ریاضی، اعتبارسنجی تراکنش‌های روی بلاک چین را تائید می‌کنند. با حل کردن یک بلاک و افزودن آن به بلاکچین، ماینر ارز دیجیتال پاداش می‌گیرد.

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که قابلیت استخراج دارد و توسط ماینرها استخراج می شود. اما استخراج بیت کوین یک فرآیند هزینه‌بر و سنگین است که هر کسی از پس هزینه آن بر نمی‌آمد. هزینه‌های برق، نیاز به خرید ماینرهایی با توان محاسباتی بالا برای پیروز شدن در رقابت با دیگر ماینرها و … باعث شد تا پلتفرم‌ها با نوآوری‌های بیشتر فرآیند استخراج را برای کاربران خود ساده کنند.

برای مثال ارز دیجیتال لایت کوین یکی از محبوب‌ترین پروژه‌ها برای استخراج با گوشی موبایل است. پس از آن پروژه‌های دیگری مانند دوج کوین (DOGE)، مونرو (XMR)، بیم (BEAM) و… نیز بسیار پرطرفدار‌اند.

آیا امکان استخراج ارز دیجیتال با موبایل وجود دارد؟

استخراج ارزهای دیجیتال با هر سیستمی که توان محاسباتی داشته باشد، قابل انجام است. گوشی‌های تلفن همراه هوشمند نیز به علت داشتن سیستم پردازشی و محاسباتی قابلیت استخراج ارزهای دیجیتال را دارند. هر گوشی موبایل دارای یک قسمت به نام واحد پردازش مرکزی یا CPU است که هرگونه پردازش مانند اجرای برنامه‌ها و … در آن انجام می‌شود.

واضح است که هر چه قدرت پردازشی یک گوشی بیشتر باشد؛ می‌تواند سریع‌تر کارهای پیچیده و نرم‌افزارهایی مانند بازی‌ها را انجام دهد. تعداد هسته پردازنده و سرعت آن از مهم‌ترین ویژگی‌های CPU هستند. از آنجایی که برای ماینینگ باید معادلات پیچیده ریاضی حل و در واقع پردازش شوند، پس می‌توان گفت امکان استخراج ارز دیجیتال با موبایل وجود دارد.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به منابع آموزش استخراج ارز دیجیتال مراجعه کنید.

آیا استخراج ارز دیجیتال باعث خرابی گوشی می گردد؟

برای استخراج ارزهای دیجیتال و حل کردن بلاک، ماینرها باید با هم به رقابت بپردازند. این یعنی هرچه ماینر توانمندتر باشد زودتر استخراج می‌کند. بنابراین، این فرآیند به انرژی و بار بسیار زیادی نیاز دارد. اگر دقت کرده باشید مرزعه‌های ماینینگ ارز دیجیتال اغلب از فن‌های قدرتمند برای گرمای تولید شده توسط ماینر استفاده می‌کنند که می‌تواند به ما درباره مصرف انرژی ماینینگ چیزهای زیادی بگوید.

از این رو، استخراج و ماین انواع ارزهای دیجیتال به گوشی آسیب وارد می‌کنند و می‌توانند کاهش عمر باتری آن شوند. این آسیب به حدی است که نرم‌افزارهای ماینینگ نه در گوگل پلی و نه در اپ استور نرم‌افزارهایی ماینینگ قابلیت دانلود و نصب ندارند. برخی از آسیب‌های استخراج ارز دیجیتال با گوشی عبارتند از:

  • گرم شدن بیش از حد: استخراج ارز دیجیتال می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد پردازنده (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) گوشی شما شود. این گرمای زیاد می‌تواند به مرور زمان به تراشه‌ها و سایر اجزای داخلی گوشی آسیب برساند و عمر مفید آن‌ها را کاهش دهد.
  • فرسایش: استخراج ارز دیجیتال فرآیندی پرمصرف است که می‌تواند باعث فرسایش زودهنگام باتری، RAM و دیگر اجزای داخلی گوشی شما شود.
  • بدافزار: برخی از برنامه‌های استخراج می‌توانند حامل بدافزار باشند که به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کرده و به گوشی شما آسیب برسانند.

آیا استخراج ارز دیجیتال باعث خرابی گوشی می‌گردد؟

روش‌های استخراج ارزدیجیتال با گوشی

به سه روش می‌توان با گوشی به استخراج ارزهای دیجیتال پرداخت. روش اول نصب نرم‌افزارهای ماینینگ و استخراج مستقیم است. یعنی شما نرم‌افزار مخصوصی را نصب می‌کنید و آن نرم‌افزار با اشغال کردن فضای CPU به پردازش اطلاعات شبکه بلاک چینی می‌پردازد و مقدار بسیار ناچیزی کوین به شما می‌دهد! اما دو روش دیگر یعنی استخراج ابری و استخراج ارز دیجیتال با بازی هم هستند که سود بیشتری دارند و در ادامه توضیح می‌دهیم.

استخراج ابری (Cloud Mining)

قبل از اینکه استخراج ابری را شرح دهیم باید با مفهومی به نام رایانش ابری آشنا شویم. فرض کنید که شرکتی به نام X به شما اجازه می‌دهد که از راه دور (یعنی از خانه خودتان) به یکی از سخت‌افزارهای قدرتمند آن دسترسی داشته باشید. مثلا شما به یک لپ‌تاپ بسیار قدرتمند، آن‌هم از راه دور دسترسی دارید. در ازای این دسترسی هم مبلغی هزینه می‌دهید. هر پردازشی مدنظرتان است توسط این لپ‌تاپ و با دستور شما انجام می‌شود. به این تکنولوژی رایانش ابری می‌گویند.

حال به توضیح استخراج ابری می‌پردازیم. اگر یک شرکت سخت‌افزار خود را در ازای مبلغی در دسترس شما قرار دهد تا ماینینگ ارز دیجیتال را انجام دهید یعنی استخراج ابری رخ داده است. شما هیچ سخت‌افزاری در اختیار ندارید بلکه فقط از سخت‌افزار شرکت ارائه‌دهنده استفاده می‌کنید. شاید به نظر این روش کارآمد باشد. اما استخراج ابری هم پرهزینه است!

استخراج ارز دیجیتال با بازی

استخراج ارز دیجیتال با بازی، که به عنوان بازی برای کسب درآمد یا Play-to-Earn نیز شناخته می‌شود، به بازی‌های ویدیویی اشاره دارد که به بازیکنان به خاطر انجام بازی، ارز دیجیتال یا توکن‌های رمزنگاری شده پاداش می‌دهند. این ارزها یا توکن‌ها سپس می‌توانند به پول نقد تبدیل شوند یا در سایر بازی‌ها یا پلتفرم‌ها استفاده شوند.

سود استخراج ارز دیجیتال با موبایل

بدون تعارف باید گفت سود استخراج ارز دیجیتال با موبایل بسیار ناچیز است و در واقع ارزش آسیب‌هایی که به گوشی وارد می‌کند را ندارد. از نظر سخت‌افزاری، گوشی تلفن همراه برای این کار مناسب نیست و حتی با بالاترین توان پردازشی نیز نمی‌توانید تعداد قابل توجهی ارز دیجیتال ماین کنید.

استخراج ارز دیجیتال فشار زیادی روی گوشی وارد می‌کند که در مقایسه با درآمد ناچیزی که به دست می‌آورید، بسیار زیاد خواهد بود. پس به طور کلی استخراج با گوشی سودآور نیست و اتفاقا بسیار هم هزینه‌بر و پرمصرف است! بنابراین، می‌توانید از راه‌های کم دردسر و ساده‌تر مثل استیکینگ یا خرید ارزهای دیجیتال استفاده کنید. برای خرید ارزهای دیجیتال باید در یک صرافی معتبر مانند ایرانیکارت ثبت‌نام کنید و ارزهای دیجیتال را با قیمت مناسب و کارمزد بسیار پایین خرید و فروش کنید.

ریسک‌های استخراج ارز‌دیجیتال با گوشی

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم استخراج ارز دیجیتال با گوشی نه‌تنها سودده نیست، بلکه برای گوشی مضر است و حتی در کوتاه‌مدت ممکن است به گوشی آسیب‌های جدی بزند. ریسک‌های استخراج ارز‌دیجیتال با گوشی عبارت‌اند از:

مصرف بیش از حد CPU

وقتی در حال ماینینگ با گوشی هستید از حداکثر توان پردازشی CPU استفاده می‌شود که می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث مشکلات جدی برای گوشی شود. هنگ کردن مکرر و عدم اجرای درست برنامه از این قبیل مشکلات هستند.

احتمال کلاهبرداری یا بدافزار بودن برنامه‌های استخراج

اغلب نرم‌افزارهای ماینینگ، بدافزار یا کلاهبرداری هستند و ممکن است برای گوشی شما ایجاد مشکل کنند. پس یا باید به‌دقت به اعتبار برنامه توجه داشته باشید یا ریسک استفاده از آن را بپذیرید!

خراب شدن باتری

معمولا در هنگام استخراج ارز دیجیتال باتری گوشی بسیار داغ می‌شود. اگر این اتفاق مکررا برای باتری بیفتد، ممکن است مدت‌زمان نگه‌داشتن انرژی باتری به کمترین زمان ممکن برسد. کاهش قابل توجه عمر سخت‌افزارهای گوشی یکی از مشکلاتی است که بعد از ماین با گوشی موبایل اتفاق می‌افتد.

نتیجه‌گیری

برای اغلب سرمایه‌گذاران در دنیای ارزهای دیجیتال، خرید و فروش رمزارزها ساده‌تر و بدون دردسرتر از استخراج آن است. با این حال عده‌ای به فکر استخراج ارز دیجیتال با گوشی یا لپ‌تاپ هستند. اگرچه در عمل چنین کاری امکان‌پذیر است، اما به طور کلی به‌صرفه نیست. هزینه‌هایی که برای استخراج ارزهای دیجیتال با گوشی یا لپ‌تاپ می‌دهید، به‌مراتب بیشتر از سودی است که از دریافت کوین‌ها به دست می‌آورید. از این رو راهکار هوشمندانه آن است که یا سخت افزار پیشرفته تهیه کنید یا اینکه به فکر خرید و فروش ارزهای دیجیتال و کسب سود از این طریق باشید.

سؤالات متداول

  • آیا امکان استخراج ارزهای دیجیتال با گوشی وجود دارد؟ بله. گوشی‌های تلفن همراه به خاطر داشتن CPU امکان پردازش معادلات ریاضی برای اعتبارسنجی تراکنش‌های بلاک چین را دارند. از این رو می‌توانند عملیات ماینینگ را انجام دهند.
  • آیا استخراج ارز دیجیتال باعث خرابی گوشی می گردد؟ بله. استخراج ارز دیجیتال با گوشی نه‌تنها سودآور نیست، بلکه باعث خرابی گوشی و سخت‌افزارهای آن می‌شود.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا