اخبار

بازگشت به سال صفر با افشاگری جدید ویکی‌لیکز علیه سازمان سی‌آی‌ای

بازگشت به سال صفر با افشاگری جدید ویکی‌لیکز علیه سازمان سی‌آی‌ای

افشاگری ویکی‌لیکز علیه سازمان سی‌آی‌ای

به‌تازگی ویکی‌لیکز اطلاعات جدیدی را منتشر کرده است که بر اساس آن‌ها به نظر می‌رسد که امنیت سایبری تنها یک شوخی بزرگ است و تقریبا هر دستگاه دیجیتالی‌ای که در بازار موجود است می‌تواند توسط سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا یا سی‌آی‌ای هک شود.

بله جمله آخر پاراگراف پیشین را درست خواندید. سازمان سی‌آی‌ای می‌تواند تمامی تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، روترهای خانگی و حتی خودروهای پیشرفته را به‌راحتی هک کرده و شما را شنود کند. البته به‌صورت بدیهی باید کامپیوترهای خانگی را نیز به این لیست اضافه کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، سازمان سی‌آی‌ای دارای واحدهای تخصصی برای کار کردن بر روی سیستم عامل‌های مختلف است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند بدون اطلاع کاربر تلفن همراه یا کامپیوتر و یا … اقدام به روشن کردن دوربین یا میکروفون او کرده و اطلاعات شخصی او را شنود کنند.

جالب اینجاست که حتی نرم‌افزارهای چت که به‌صورت رمزنگاری‌شده عمل می‌کنند نیز از این قاعده مستثنا نیستند و برای نمونه برنامه محبوب تلگرام که در ایران کاربران فراوانی دارد به‌سادگی توسط سازمان سی‌آی‌ای شنود می‌شود. البته نباید در این زمینه برنامه‌ها را مقصر دانست زیرا نحوه شنود این برنامه‌ها با نفوذ به تلفن همراه هوشمند کاربر انجام می‌شود و اطلاعات پیش از رمزنگاری شدن توسط سی‌آی‌ای شنود می‌گردند.

این افشاگری قرار است به‌صورت سریالی ادامه داشته باشد و فاز اول آن شامل ارائه اطلاعاتی درباره نحوه هک سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، iOS، اندروید و … است که نشان می‌دهد که رسما هیچ دستگاهی در جهان نمی‌تواند از حریم شخصی کاربر دفاع کند. شایان ذکر است که سی‌آی‌ای تنها سازمانی نیست که اطلاعات کاربران اینترنت را شنود می‌کند بلکه سازمان‌های امنیتی دیگر در آمریکا و انگلستان نیز چنین فعالیت‌هایی را در دست کار دارند و ممکن است در آینده نزدیک و در فاز بعدی فعالیت ویکی‌لیکز شاهد افشاگری علیه آن‌ها نیز باشیم. در پایان تنها یک نکته را به شما یادآور می‌شوم، اولین و مهم‌ترین سد دفاعی شما در اینترنت، خود شما هستید.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا