اخبار

انویدیا در حال توسعه معماری جدید Volta است !

انویدیا هنوز به طور کامل کارت‌های گرافیک با معماری پاسکال را معرفی و عرضه نکرده که شایعات حکایت از توسعه معماری جدید توسط این شرکت دارند. بیش از یکسال پیش اعلام شد که معماری Volta چیپ‌ست بزرگ بعدی و جایگزین Maxwell خواهد بود که البته معرفی آن با تاخیر همراه شد و انویدیا معماری پاسکال را به عنوان جایگزین معرفی کرد. حال با تکمیل توسعه معماری پاسکال، انویدیا تمامی تلاش خود را معطوف به اتمام توسعه این معماری جدید کرده است.
 

معماری Volta تراشه‌های گرافیکی GV104 ،GV102 و GV110 را شامل می‌شود

شایعات مربوط به این معماری جدید توسط Moltey Fool منتشر شده‌اند، او اطلاعات زیادی از این معماری را توسط منابعی در چین کسب کرده است. براساس این شایعه انویدیا چیپ‌ست‌هایی را براساس این معماری معرفی خواهد کرد که پیشرفت محسوسی از نظر کارایی و مصرف انرژی نسبت به معماری پاسکال خواهند داشت. ۳ تراشه گرافیکی بر اساس این معماری در حال توسعه است. انویدیا دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که توسعه کارت‌های گرافیک برپایه معماری پاسکال تکمیل شده‌اند و هرکدام در زمان مشخصی معرفی خواهند شد که براساس آن می‌توان فهمید انویدیا کار بر روی Volta را شروع کرده، البته به نظر ما زمان زیادی از توسعه این معماری می‌گذرد چراکه انویدیا ۳ سال زمان و ۲ الی ۳ میلیارد دلار هزینه برای گسترش پاسکال صرف کرده است.
 
NVIDIA-Pascal-GPU_GTC_Performance-Per-Watt
 
این ۳ چیپ‌ست که به عنوان تراشه‌هایی برای بازی‌های سنگین معرفی خواهند شد، عبارتند از:

  • انویدیا GV110
  • انویدیا GV104
  • انویدیا GV102

مدت طولانی است که Volta در نقشه راه این شرکت وجود دارد و شکی نیست که با ورود به سال ۲۰۱۷ بسیاری از مراحل توسعه آن انجام شده باشد. در این زمان اطلاعات مهندسی فاش خواهند شد و ما قادر به دیدن پیشرفت و بهبود‌های آن خواهیم بود و براساس شایعات طراحی آن تغییر قابل توجهی (حتی کامل) نسبت به پاسکال خواهد داشت.

معماری پاسکال با وجود داشتن پایه و طراحی SM تقریبا یکسان با معماری مکسول، در تمامی بخش‌ها با پیشرفت همراه بوده و گذشته از تفاوت تراشه GP100 در بلوک‌های سخت‌افزاری FP64، تراشه‌های GP106 ،GP104 و GP102 شباهت زیادی با طراحی مکسول دارند. بلوک جریان چند پردازشی پاسکال و مکسول شباهت زیادی بهم دارند اما استفاده از تکنولوژی FinFET باعث افزایش کارایی خوبی برای پاسکال شده و حال باید منتظر تغییر زیادی در عملکرد Volta با طراحی جدید باشیم.
 

آیا تراشه GV102 و GV104 برای کارت گرافیک‌های بازی و GV110 برای کارت‌ گرافیک‌های سرور معرفی خواهند شد؟!

NVIDIA-Titan-X_Official_PCB
از روی نام تراشه GV104 می‌توان فهمید که جایگزین GP104 خواهد شد که تراشه‌ای ایده‌آل برای کارت‌ گرافیک‌های مخصوص بازی ولی خوش‌قیمت محسوب می‌شود، موفق‌ترین تولیدات انویدیا از زمان معرفی معماری Fermi برپایه تراشه G*104 هستند که با تغییر طراحی آن پیشرفت‌های زیادی را شاهد خواهیم بود. تراشه GV102 نیز جایگزین تراشه GP102 خواهد شد، تراشه‌ای که در کارت گرافیک قدرتمند و پرچمدار GTX Titan X (تصویر بالا) مورد اسفاده قرار گرفته است. تراشه سوم که به عنوان تراشه بازی ذکر شده، جالب‌ترین نمونه محسوب می‌شود و  GV110 بالاترین کارایی را در معماری Volta ارایه خواهد کرد چراکه در حال حاضر تراشه گرافیکی GP100 در بالاترین کارت‌ گرافیک‌های معماری پاسکال همانند تسلا ۱۰۰ قرار دارد. GP100 تنها تراشه با بهره‌گیری از سریعترین حافظه HBM2 است، در نتیجه GV110 جایگزین GK110 (مشابه GP100) خواهد شد.
 
Summit-and-Sierra-Super-Computers-With-NVIDIA-Volta-and-IBM-Power-9-CPU
 
با معرفی تراشه‌های گرافیکی GP102 و GP100 انویدیا سعی کرد تا با حذف ویژگی‌های غیر ضروری که برای بازی و کارهای حرفه‌ای لازم نیست، به بالاترین کارایی ممکن دست پیدا کند ولی GV110 یک تراشه کامل همراه با محدودیت در توانایی‌های FP64 برای پیشروی در بازار طراحی شده است. تا معرفی و عرضه کارت‌های مبنی بر این معماری باید صبر کنیم، به احتمال زیاد انویدیا اولین اطلاعات رسمی از این معماری را در کنفرانس GTC سال ۲۰۱۷ و در کنار معرفی مدل‌های مبنی بر تراشه‌های کامل GP102 و GP100 اعلام خواهد کرد. در تصویر زیر اطلاعات مربوط به معماری‌های مختلف را مشاهده می‌کنید.

Capture

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا