اخبار

اولین حافظه ۱۰۰ ترابایتی اس اس دی نیمباس دیتا معرفی شد

Exadrive dc100 اولین حافظه اس اس دی ۱۰۰ ترابایتی دنیا توسط شرکت نیمباس دیتا به معرض دید همگان گذاشته شد.این حافظه بسیار کم مصرف و بهینه نیز هست.
سامسونگ حدود چند هفته پیش از حافظه یونیت ۲.۵ اینچی خود با ظرفیت ۳۰ ترابایت رونمایی کرد در حالی که تصور می‌شد محصول بعدی با افزایش ۱۰ الی ۲۰ واحدی نهایتا ۵۰ ترابایت ظرفیت خواهد داشت، نیمباس دیتا همه را شگفت‌زده کرد.
حال exadrive dc100 که توسط نیمباس درایو‌معرفی شده ۳.۵ اینچی است و ظرفیتی برابر ۱۰۰ ترابایت دارد.این محصول را باید به عنوان اولین حافظه اس اس دی ۱۰۰ ترابایتی در دنیا شناخت. اگرچه تلاش سامسونگ برای ارائه یک حافظه اس اس دی ایده‌آل، ترکیب ظرفیتی بسیار بالا با سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات زیاد بود، اما در ExaDrive DC100، ظرفیت در اولویت اصلی قرار دارد، به همین دلیل سرعت خواندن و نوشتن آن ۱۰۰ هزار واحد خروجی / ورودی در ثانیه بوده و توان عملیاتی آن در بهترین حالت ممکن به ۵۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد.
برای یک حافظه اس اس دی، این ارقام وضعیت متوسط محصول را نشان می‌دهند. با این حال، ExaDrive DC100 همچنان یکحافظه اس اس دی محسوب شده و از لحاظ سرعت و میزان عمر وضعیت بسیار بهتری در مقایسه با حافظه‌های اچ دی دی دارد. به همین دلیل اصلی‌ترین مشتریان آن، دیتاسنترها بزرگ محسوب می‌شود.
سری اگزا درایو در ظرفیت های ۵۰ و ۱۰۰ ترابایتی به بازار عرضه خواهند شد ولی فعلا تنها نسخه ۱۰۰ ترابایتی در دسترس است، به همین دلیل قیمت محصول هنوز مشخص نیست. گفته شده قیمت آن برابر قیمت هر ترابایت حافظه‌های اس اس دی کنونی خواهد بود. ضرب کردن این مقدار در عدد ۱۰۰ نشان می‌دهد حافظه ExaDrive DC100، قیمتی نجومی خواهد داشت!
به ادعای موسس و مدیر عامل نیمباس دیتا، میزان مصرف انرژی محصول جدید به ازای هر ترابایت، ۸۵ درصد کمتر از محصولات مشابه است. به این ترتیب دیتاسنترهای بزرگ، در صورت جایگزین کردن تمامی حافظه‌های خود با آن، به خاطر کاهش بسیار زیاد میزان مصرف انرژی، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی بسیار زیادی خواهند داشت.
مصرف انرژی و تراکم دو فاکتور اصلی در نرخ و قیمت حافظه های جدید و تعیین آن ها هستند. مزیت ExaDrive DC100، داشتن حافظه‌ای بسیار بیشتر در مقایسه با حافظه‌های اس اس دی متداول و از طرفی مصرف انرژی بسیار کمتر است که در نتیجه به کاهش هزینه‌های جاری منجر می‌شود.
در حال حاضر، شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های فضای ابری، علاقه بسیار زیادی به استفاده از حافظه‌های اس اس دی دارند، اما قیمت این دسته از حافظه‌ها همچنان بسیار زیاد است. با گذر زمان، افزایش ظرفیت حافظه‌های این چنینی و از طرفی متداول شدن استفاده از آن‌ها، شاهد کاهش قیمت حافظه‌های اس اس دی خواهیم بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا