اخبار

ایرانسل خدمات اینترنت اشیاء و M2M را گسترش می‌دهد

ایرانسل با برگزاری همایش تخصصی اینترنت اشیاء و M2M قصد دارد این دو فناوری را که از یک سال و نیم پیش ارائه داده‌ است، توسعه دهد. ایرانسل در این همایش در مورد اینترنت اشیاء و خدمات ماشین به ماشین با مدیران سازمان‌ها و صنایع مختلف تبادل نظر کرد.
بر اساس اعلام مدیران بخش اینترنت اشیاء و خدمات M2M ایرانسل، این شرکت از دو سال گذشته اقدام به راه اندازی سرویس ماشین به ماشین و اینترنت اشیاء کرد.
این شرکت هم اکنون تمام سامانه‌ی APN و خدمات ماشین به ماشین خود را به نسل چهارم تلفن همراه مهاجرت داده است. به خدماتی که در دستگاه‌های الکتریکی و اشیاء در بستر زیرساخت‌های شبکه‌ای، اینترنت ثابت یا همراه با هم در ارتباط باشند و داده‌های خود را بدون دخالت افراد به مرکز داده یا سرورهای اصلی بفرستند، خدمات M2M می‌گویند. ایرانسل این خدمات را بر بستر سیم‌کارت و با ایجاد APN داخلی انجام می‌دهد.
هر چند خدمات ایرانسل پیش از این در بستر نسل دوم تلفن همراه و با استفاده از APN داخلی بود، امروزه این اپراتور خدمات ماشین به ماشین را با بهره‌گیری از اینترنت اشیاء در بستر ۳G و ۴G انجام می‌دهد.
بر اساس اظهار نظر مسئولین ایرانسل هم اکنون در حوزه‌ی برق، حمل‌و‌نقل شهری، ترافیک، بانکی و کنتورهای آب و برق از خدمات M2M ایرانسل استفاده می‌شود که ایرانسل در همایش امروز ضمن تشریح بیشتر اینترنت اشیاء برای سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی، سعی در استفاده از اینترنت اشیاء برای پیاده‌سازی شهر هوشمند، خانه هوشمند، سلامت هوشمند، آموزش هوشمند و مباحث مرتبط داشت.
به گفته‌ی مدیران ایرانسل ۸۰ درصد تجارت‌های «کسب‌وکار به کسب‌وکار»(B2B) و تنها ۲۰ درصد تجارت‌های «کسب‌وکار به مصرف‌کننده»(B2C) از اینترنت اشیاء و خدمات ماشین به ماشین، استفاده می‌کنند.
بنا به اعلام ایرانسل هزینه‌های اینترنت اشیاء و M2M در اینترنت بسیار کمتر از آن چیزی است که در اذهان عمومی جا افتاده است. اینترنت اشیاء و خدمات ماشین به ماشین بر خلاف تفکرها گران نیستند و این به دلیل منعطف بودن بستر و نرم‌افزار فناوری اینترنت اشیاء است.
قیمت سیم‌کارت‌های ایرانسل که در خدمات ماشین به ماشین و اینترنت اشیاء استفاده می‌شوند مانند دیگر سیم‌کارت‌های این شرکت است. البته ایرانسل بر روی سیم‌کارت‌های ویژه که در برابر سرما و گرما مقاوم است کار می‌کند تا با ورود این سیم‌کارت‌های خاص، نیاز برخی صنایع ویژه و خاص را برآورده کند. این سیم‌کارت‌های ویژه گران‌تر از بقیه سیم‌کارت‌ها خواهند بود.
ایرانسل تا کنون ۳۰۰ هزار سیم‌کارت را برای استفاده سازمان‌های مختلف فعال کرده است. این سیم‌کارت‌ها در سیستم حمل‌و‌نقل شهری و برون شهری، ردیابی خودروها، کتابخانه‌ی دانشگاه‌ها، نیروی انتظامی و قرائت کنتور آب و برق استفاده شده است.
ایرانسل در سامانه‌ی خودروهای خود، سامانه‌ی غذای کارکنانش و خدمات پرتال سازمانی‌اش از اینترنت اشیاء و خدمات ماشین به ماشین استفاده می‌کند.
منبع زومیت
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا