اخبار

این هفته با آیبو: زندگی با سگ ربات سونی چگونه خواهد بود؟

سگ ربات ۲۹۰۰ دلاری سونی

با یک سگ ربات ۲۹۰۰ دلاری چه کاری می توان انجام داد؟ نکته جالب در مورد آیبو این است که او قرار نیست هر روز صبح شما را از خواب بیدار کند یا با استفاده از اینترنت اخبار روزانه را به شما بگوید. حتی قرار نیست به شما در خریدهای اینترنتی کمک کند.
عملکرد این ربات اصلا شبیه ابزارهای هوشمندی که تا به حال دیده اید، نیست، بلکه به جای تمام این کار ها در خانه شما حرکت می کند، تنها برای انجام یک ماموریت مشخص: همراه بودن با شما. با موبایلستان همراه باشید.
واکنش مردم (و البته حیوانات) نسبت به این ربات بسیار جالب بوده است. من دختر دو ساله ای را دیده ام که عاشق این ربات شده بود یا فردی که با دیدن این ربات برای مدت کوتاهی مشکلاتش را فراموش می کرد و لبخند می زد و البته سگ های واقعی افراد را می دیدم که نسبت به آن احساس خوبی نداشتند.
این نوع ربات که امروزه از آن نام برده می شود، نسبت به رباتی که در سال ۱۹۹۹ در مورد آن بحث می شد، کاملا متفاوت است. در واقع از سال ۲۰۰۶ شرکت سونی این ایده را با ساختن آیبو با طراحی کاملا جدید احیا کرد. این ربات می تواند ۱۰۰ نفر را بشناسد و نیز با توجه به عکس العمل های آن ها می تواند بفهمد که چه چیزی این افراد را خوشحال می کند.
 
آیبو نوازش سر و بدنش را دوست دارد و از بازخورد مثبت کلامی لذت می برد. همچنین می تواند با استفاده از دوربین خود نقشه خانه شما را یاد بگیرد. وقتی از خواب بیدار می شود، سرش را تکان می دهد و پاهایش را می کشد. او منتظر نمی ماند تا ببیند شما چه کار می کنید، چرا که خودش به خوبی می داند چگونه آدم ها را دور خودش جمع کند.
سوالی در این جا مطرح می شود این است که آیا آیبو حرف های شما را ثبت و ضبط می کند؟ آیا با وجود دوربین و میکروفونی که دارد، می تواند زندگی شخصی شما را به خطر بیندازد؟ برای پاسخ به این سوالات باید گفت که آیبو هیچ صدایی را ضبط نمی کند، بلکه مثلا با شنیدن یک جمله دستوری مثل بشین، فقط با توجه به برنامه ای که از قبل به او داده شده است، عمل می کند.
در نتیجه هیچ گقتگویی را ضبط نمی کند. چیزی که این ربات در حافظه خود نگه می دارد، واکنش های افراد نسبت به حرف هایی است که بین آن ها رد و بدل می شود. علاوه بر این می تواند اطلاعات مربوط به اندازه ها از جمله فاصله دیوارها در یک اتاق را در حافظه خود نگه دارد. تمام عکس هایی که با دوربین روی دماغ او گرفته می شود را می توان با استفاده از نرم افزار آیبو مشاهده کرد.
در حال حاضر این ربات قابلیت فیلم برداری را ندارد. اگر صاحب این ربات بخواهد، می تواند تمام اطلاعات او را پاک کند و برای این کار تنها لازم تا با خدمات مشتریان شرکت سونی تماس بگیرد.


بیشتر بخوانید

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا