بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی هواوی Mate 9

بررسی تخصصی هواوی Mate 9

 

هواوی Mate 9

 
در این مطلب به سراغ پرچمدار Mate 9 می‌رویم و این گوشی حرفه‌ای و فوق استثنایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با بررسی این گوشی مطمئنا متوجه خواهید شد که هواوی قصد ارائه بهترین‌ ها را در خود دارد و سعی کرده که یک دنیای فوق هوشمند را در این گوشی جاسازی کند.
البته این گوشی به تنهایی به بازار نیامد و به همراه سری طراحی پورشه آن معرفی شد. این مدل فقط در کمپانی پورشه به طور اختصاصی عرضه می‌شود همچنین قیمت آن نیز بسیار جالب توجه است .
صفحه نمایش آن ۵٫۹ اینچی با باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری است و با بدنه آلمینیومی ساخته شده است. مشخصات اصلی این گوشی از قرار زیر می باشد.

  • بدنه آلمینیومی یک دست
  • صفحه نمایش ۵٫۹ LCD IPS با وضوح FullHD و تراکم پیکسلی ۳۷۳ppi با شیشه ۲٫۵D
  • چیپست Kirin 960 ،هشت هسته ای  (۴ عدد Cortex-A73 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز، ۴ عدد Cortex-A53 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز) i6، جی پی یو Mali-G71 به همراه ۴ گیگابایت رم.
  • اندروید نوقا ۷ با ساختار هواوی EMUI 5.0
  • دوربین دوتایی Leica: دوریین اصلی ۲۰ مگاپیکسلی و لنز دوم ۱۲ مگاپیکسلی، با دهانه لنز F2.2. به همراه اتوفوکوس هیبریدی ۴ در ۱ (فاز/لیزر/کنتراست/تشخیص عمق) .LED دوتایی، فلش دوتایی و فیلمبرداری ۲۱۶۰P و ۱۰۸۰P با ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار، دهانه لنز F/1.9 . فیلمبرداری ۱۰۸۰p.
  • حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی قابل گسترش با میکرو اس دی تا ۲۵۶ گیگابایت( دارای اسلات هیبریدی در ورژن دو سیم کارت گوشی)
  • حسگر اثر انگشت
  • LTE Cat 12( با ۶۰۰مگابیت در ثانیه سرعت دانلود و ۱۵۰ مگابیت در ثانیه آپلود).وای فای a/b/g/n/ac،بلوتوث تسخه ۴٫۲ (A2DP,LE)، GPS/GLONASS/Beidou/Galileo، دارای NFC و پورت اینفرار
  • باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری دارای سیستم شارژ سریع با شارژر ۲۲٫۵ وات

از معایب این گوشی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وضوح تصویر FullHD در سطح اعلا نیست مخصوصا برای این دستگاه با صفحه نمایش بزرگ و به علاوه دارا نبودن پشتیبانی از حقیقت مجازی VR
  • مقاوم نبودن در برابر آب و خاک
  • هیچ گونه محافظ شیشه صفحه نمایشی وجود ندارد.
  • باتری آن قابل تعویض نیست.
  • فقط در دستگاه دو سیم کارت دارای اسلات هیبریدی است
  • رادیو داخلی ندارد

اگر این دستگاه در برابر آب مقاوم بود مطمئنا یکی از امتیازات مثبت آن محسوب می شد.مخصوصا زمانی که گوشی با قیمت بالا خریداری می کنیم.

جعبه و بسته بندی

هواوی Mate 9 با بسته بندی اختصاصی به بازار آمد و اجزاء درون آن نیز بسیار شیک و اعلا است.
 

 
در یک بسته بندی شما دو بسته متفاوت می بینید. که در آن شارژر ۲۲ وات، کابل یو اس بی تایپ سی، میکرو یو اس بی برای تایپ سی و یک هدست وجود دارد.
در جعبه دوم خشاب کش سیم کارت و محافظ قرار گرفته است. محافظ گوشی به راحتی روی گوشی جفت می شود اما علیرغم این چفت شدگی از زیبایی ظاهری گوشی می کاهد.
 

طراحی بدنه

هواوی Mate 9 در ابعاد ۱۵۶٫۹*۷۸٫۹*۷٫۹ میلیمتر ساخته شده است که این گوشی را نسبت به دو نسل قبلی خود ضخیم تر می کند. این دستگاه ۰٫۲ میلیمتر کوتاهتر از نسل گذشته خودش است اما برای کارایی بهتر ۱٫۷ میلیمتر از عرض آن کاسته شده است که البته این امر موجب کوچکتر شدن صفحه نمایش نیز شده است.
 

 
این فبلت جدید همچنین چند گرم وزن اضافه کرده و ۱۹۰ گرم شده است که ۲ گرم از آیفون ۷ پلاس نیز سنگینتر است.
در مورد آیفون ۷ پلاس صحبت کردیم،Mate 9 دقیقا ۱٫۳ میلیمتر از این دستگاه کوتاهتر و ۱ میلیمتر عریض تر است. با این که از صفحه بزرگتر ۵٫۹ اینچی بهره می برد که از صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی آیفون بزرگتر است.
 

نوع طراحی

Mate 9 از نظر طراحی خیلی خیلی شبیه به Mate 8  است، همان مدل نیز از اکسند Mate 7 الگو گرفته بود.گوشی Mate 9 به طور غیر قابل انکاری بزرگ است، اما چیزی که باعث شد تا این گوشی از دید شما از همه گوشی های سری Mate بهتر به نظر بیاید همین صفحه بزرگ آن است. خیلی دیگر از برندها برای گوشی های پرچمدار خود صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی در نظر می گیرند و شاید بعضی از برند ها، برای گوشی های میان قیمت خود دست به چنین کاری بزنند.
 

 
کسانی که صفحات نمایش بزرگ را دوست دارند صفحه نمایش ۶ اینچی را ترجیه می دهند. و دو نسخه قبلی Mate دقیقا این موضوع را ثابت کردند.
یکی از قابلیت هایی که در صفحه نمایش ۵٫۹ اینچی این گوشی آمده است، بهبود هرچه بیشتر کنترل تاچ آن است. در بسیاری از گوشی های دارای صفحه نمایش این چنین بزرگ، کنترل روی صفحه لمسی سخت است اما در Mate 9 این عمل به راحتی قابل انجام است. با این که این گوشی در کناره ها منحنی نیست اما با کمترین میزان عرض کناره های گوشی به راحتی با یک دست می توان با این گوشی کار کرد با این که برای استفاده های سطح بالا باز هم نیاز به استفاده از دو دستتان دارید.
کناره های نازک این گوشی با قسمت بالا و  پایین نه چندان براق آن تکمیل می شوند.اگر توجه کنید ما در مورد زیاده روی ها و اصراف در اندازه آیفون ۷ پلاس و یا پیکسل XL حرف نمی زنیم، اما با یک صفحه نمایش که به اندازه ۲٫۲ میلیمتر کوچکتر است و کلا از Mate 8  نیز با ۰٫۲ میلیمتر تفاوت به بازار آمد پس ۲ میلیمتر باقیمانده اضافی نیز باید صرف کناره ها می شد که اینگونه نیز هست. با همه این اوصاف شکست دادن Mate 9  زمانی که حرف نسبت صفحه نمایش به بدنه پیش می آید بسیار سخت و نشدنی است!
شیشه صفحه نمایش به صورت کاملا روان به هر ۴ سمت خمیده شده است و انگشتانتان هیچ قسمت تیز و یا لبه ای را حس نخواهد کرد. همچنین روی این صفحه شیشه محافظ هیچگونه نام تبلیغاتی مشاهده نمی شود. سری P9 از Gorilla Glass در صفحه استفاده کرده بود اما حتی تجربه داشتن آن نیز ما را تحت تاثیر قرار می داد. Mate 8 نیز از Gorilla Glass 4 استفاده کرده بود و مشکلی نیز نداشت. اما Mate 9  دارای یک پوشش پلاستیکی است که به راحتی می توان آن را جدا کرد البته این محافظ طوری جایگذاری شده است که به نظر می رسد هیچ نوع محافظی روی صفحه وجود ندارد.
 

 
قسمت بالایی این گوشی همچون دیگر گوشی ها است.این قسمت دارای سنسور نور و پراکزیمیتی در سمت راست و جای اسپیکر در وسط است و  در کنار آن ها نیز دوربین سلفی و یک LED اعلان وجود دارد. به نظر می رسد یکی از ۴ میکروفون کار گذاشته شده در این گوشی در کنار اسپیکر تلفن در بالا باشد.
 

 
انحنایی که در پشت گوشی وجود دارد باعث بهتر شدن حالت گوشی برای در دست گرفتن است. بیشترین ضخامت این گوشی، ۷٫۹۹ میلیمتر است و در کناره ها این ضخامت کمتر می شود که این حالت گوشی را برای در دست گرفتن بسیار راحت می کند.
 

 
دوربین دوتایی Leica در این گوشی جای دوربین تکی در Mate ۸ را گرفته است و برخلاف گوشی P9 در این گوشی به صورت عمودی در کنار هم قرارگرفته است.در هر دو سمت دو قسمت مجزا وجود دارد، یکی برای اتوفوکوس لیزری، و دیگری برای فلش دوتایی. حسگر اثر انگشت نیز زیر قطعات دوربین قرار دارد.
 

 
بالای دوربین یک درز کوچک مشاهده می کنید که دومین میکرفن گوشی از ۴ میکروفن این گوشی است که برای ضبط صدای مستقیم در فیلمبرداری های گوشی استفاده می شود و موجب رفع نویز صدا نیز می شود.
 

 
تمام بدنه به صورت یک دست بسته شده است و هر ماژول به طور مجزا در جای خود قرار گرفته است.در قسمت چپ گوشی قسمت قرار گیری کارت ها است. قسمت قرار گیری سیم کارت و میکرو اس دی.
 

 
اگر به قسمت راست گوشی برویم دکمه های خاموش و روشن کردن و کنترل صدای گوشی موجود است. قسمت بالا نیز جای ورودی جک ۳٫۵ میلیمتر و پورت اینفرارد است.در پایین گوشی نیز مکان ورودی یو اس بی تایپ سی ، میکروفن شماره ۳ و میکروفن شماره ۴ است.
 

صفحه نمایش

روشنایی و وضوح تصویر در صفحه ۵٫۹ اینچی FullHD

هواوی Mate 9 مسیری را دنبال کرد که دوست داران صفحه نمایش های بزرگ زیاد به آن علاقه نشان ندادند. هر دو نسل آخر این گوشی ۰٫۱ اینچ افت طول صفحه نمایش داشتند.اکسند Mate اصلی دارای صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی بود Mate 2 نیز همین روال را ادامه داد و Mate 7 و ۸ صفحه نمایش های فلت ۶ اینچی پیدا کردند و در نهایت این Mate 9 است که بازهم کوچک شده و صفحه نمایشش ۵٫۹ اینچی به خود گرفته است. چرا صفحه نمایش Mate هر ساله آب می رود؟
به هر حال وضوح تصویر FullHD که بر روی صفحه نمایش ۵٫۹ اینچی خوابانده شده است به تراکم پیکسلی ۳۷۳ppi نتیجه می دهد. این صفحه نمایش IPS LCD از سیستم RGB با تعداد سابپیکسل برابر برای هر رنگ اصلی استفاده می کند.
 

 
ماکزیمم روشنایی تصویر در Mate 9 واقعا عالی است. فقط کمی از آیفون ۷ پلاس کمتر و بیشتر از ال جی V20 است. حالت روشنایی اتوماتیک این گوشی روشنایی را بیشتر از حد ماکزیمم نمی کند اما بسیار روشن است پس به نظر خوب می رسد.
سطح نور کم نیز در این گوشی بسیار مناسب است و Mate 9  از یک کانتراست فوق العاده ۱۶۰۰:۱ استفاده می کند. البته دسترسی به کانتراست بی نهایت AMOLED بسیار سخت به نظر می رسد اما در هر صورت Mate 9 تلاش خود را در زمینه LCD انجام داده است.
 

 
در نمایش رنگ ها Mate 9‌ خیلی قوی نیست چرا که میانگین DeltaE ۵.۲  با ماکزیمم ۹.۵  را در حالت دیفالت صفحه نمایش داراست. در این حالت رنگ های سفید و خاکستری مایل به آبی می شوند. برای رنگ های گرم اینگونه نیست و میانگین DeltaE برابر ۳.۶ است.
در این گوشی همچنین یک مد خواندن در شب نیز موجود است که با نور آبی ساطع شده از گوشی برای خواندن مناسب می باشد اما هنگامی که در زمان ابتدای شب و یا غروب افتاب از آن استفاده کنید ممکن است چرخه خواب شما را به هم بریزد. سطح کف روشنایی ۴.۲ نیتس می تواند به شما کمک کند که کمترین فشار را در تاریکی شب برای مطالعه به چشمانتان بیاورید.
در مقابل نور آفتاب نیز صفحه نمایش این گوشی به خوبی عمل می کند.
 

اتصالات

اولین مشکلی که در مورد Mate 9 صحبت کردیم مساله نبود رادیو در این گوشی بود. همینطور نیز این قابلیت از P9 برداشته شده است.
به عنوان یک خصوصیت پایه، Mate 9 از LTE-Advanced با حامل ۳carrier و Cat.12 LTE با سرعت تئوری ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه در دانلود و ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه در آپلود، ۲۰ باند LTE و ۶ باند ۳G به همراه یک باند دوگانه معمولی ۲G پشتیبانی می شود. ورژن دو سیم کارت این گوشی نیز با شبکه های CDMA کار می کند. ورژن تک سیم کارت این گوشی یک باند LTE کمتر پشتیبانی می کند و CDMA نیز ندارد.
در این گوشی یک پشتیباتی تمام عیار وای فای وجود دارد . a/b/g/n/c دو بانده با قابلیت وای فای دایرکت و هات اسپات. همچنین در این گوشی شما می توانید از بلوتوث نسخه ۴٫۲، A-GPS و GLONASS به همراه Beidou و Galileo  برای مکان یابی استفاده کنید در حالی که NFC نیز در این گوشی موجود است.مطمئنا از این که این گوشی دارای پورت اینفرارد است خوشحال می شوید.
یو اس بی کابل تایپ سی موجود در این گوشی از مدل یو اس بی ۲٫۰ با سرعت انتقال داده ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه پیروی می کند. به هر حال این کابل همه چیزی نیست که از یک یو اس بی تایپ سی انتظار دارید.همچنین Mate 9  از یک پورت ۳٫۵ میلیمتر جک استفاده میکند.
 

عمر باطری Mate 9

باطری هایی با سایز بزرگ یکی از ارکان اصلی گوشی های هواوی از زمان تولیدشان بوده است و در این گوشی نیز تفاوتی احساس نمی شود. باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری آن به اندازه ای بزرگ نیست که تعجب کنیم اما هنوز هم یکی از بهترین ها در نوع خود است.
پردازنده kirin 960 به اندازه ۱۶ نانومتر پروسس kirin 950 در mate 8 ساخته شده اما با وجود تفاوت صفحه نمایش ۵٫۹ اینچی نسبت به ۶ اینچی ، باتری موجود در Mate 9 از باتری مدل قبلی این گوشی بهتر عمل می کند.
در هنگام مرور در وب این باتری ۱۴ ساعت دوام دارد که از آیفون ۷ پلاس و گلکسی S7 edge بیشتر است همچنین نسبت به گوشی پیکسل گوگل که ۹ ساعت و ۲۰ دقیقه است بسیار بسیار بهتر عمل می کند.
در زمان اجرا ویدئو این گوشی حدود ۱۱ ساعت دوام می آورد. این مقدار تقریبا برابر با گوگل پیکسل است اما از آیفون ۷ پلاس با ۸ ساعت دوام بیشتر است ولی به گرد گلکسی S7 edge با ۲۰ ساعت دوام نمی رسد.
در زمان تماس های تلفنی این مقدار دوام به ۱۹ ساعت و نیم می رسد که نسبت به بقیه گوشی ها عملکر خوبی دارد.
برای عمل شارژ هواوی چند مساله هست که باید ذکر کنیم.این گوشی با سه مدل شارژ ۵ ولت ۴٫۵ آمپر، ۴٫۵ ولت ۵ آمپر و ۵ ولت دو آمپر با ۲۲ وات قدرت به بازار آمد که فقط این ظرفیت توسط Oppo با شارژ VOOC و موتورولا با توربو شارژر ۲۵ واتی از Mate 9 بهتر عمل میکند.
اگر یخواهیم در مورد سرعت شارژ شدن این گوشی صحبت کنیم باید اشاره کرد که ۱۰ دقیقه زمان میبرد تا شارژ ۲ درصد به ۲۰ درصد برسد، ۱۰ دقیقه بعدی زمان میبرد تا به ۴۰ درصد برسیم.بعد از ۲۵ دقیقه از اتصال به ۵۰ درصد میرسم با ۴۰ دقیقه شارژ به ۷۰ درصد  و حدود ۱ ساعت نیز طول میکشد تا به ۹۰ درصد برسد و در کل با ۱۰۰ درصد شدن چیزی حدود ۱ ساعت (کمی بیشتر) زمان برده است.
در زمان شارژ معمولی در درصد های ابتدایی این گوشی کمی گرم میشود اما در زمان شارژ سریع این گرما از بین رفته  دمای گوشی به حالت عادی برمی گردد.
 

رابط کاربری

سیستم عامل اندروید نوقا به همراه EMUI 5.0

هواوی Mate 9 از اندروید ۷٫۰ نوقا برخوردار است. همچنین در این گوشی شما آخرین نسخه رابط کاربری EMUI 5.0 را نیز تجربه می کنید که نسبت به نسل قبلی خودش با کمی تغییرات همراه شده است.
صفحه نمایش قفل یا لاک اسکرین یکی از عناصری است که از قبل برگرفته شده است اما هنوز هم کاربری است. سبک آنلاک کردن به صورت مجله نیز یکی دیگر از جذابیت های رابط کاربری این گوشی است زمانی که میخواهید گوشی را باز نمایید.
 

 
در نگاه اول لاک اسکرین کمی ساده به نظر می رسد. روی آن یک ساعت بزرگ به همراه تاریخ و میانبر دوربین وجود دارد. می توانید به راحتی با دوبار فشردن دکمه زیاد کردن صدا دوربین را باز کنید و یا اینکه با دو بار فشردن دکمه کم کردن صدا عکس بگیرید.
 

 
در لاک اسکرین شما می توانید منویی به سبک iOS از پایین بکشید و این منو شامل بسیاری از عمل های کاربردی می شود.سطر اول به شما اجازه می دهد تا بتوانید والپیپر ها را مدیریت کنید همچنین در این قسمت می توانید میانبر های برنامه های اصلی را ایجاد و یا حذف و مدیریت نمایید.
 

 
با وجود یک حسگر تشخیص اثر انگشت بسیار سریع که در حد ۰٫۴ ثانیه انگشت شما را تشحیص می دهد و قفل صفحه را باز می کند شاید زیاد لاک اسکرین به چشم شما نیاید و از آن زود گذر کنید.
شما با استفاده از حسگر اثر انگشت در این گوشی می توانید به اپلیکیشن های خود با اثر انگشت خود وارد شوید. مثلا در نظر بگیرید که اکانت کاربری فیسبوک در اختیار دارید، شما می توانید با تنظیم اثر انگشت خود روی اطلاعات ورودی فیسبوک فقط لمس حسگر اثر انگشت وارد اکانت خود شوید.
 

 
در این گوشی و در سیستم جدیدی که هواوی برای شما به همراه آورده است می توانید دو نوع صفحه نمایش مختلف را به صورت کاستومایز شده انتخاب کنید. به عنوان اولی شما می توانید صفحه نمایش را به صورت دسکتاپ سیستم خانگی در آورید و فقط اپلیکیشن های مورد علاقه را روی صفحه قرار دهید و دومی هم به صورت دیگر گوشی های اندرویدی با صفحات اپلیکیشن و صفحه هوم اسکرین است (app drawer).
در این حالت App drawer یا همان صفحه نمایش اپلیکیشن ها شامل ۴ عدد اپلیکیشن در هر سطر است.
در این گوشی تم و پوسته های متفاوتی نیز در دسترس هستند که می توان با استفاده از آن ها صفحه اصلی، حالت لاک اسکرین یا آیکن ها را تغییر دهید و همچنین صدا ها و زنگ های گوشی را عوض کنید. همچنین قابلیت دیگری در این پوسته ها وجود دارد که با استفاده از آن می توانید انیمیشن های حرکتی صفحه نمایش را نیز تغییر دهید.
 

 
قسمت پنل اعلان ها یا notification area بین اندروید نوقا و EMUI 5.0 تقسیم شده است.به نحوی که هواوی نمایش دکمه های تغییر وضعیت سریع را تغییر داده و همچنین گزینه روشنایی خودکار را در این بخش اضافه کرده است، چیزی که گوگل سر سختانه به دنبال نگه داشتن در همان حالت ساده ظاهری است. قسمت اعلان ها بسیار شبیه به گوگل پیکسل است.
 

 
Mate 9 همچنین به شما اجازه می دهد که با لمس و کشیدن سر انگشت به سمت پایین پنل نوتیفیکیشن را نیز به سمت پایین بکشید، همچنین این گزینه دلخواه است و شما می توانید از قسمت تنظیمات آن را حذف نمایید.
 

 
در موقعیت های خاص مثلا در استفاده در ماشین، شما می توانید مد Simple Homescreen را فعال کنید که به شما اجازه می دهد که برای باز کردن برنامه ها و یا انجام کار ها فقط روی مربع های بزرگ لمس کنید، البته این فانکشن و عملیات فقط بر روی تعدادی از موارد رابط کاربری عملی است و برای بقیه مثلا شماره گیر گوشی این مد فعال نخواهد شد.
 

کارایی و معیار کارایی

هواوی Mate 9 با چیپست Kirin 960 SoC پشتیبانی شده که این چیپست نیز توسط HiSilicon ساخته می شود. چیپست های Kirin در حال حاضر بسیار فراگیر شده اند اما یک سری قابلیت های جدیدی نسبت به دیگر چیپست ها دارند مثلا هسته ARM CPU جدید و GPU جدید.
پردازنده اصلی در این چیپست ۴ هسته ای Cortex-A73 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و یک ۴ هسته ای دیگر Cortex-A53 در فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز است. پردازنده Cortex-A73 نسبت به نسل قبل خود ۳۰ درصد ذخیره انرژی بیشتری دارد و همچنین از نظر کارایی نیز بهبود یافته است.
 

 
در بخش مقایسه چند هسته ای ها، این گوشی با قدرت در صدر جدول قرار میگیرد و بعد از آن آیفون ۷ پلاس و شیائومی می ۵S پلاس قرار دارند.
در تست تک هسته ای، هسته Kryo درون Qualcomm خیلی شبیه به A73 میت ۹ است در حالی که هسته Fusion آیفون ۷ در صدر جدول تک هسته ای خودنمایی می کند.
 

تماس ها

تماس گیرنده Mate 9 یک رابط کاربری عمومی همراه با مخاطبین در بر دارد. در این بخش قابلیت زیاد خاصی وجود ندارد ولی می توان به توانایی دستگاه برای ارسال صدای قوی حتی در محیط های شلوغ در تماس ها اشاره کرد.
 

 
در ورژن دو سیم کارته این گوشی می توان هر سیم کارت را نامگذاری کرد، آن ها را به طور نرم افزاری غیر فعال کرد و این که کدام یک از شبکه استفاده میکنند را انتخاب نمود.
در زمان استفاده از داده با دو سیم کارت، شما می بایست برای استفاده از ۴G یکی از سیم کارت ها را در حالت ۳G قرار داده و از دیگری به عنوان ۴G استفاده کنید.
 

اسپیکرها

در Mate 8 از نظر صدا، چیز قابل توجهی در دست نبود، حال در Mate 9 نیز این روند تغییر عظیمی پیدا کرده و کمی همه را شگفت زده می کند.
Mate 9 در تست هایی که انجام دادیم از نظر صدا اسپیکر ها بسیار موفق بود و نشان داد که می تواند نسل را تغییر دهد. نه تنها صدای قوی ارائه میدهد بلکه تمامی نویز از بین رفته و صدای شفاف نیز در فرکانس های بالا از اسپیکر ها به گوش می رسد.
 

 
Mate 9 همچنین از اسپیکر های استریو استفاده می کند.زمانی که گوشی را به صورت افقی در دست می گیرد این صدای استریو بسیار قوی تر شده و تقسیم پذیری صدای چپ و راست را گسترش می دهد.
 

برنامه های پیش فرض

این گوشی در روی خود برنامه های پیش فرض نصب شده دارد.از جمله می توان به WPS Office اشاره کرد که برنامه آفیس اندروید می باشد. این برنامه می تواند فایل های متنی متفاوت را بخواند و همچنین از فرمت PDF نیز پشتیبانی می کند.
هواوی Mate 9 دارای برنامه سلامت نیز هست، این برنامه Health کالری سوزانده شده و میزان مسیر طی شده توسط فرد را اندازه گیری می کند. حتی طبقاتی را که بالا یا پایین رفته اید می تواند محاسبه نماید.همچنین در این گوشی برنامه فایل منیجر اختصاصی نیز وجود دارد.
در این گوشی دیگر برنامه های پیش فرض نصب شده وجود دارد که از جمله آن می توان به فایل منیجر، قطب نما، ضبط صدا و… اشاره کرد
 

دوربین

دوربین این گوشی یکی از آن زمینه هایی است که هوایی در جهت دیگری در حال حرکت است. دوربین های دو لنز، دیگر سیستم جدیدی به حساب نمی آیند و در اکثر پرچمداران برند های جدید در حال ایجاد هستند. دوربین های با لنز پهن و لنز معمولی (LG V20)، دوربین هایی با لنز معمولی و لنز بزرگ (آیفون ۷ پلاس) و همچنین دوربین ها دو لنزه مونوکروم و رنگی (شیائومی می ۵S). بنابر این دوربین دو لنز گوشی هواوی Mate 9 در دسته آخر قرار می گیرد.
 

 
این گوشی شامل دوربین با لنز های ۲۰ مگاپیکسل مونوکروم و ۱۲ مگاپیکسلی رنگی است. هر کدام از این دوربین ها پشت لنز ۲۷ میلیمتر با دهانه f/2:2 قرار گرفته اند. هر دو نیز به صورت اپتیکال برای درست قرار گرفتن تصاویرشان در کنار هم تثبیت شده اند
در زمان عسکبرداری دوربین ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم این گوشی ابتدا جزییات دقیق عکس را ذخیره میکند و سپس با عکس رنگی دوربین ۱۲ مگاپیکسلی جفت می شود. بنابر این می توانید یک عکس با کیفیت رنگی ۲۰ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی داشته باشید.
علاوه بر این هر کدام از لنز ها فریم های متفاوتی میگیرند. ممکن است شما بگویید که دهانه لنز f/2.2 کمی تاریکی به عکس می دهد اما طبق استانداردهای لایکا این لنز نور را دو برابر می کند  پس در اصل دهانه لنز به اندازه f/1.6  به نظر می رسد.
 

کیفیت عکس

کیفیت تصاویر Mate 9 به Leica برمیگردند. متخصصین Leica میگویند که نگاه آن ها در تضاد با اشباع شدگی در تصویر و شارپ شدن و تیزی تصاویر است. بنا بر این انتظار داریم که در تصاویر، پردازش متعادل تری نسبت به دیگر پرچمداران برند های مختلف را ببینیم.
جزییات موجود در تصاویر گرفته شده توسط این گوشی بسیار زیاد و طبیعی است اما تصاویر مونوکروم گرفته شده  ۲۰ مگاپیکسلی با تصاویر معمولی ۲۰ مگاپیکسلی تفاوت زیادی دارند. در حالی که در این دوربین تصاویر مونوکروم با تصاویر طبیعی ترکیب می شوند.
 

 
محدوده دینامیکی در تصاویر رنگی بسیار خوب است ولی ما پیروزی را در این بخش هنوز هم به گوگل پیکسل میدهیم چرا که جزییات برجسته عکس را بهتر حفظ می کند. تصاویر سیاه سفید گرفته شده توسط mate 9 برای شکست دادن در محدوده دینامیکی رقیب سرسختی هستند. اما دوربین مونوکروم آن بیشتر از یک ابزار تخصصی عمل می کند.
 

عکاسی در نور کم

گوشی Mate 9 در موقعیت هایی با نور کم بسیار قابل تحسین عمل میکند، جزییات را حفظ می کند و تا حد معینی رنگ را نیز نشان میدهد. در یک حالت شب کامل، سرعت شاتر را میتوانید تا ۳۲ ثانیه تنظیم نمایید و ایزو را نیز تا ۱۶۰۰ قرار دهید.
همانطور که اگر اکسپوزر گسترش پیدا کند، منظره یاب نیز تغییر می کند، پس اگر فکر کردید که نور کافی در اختیار دارید می توانید آن را متوقف نمایید.
همچنین یک مد نقاشی نور نیز موجود است که دارای زیر حال های نور ماشین،گرافیتی نور،آب Silky و ردیابی ستارگان است. برای این مد ها احتیاج به کمی تثبیت و استابیلایزیشن دارید. مثلا یک سه پایه که بتواند دوربین را در حال فیکس شده برای ثبت تصاویر در زمان طولانی نگه دارد.
 

دوربین سلفی

دوربین سلفی این گوشی ۸ مگاپیکسل با دهانه لنز f/1.9 با فوکوس خودکار است. در نور کافی تصاویر بسیار واضح با جزییات عالی هستند محدوده دینامیکی تصویر نیز مطلوب است.یکی از قابلیت های مورد توجه دوربین سلفی آن نمایش رنگ ها به صورت فوق العاده است تا آنجایی که فکر میکنید تصاویر با رنگ آغشته شده اند و جزییات هر کدام رنگ متمایز خاصی دارند این قابلیت Beautification نام دارد که می توانید آن را روی دوربین فعال کنید.
 

فیلمبرداری

هواوی Mate 9 تصویربرداری ۴k در اختیار دارد و تصاویر را با کدک H.256 کد می کند. همه چیز در این نسل جدید دو برابر شده. کیفیت فیلمبرداری به ۲۱۶۰p رسیده است ولی نرخ فریم ۳۰ است. همچنین این که در این گوشی فشرده سازی مصنوعی بسیار قوی انجام می شود پس در زمان تصویربرداری زیاد انتظار نداشته باشید که تصاویر واقعی از طبیعت را بتوانید ببینید.
تصاویر گرفته شده در محدوده ۱۰۸۰p توسط MPEG-4 فشرده سازی می شوند پس بنابر این راحت تر می توان آن را لمس کرد و به واقعیت رسید. در ضبط صدا هنگام تصویربرداری نیز کیفیت صدا برابر با ۱۹۲kbps است.
تصاویر ویدئویی ۴k بسیار دقیق هستند و روشنایی و کانتراست عالی در خود دارند همچنین رنگ ها را مناسب نشان داده و تصاویر واقعی تر از خود اجسام هستند.
 

جمع بندی

در کل سالی که گذشت برای افرادی که علاقه به گوشی هایی با صفحات بزرگ داشتند سال خوبی نبود(نوت ۷ و عواقب آن). اما هواوی Mate 9 در حال بازگشت به سوی ساخت یک جایگزین مناسب است. این فبلت اسنتثنایی با بدنه آلومینیومی یک دست به اندازه قابل توجهی خوب به نظر می رسد. افرادی که عاشق صفحات نمایش AMOLED هستند نیز شاید از صفحه نمایش LCD این گوشی زیاد لذت نبرند اما فراموش نکنیم که چه خصوصیات پنهانی در این صفحه نمایش LCD IPS موجود است. عمر باتری گوشی نیز رکورد خلق نکرده اما در نوع خود از پرچمداران دیگر بهتر عمل میکند.
اما در اصل دوربین این گوشی است که چشم ها را خیره می کند. دو لنز دوربین مونوکروم ۲۰ مگاپیکسل و رنگی ۱۲ مگاپیکسلی آنقدر خوب هستند که تصاویر فوق العاده در نوع خود ثبت کنند و این تکنولوژی Leica است که این گوشی را منحصر به فرد کرده.
در غیاب گلکسی نوت ۷ ، سامسونگ گلکسی S7 edge می تواند با Mate 9 رقابت کند، از نظر صفحه نمایش ۰٫۴ اینچ کوچکتر است همچنین گوگل پیکسل صفحه نمایشی با وضوح تصویر بیشتر دارد و این که از VR نیز پشتیبانی می نماید. در این زمینه هواوی Mate 9 به پیکسل می بازد اما از طرفی زمانی که اسم دوربین سلفی می آید و زمانی که نام یک دوربین مونوکروم ۲۰ مگاپیکسلی در میان است پرچمداران گوگل و سامسونگ حرفی برای گفتن در مقابل Mate 9 نخواهند داشت.
در قیاس با پرچمداران LG و شیائومی، ال جی V20 را می توان بیشتر با Mate 8 مقایسه کرد.با این که V20 دارای دو دوربین است اما باز هم انتخاب این که دوربین دوم زاویه بزرگ داشته باشید و یا مونوکروم بستگی به خودتان دارد. از نظر عمر باتری این Mate 9 است که از V20 سرتر عمل می کند اما نکته اینجاست که باتری V20 قابل تعویض است ولی Mate 9 خیر. در شیائومی نیز دوربین ها تقریبا شبیه به Mate 9 هستند با این تفاوت که هر دو ۱۳ مگاپیکسل می باشند. تنها چیزی که شیائومی می را از این گوشی سرتر می کند کمتر بودن قیمت آن است.
با این اوصاف خرید پرچمدار هواوی یعنی Mate 9 برای کاربرانی که صفحه نمایش بزرگ دوست دارند و همچنین به عکسبرداری علاقه دارند و نیاز به باتری قوی در گوشی دارند بسیار توصیه می شود. امتیاز کلی این گوشی از نظر موبایلستان از قرار زیر است:
 

کیفیت ساخت: ۸/۱۰
صفحه نمایش:۹/۱۰
نرم افزاری:۸/۱۰
دوربین:۹٫۸/۱۰
کارایی:۸/۱۰
باتری:۹/۱۰
قیمت:۷٫۵/۱۰
امتیاز کل:۸٫۴۷ از ۱۰
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا