بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی گوشی هواوی P10 پرچمدار شرکت Huawei

هواوی P10

هواوی P10 یک گام بزرگ در سری P هواوی به شمار می رود. P10 ، هر آن چیزی را که P9 در اختیار دارد نیز دارد. طراحی زیبا، صفحه نمایش خیره کننده، کارایی خوب و البته دوربین دوتایی معروف لایکا نیز ضمیمه این گوشی شده است.
برای آن هایی که تازه این گوشی را دریافت می کنند، یک دوربین سلفی آپگرید شده به همراه مد هوشمند با افکت های لایکا قرار داده شده است. در این گوشی همچنین یک حسگر اثر انگشت قوی در قسمت جلویی گوشی قرار داده شده است که روی دکمه هوم گوشی است. و باز هم این که امکاناتی در این گوشی قرار داده شده است که شما را برای خرید و استفاده آن اغوا می کند.
 

 
هواوی P10 همان دوربین دوتایی لایکا ۲٫۰ را که در هواوی P9 قرار داده شده بود (دوربین حسگر رنگی ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین ۲۰ مگاپیکسلی تک رنگ ) به همراه تثبیت تصاویر اپتیکی، فوکوس خودکار ۴ در ۱ و بزرگنمایی هیبریدی ۲ برابر  می باشد.چیپست این گوشی kirin 960 با پردازنده ۸ هسته ای است. نگاهی به جزییات اصلی این گوشی می اندازیم.

  • بدنه یک دست آلومینیومی با شیشه ۲٫۵D گوریلا
  • صفحه نمایش IPS NEO LCD با اندازه ۵٫۱ اینچ و وضوح تصویر ۱۰۸۰*۱۹۲۰ و تراکم پیکسلی ۴۳۲ppi
  • دوربین لایکا دوتایی ۲۰ و ۱۲ مگاپیکسلی معمولی و تشخیص رنگ با دهانه f2.2 و فوکوس خودکار ۴ در ۱ هیبریدی،دو فلش LED و فیلمبرداری ۲۱۶۰ و ۱۰۸۰ ۳۰ و ۶۰ فریم
  • دوریین سلفی ۸ مگاپیکسلی با دهانه لنزf/1.9 با افکت بوکه شبیه سازی شده و فیلمبرداری ۱۰۸۰p
  • اندروید ۷٫۰ نوقا به همراه رابط کاربری EMUI 5.1
  • چیپست kirin960 هشت هسته ای (۴ هسته ۲٫۴ گیگاهرتزی A73 و ۴ هسته ۱٫۸ گیگاهرتزی A53) و پردازنده گرافیکی MaliG71
  • ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی به همراه اسلات کارت حافظه
  • باتری ۳۲۰۰ میلی امپر در ساعت به همراه قابلیت شارژ سریع
  • دو سیم کارته،پشتیبانی از LTE-A با Cat 12 600/150MBPS ،درگاه USB-C ، وای فای a/b/g/n/ac و GPS/GLONASS/Beidou/Galileo به همراه بلوتوث نسخه ۴ و NFC
  • حسگر اثر انگشت

بسته بندی و جعبه

هواوی P10 در یک جعبه سفید رنگ با قابلیت باز شدن کمد وار از دو طرف به بازار آمد. هر دو سمت جعبه به صورت آهنربایی باز می شوند. این جعبه شامل آداپتور شارژر ،کابل USB-C و هنزفری می باشد.
بررسی تخصصی هواوی P10

طراحی بدنه

هواوی P10 دارای ابعاد ۱۴۵٫۳*۶۹٫۳*۷ میلیمتر است که بسیار شبیه P9 می باشد با این تفاوت که ۱٫۵ میلیمتر نازک تر است. این گوشی همچنین صفحه نمایش ۰٫۱ اینچ کوچکتر نیز دارد و وزن آن نیز ۱۴۵ گرم است دقیقا به اندازه P9
هواوی می داند چگونه گوشی های زیبا و خوش دست طراحی کند که کاربران را به سمت خود بکشاند. اگر نگاهی به تاریخچه طراحی این شرکت بیندازیم به طرح هایی مثل Ascend P6,Ascend P7 و P8 می رسیم که هر کدام در نوع خود بی نظیر و استثنایی بودند.
 

 
در حال حاضر هواوی P10 کمی پیشرفت کرده و از طراحی P8 به صورت حرفه ای طرحی ساخته که مدرن و به روز به نظر برسد.همچنین این که اگر به این گوشی کمی بیشتر توجه کنیم، به رنگ هایی در طراحی آن میرسیم که برای ایجاد روی یک بدنه فلزی بسیار جذاب به نظر می آید.
رنگ های مد نظر سفید سرامیک، آبی نفتی، طلایی تیره،طلایی روشن، مشکی ذغالی،نقره ای براق و سبز است. رنگ های تیره این گوشی دارای حکاکی الماس مانند در پشت خود می باشند.
در جلوی این گوشی صفحه با شیشه گوریلا گلس ۲٫۵D 5 تکه پوشانده شده است و بسیار خوش قیافه به نظر می آید. این شیشه  در طرح مشکی ذغالی این گوشی بسیار بسیار شیک و جذاب به نظر می رسد.
 

 
هواوی شکل و حالت منحنی را برای قاب P10 انتخاب کرده است اما این حالت باعث شده که باند آنتن را تقویت کند. از طرفی هواوی قسمت بزرگ نگهدارنده دوربین در P9 را حفظ کرده است و این عمل باعث شده تا دوربین دو لنز بسیار بیشتر به چشم بیاید. این حالت برای هواوی P10 آن را بسیار خاص و منحصر به فرد کرده است.
 

در سمت راست گوشی دکمه های کم و زیاد کردن صدا و همچنین دکمه پاور وجود دارد که دکمه پاور گوشی به صورت هاشور خورده بروی بدنه قرار گرفته تا تشخیص دکمه بسیار آسان تر شود
 

در پایین گوشی، جک هدفون به همراه سوکت شارژ Type-C و اسپیکرهای گوشی قرار دارد
 

 
در سمت چپ گوشی نیز خشاب سیم کارت و کارت حافظه قرار دارد. کارت حافظه تا ۲۵۶گیابایت بروی این گوشی ساپورت می شود. در محل قرارگیری سیم کارت دوم، تنها می توان از سیم کارت و یا کارت حافظه استفاده کرد. لذا بسته به نیاز کاربر می تواند سیم کارت و یا کارت حافظه را در این محل نصب کند.
 

 
در بالای گوشی نیز تنها یک میکروفن قرار دارد.
 
 

صفحه نمایش

هواوی P10 از یک صفحه ۵٫۱ اینچی IPS NEO LCD ساخت JDI استفاده کرده است و ۰٫۱ اینچ کوچکتر از P9 است. وضوح تصویر ۱۰۸۰p به همان اندازه قبل باقی مانده است اما از طرف دیگر تراکم پیکسلی ۴۳۲ppi است. این تراکم پیکسلی باعث شده که جزییات به وضوح در صفحه نمایش نشان داده شود.
 

 
صفحه نمایش این گوشی توسط صفحه محافظ شیشه گوریلا گلس ۵ با زوایای ۲٫۵D پوشانده شده که برای نگهداری از هرگونه خراش و خرابی صفحه مناسب است.
سطح ماکزیمم روشنایی صفحه نمایش این گوشی ۶۰۰نیتس است. صفحه IPS NEO این گوشی نقاط مشکی را مشکی تر نمایش می دهد! بر همین اساس کانتراست بالایی را می توان در این صفحه نمایش بین اجزا مشاهده کرد. مقدار این کانتراست ۱۴۲۳:۱  می باشد.
صفحه نمایش این گوشی در نور بیرون از اماکن و در نور مستقیم افتاب قابلیت بالایی را از خود نشان داده و امتیاز آن بین رقبا ۳٫۳۷۹ است که در رده ۶ از پرچمداران گوشی های معتبر دنیا قرار دارد. در این جدول سامسونگ گلکسی S7 با امتیاز ۴٫۳۷۶ در صدر جدول قرار گرفته است.
 

عمر باتری

هواوی P10 با یک باتری ۳۲۰۰میلی آمپر ساعت پشتیبانی شده است. همچنین این گوشی دارای یک شارژر سریع است که می توانید خروجی های ۵ ولت ۴٫۵ آمپر ، ۴٫۵ ولت ۵ آمپر و ۵ ولت ۲ آمپر ارائه دهد و ماکزیمم قدرت مصرف آن نیز ۲۲ وات است.
برای رسیدن به این شدت شارژ هواوی P10 از کابل مناسب USB-C استفاده می کند. اگر این کابل وجود نداشته باشد شارژر به همان شارژ ۵ ولت ۲ آمپر بر می گردد که یعنی استفاده از این کابل خیلی به نوع شارژ کمک کرده است.
این گوشی در تست های انجام گرفته امتیاز کلی ۷۵ ساعت عمر باتری را دریافت می کند که بسیار خوب است.دوام باتری این گوشی در زمان تماس های نسل سوم به ۱۸ ساعت میرسد. در زمان مرور وب نیز این دوام به نزدیک ۱۲ ساعت و در زمان پخش ویدئو یک سره نیز این مقدار ۱۳ ساعت است.

اتصالات

هواوی P10 از LTE-Advanced با پشتیبانی ۳ کاناله استفاده میکند و Cat 12 آن به طور تئوری می تواند تا ۶۰۰مگابیت در ثانیه دانلود و ۱۵۰ مگابیت در ثانیه آپلود به کاربر بدهد.
همچنین دارای پشتیبانی همه کاره وای فای است که از کانال های a/b/g/n/ac دو بانده با قابلیت های وای فای دایرکت و هات اسپات استفاده می نماید. در این دستگاه بلوتوث نسخه ۴٫۲ استفاده شده ،A-GPS,GLONASS,Beidou و Galileo در آن موجود است به علاوه این که از سیستم NFC نیز پشتیبانی می نماید.
 

 
همچنین در این گوشی یک پورت آنالوگ جک ۳٫۵ میلیمتری وجود دارد و از طرف دیگر رادیو FM و پورت اینفرارد نیز از آن حذف شده است که جزو نقاط منفی آن حساب می شود.

نرم افزار

این گوشی دارای اندروید نوقا ورژن ۷٫۰ است، به طور معمول در گوشی های هواوی به یمن وجود EMUI می توانید ترکیب جالبی از اندروید نوقا و این رابط کاربری را با هم داشته باشید. در این گوشی ورژن رابط کاربری استفاده شده برابر ۵٫۱ است که از نسخه قبلی خود بسیار پیشرفته تر و دارای امکانات بیشتری است.
 

 
EMUI 5.1 دو امکان فوق العاده را برای کاربران فراهم می آورد که به آن ها می پردازیم
۱- حافظه فوق العاده.
این مورد یک الگوریتم جدید و استثنایی استت که می تواند رم شما را بهتر و سریعتر در اختیار برنامه ها قرار دهد همچنین از برنامه های شما و استفاده برنامه ها از حافظه یادگیری می کند و می تواند سرعت برنامه ها را بیشتر و بهتر کند.
۲- پاسخ گویی سریع
بر اساس این قابلیت جدید شما در این گوشی دارای یک پاسخ سریع به لمس گوشی هستید. صفحه نمایش دارای کمترین تاخیر در زمان لمس است و این قابلیت ردیابی پیشگویانه انگشتان را نیز در خود جای داده است. بر اساس گفته های هواوی صفحه نمایش های آن ها در حال حاضر به اندازه آیفون سریع و بی نقص از نظر سرعت و پاسخگویی هستند.
صفحه قفل این گوشی نیز یکی از عناصری است که زیاد دیده نمی شود اما بسیار کاربردی است. ساعت استثنایی که روی این صفحه کار شده و والپیپر های مختلفی که می توانید روی آن بگذارید نیز آن را جذابتر کرده است. خود صفحه قفل یا لاک اسکرین گوشی در نمای اول بسیار ساده است و یک ساعت و تاریخ را نشان می دهد. می توانید با دوبار فشردن دکمه کم کردن صدا از این صفحه به صفجه عکسبرداری گوشی بروید و در کمتر از ۱ ثانیه عکس بگیرید.
 

در این لاک اسکرین شما یک استاتوس بار به حالت IOS را مشاهده می کنید.سطر اول این استاتوس بار دارای تنظیماتی برای تغییرات والپیپر ها است که می توانید آن ها را اضافه، کم و یا اشتراک بگذارید. به علاوه این که  یک سری از میانبرها را می توانید در این قسمت داشته باشید.میانبر هایی برای اپلیکیشن هایی که زیاد استفاده می نمایید.
صفحه اصلی منو یا اپ دراور گوشی به صورت عمودی اسکرول می شود و می توانید برنامه ها را در آن مشاده کنید. که ۴ سطر در هر صفحه دارد. در این گوشی همچنین تم ها و پوسته های مختلف موجود است که می توانید برای صفحه اصلی، صفحه قفل و یا دیگر صفحات استفاده نمایید و آن ها را تنظیم کنید. همچنین امکان تغییر انیمیشن های صفحات این گوشی در زمان تغییر صفحه نیز وجود دارد.
 

پنل اعلان ها ترکیبی از EMUI و اندروید نوقا می باشد که بعضی از فانکشن ها را از هر دو به ارث می برد. این قسمت بسیار شبیه به گوگل پیکسل می باشد که می توان گفت طرح اولیه از خود گوگل برداشته شده است. پنل انتخاب برنامه ها بسیار سر راست تر است. اما بیشتر به سمت گوگل و امکانات آن کشیده شده است.
 

پردازنده

هواوی P10 با یک چیپست Kirin 960 SoC  که در Mate 9 ساخته شده بود پشتیبانی شده و این چیپست توسط HiSilicon به هواوی اهدا شده است. پردازنده اصلی این چیپست از ۸ هسته مجزا تشکیل شده که۴ هسته آن A73 با ۲٫۴ گیگاهرتز کلاک است و ۴ هسته دیگر A53 با ۱٫۸ گیگاهرتز کلاک. ۴ هسته اول دارای درصد ذخیره انرژی برابر ۳۰درصد است که نسبت به نسل قبل خود این درصد سنجیده شده است.
پردازنده گوشی P10 یکی از کاراترین ها در لیست های بنچمارک است که در تست تک هسته ای مقام سوم بعد از آیفون ۷ و میت ۹ را به خود اختصاص داده و در تست های چند هسته ای نیز  رتبه دوم بعد از میت ۹٫
پردازنده گرافیکی این گوشی Mali-G71MP8 است که بهبود یافته نسل قبل خود و پرچمدار تولیدات Hisilicon در این زمینه است. از نظر مقایسه، این پردازنده گرافیکی در Basemark X امتیاز ۳۹۴۳۳ را به خود اختصاص داده و در صدر جدول بهترین ها قرار گرفته است.
 
 
این گوشی با انجام تست هایی در نرم افزار Antutu Benchmark و Geekbench نتایج بسیار قابل قبولی بدست آورد که در رتبه بندی بالاتر از پرچمداران دیگری نظیر S7 سامسونگ قرار گرفته است.
در حال حاضر Kirin 960 قویترین پردازنده حال حاضر را در اختیار دارد و P10 از تمامی این قدرت استفاده کرده است. از نظر گرافیکی نیز این گوشی در رتبه های بالا قرار دارد که می توان گفت از این لحاظ بسیار امتیاز بالایی دارد.
 

شماره گیر

شماره گیر P10 یک صفحه رابط کاربری عمومی برای مخاطبین در اختیار قرار می دهد. هیچ گزینه خاص و خیلی استثنایی که بتوان آن را به زبان آورد در این مورد وجود ندارد و همه چیز فراهم و محیاست.
 

 
تنظیمات دو سیم کارته این اجازه را به شما می دهد که بتوانید اسم سیم کارت ها و یا شبکه را نیز تغییر دهد و یا آن ها را به طور نرم افزاری فعال و یا غیر فعال کنید. شما همزمان می توانید فقط یکی از سیم کارت ها را در حالت ۴g قرار دهید.
 

اسپیکر ها

هواوی سعی کرده است که قدرت و کیفیت را در اسپیکر های این گوشی خود به کار ببرد و همینطور هم شده. به اندازه ای که ما قدرت صدا داریم به همان اندازه هم در Mate 9 و P9 این قدرت را داشتیم. البته با این تفاوت که ما این قدرت صدا را در این گوشی فقط از یک اسپیر در پایین گوشی داریم ولی در دو مدلی که نام بردیم این صدا از دو اسپیکر استریو به گوشی می رسید. شاید در مدل پلاس این گوشی بتوان اسپیکر استریو را در اختیار داشت.
 

 
به هر صورت اسپیکر های این گوشی در تست های انجام شده سربلند شده و در امتیازات و رتبه های بالا قرار گرفته است.
 

برنامه های پیش فرض

هواوی P10 دارای برنامه سلامت پیش فرض است که می تواند مسیر های پیموده را اندازه گیری نماید. همچنین ارتفاع های رفته را نیز محاسبه می کند. در این گوشی شما بسیاری از برنامه های لازم را می بینید، مثل فایل منیجر ، برنامه تاریخ نما، نوت، هواشناسی، قطب نما، ضبط صدا و فلش لایت.
 

دوربین

لایکا ۲٫۰ برای گوشی های P10، میت ۹ و میت ۹ پرو دوربین های دوتایی با کیفیت فراهم آورده است. که در این گوشی شامل یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی تک رنگ و ۱۲ مگاپیکسل رنگی است که هر دو پشت یک دهانه لنز F2.2 خوابانده شده اند. همچنین یک تثبیت گر اپتیکی تصویر نیز برای دوربین رنگی موجود است که به نظر میرسد از همان نسخه مییت ۹ استفاده کرده باشد.
 

در حالی که وضوح تصاویر دو دوربین ۲۰ و ۱۲ یکی نیستند ،مهندسی که روی آن ها انجام شده باعث می شود تا بتوانند تصاویر را با هم یکسان سازی کنند.
زمانی که با دوربین رنگی عکسبرداری می کنید تصاویر دو دوربین روی هم قرار داده می شوند تا بتوانند یک تصویر هدف استثنایی تولید کنند. دوربین ۲۰ مگاپیکسلی تک رنگ اصل جزییات تصویر را ثبت می کند  در حالی که دوربین ۱۲ مگاپیکسلی رنگ را برای جزییات تصویر به ارمغان می آورد.به جز این هر دو دوربین چند فریم را عکسبرداری می کنند که شامل Pixel HDR به علاوه شکل و شمایل تصویر می شود. مهندسین لایکا اعلام نکردند که تا چند تصویر همزمان گرفته می شود اما گوگل اعلام کرده این عدد ۹ است.
 

کیفیت عکس

تصویر های گرفته شده توسط P10 از سری میت ۹ آن چنان تغییر عمده ای نکرده است اما به طور کل از آن دوربین بهتر هستند. رنگ ها طبیعی هستند، جزییات بسیار مشخص است و تکستچر ها به صورت خیلی طبیعی نشان داده می شوند.
محدوده دینامیکی رنگ تصاویر جذاب هستند و در دوربین تک رنگ نیز بهتر نمایش داده می شوند. البته نکته جالب اینجاست که در این معادله کمی HDR خودکار نیز اعمال می شود.

در عکس های ۱۲ مگاپیکسلی جزییات به خوبی مشخص هستند، نویز پایینی وجود دارد ، رنگ ها دقیق هستند ، محدوده دینامیکی زیاد است و تصاویر زیاد مات دیده نمیشوند. عکس های داخلی ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی به خودی خود جزو بهترین تصاویر گرفته شده در بین دیگر گوشی های برتر، مدرن هستند.
هواوی P10 در نور کم نیز تصاویر قابل تحسینی را به نمایش می گذارد. اما خب به طور معمول باید برای کیفیت بهتر تصاویر با فوکوس نزدیک بگیرید چرا که تصاویر منظره در شب هرچند که این دوربین قوی باشد باز هم دچار عدم نشان دهی جزییات می شود.
عکس های پانارومای این گوشی خارق العاده هستند. این تصاویر دارای وضوح عمودی کامل نیستند اما به طور مثال ۳۱۰۰ پیکسل در ارتفاع عکس می تواند بسیار مناسب باشد آن هم برای یک تصویر پانوراما. در این نوع عکسبرداری نیز محدوده دینامیکی بسیار عالی است.
به یمن وجود عمق تصاویر در دوربین دوتایی گوشی P10 می تواند تصاویری تولید کند که یک شیء در وسط را به طور کامل واضح و پس زمینه را کاملا مات کند و یک تصویر حرفه ای تشکیل دهد.در این حالت شما می توانید دهانه لنز را از f/0.95 تا f/16 تغییر دهید.همانطور که قبلا نیز گفتیم یک مد portrait در این گوشی قرار داده شده که می تواند عمق را با زیباسازی مخلوط کند و افکت های بوکه در پس زمینه ایجاد کند.
 

سلفی های این گوشی آن چنان که مشخص است یک نوع پیشرفته از Mate 9 است. با این که این دوربین سلفی به خوبی عمل می کند اما هنوز هم از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی کند. عکس هایی که در نور زیاد و بیرون از اماکن گرفته می شوند بسیار خوب به نظر می رسند. رنگ های زیبایی در خود دارند و حتی از محدوده دینامیکی خوبی بهره می برند.
 

فیلمبرداری

با مقایسه انجام شده بین این گوشی و نسل قبلی خود در فیلمبرداری می توان دریافت که این گوشی تصاویر ۴K میگیرد که بهبود خیلی خوبی است. همانند میت ۹ این گوشی تصاویر را به صورت ۴K و با کدک H.265 فیلمبرداری می کند. همچنین می تواند تصاویر را با فرمت MPEG-4 در ۱۰۸۰p فیلمبرداری کند. این تصاویر دارای بیتریت و نرخ بیت ۱۷مگابیت در ثانیه است و در ۶۰ فریم این مقدار دو برابر می باشد. ضبط صدای تصاویر در حالت استریو ۱۹۲kbps است که عالی است.
 

شباهت زیاد با آیفون

با دیدن این گوشی متوجه شباهت بسیار زیاد آن به گوشی آیفون ۶ خواهید شد. جوری که با در دست گرفتن آن احساس میکنید یک گوشی آیفون در دست دارید. این شباهت ها تنها با ظاهر گوشی محدود نمی شود بلکه این شباهت ها در منوی تنظیمات، دوربین و … دیده می شود.

جمع بندی

هواوی P10 نسخه بهبود یافته P9 است که طراحی و توسعه سخت افزاری عظیمی دارد. با وجود چیپست Kirin 960 و دوربین لایکا ۲٫۰ چیزی بهتر از P10 را بعد از P9 نمی توانستیم تصور کنیم.
هر کاربر P9 با دیدن چنین گوشی نیاز به تغییر و به روز رسانی پیدا می کنند. چرا که واقعا حتی فقط به خاطر دوربین آن نیز باید همه چیز را کنار گذاشت و این گوشی را خریداری کرد.
نهایتا یکی از بزرگترین مشکلاتی که با P9 داشتیم و دیگر در P10 نداریم این است که پردازنده گرافیکی این گوشی جدید بسیار بسیار جوابگوی هر کاربری است که نیاز به گوشی حرفه ای و مختص بازی قوی دارد.
تنها نقطه منفی این گوشی این است که هر چیزی که در این گوشی هست را به نوعی در میت ۹ نیز دیدیم. چیپست Kirin 960 به قدرت خود باقیست و دوربین لایکا ۲٫۰ آن نیز بسیار کاربردی و مفید است. همچنان باید در نظر داشته باشیم که سری پلاس این گوشی می توان برخی نقاط ضعف آن مثل عدم وجود اسپیکر استریو را جبران نماید. در هر صورت اگر شما گوشی میت دارید و به سمت این گوشی می آید احتمالا به آن علاقه پیدا خواهید کرد.
هواوی P10 با ذهنیت P9 طراحی شده است و یکی از با ارزش ترین گوشی هایی است که تا به حال دیده ایم. این گوشی تمام چیزی است که هواوی می تواند ارائه دهد. طراحی زیبا، کارایی استثنایی، دوربین فوق العاده و …
امتیاز کلی موبایلستان به این گوشی از قرار زیر است:

کیفیت ساخت: ۹/۱۰
صفحه نمایش:۹٫۵/۱۰
نرم افزاری:۸/۱۰
دوربین:۹٫۵/۱۰
کارایی:۹/۱۰
باتری:۸/۱۰
قیمت:۷/۱۰
امتیاز کل:۸،۵۷از ۱۰
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا