اخبار

بزرگترین کمپانی تراشه‌ساز اروپا در حال ورود به زمینه‌ شارژ بی‌ سیم است

کمپانی ST Microelectronics، بزرگترین سازنده‌ی تراشه‌های نیمه‌رسانا در اروپا، جهت توسعه‌ی مدارهای یکپارچه برای انتقال بی‌سیم انرژی، همکاری جدیدی را با شرکت WiTricity آغاز کرده است. سران شرکت WiTricity معتقد هستند که آغاز همکاری جدید آنها با کمپانی اس‌تی میکروالکترونیکس، در عین حال که به گسترش استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم در محصولات مختلف کمک می‌کند، نشانگر این موضوع نیز است که کمپانی‌های سازنده‌ی تراشه، چگونه فناوری یاد شده را به عنوان منبع جدیدی برای درآمدزایی قلمداد می‌کنند.
تقریبا تمام کمپانی‌های بزرگ فعال در زمینه‌ی ساخت تراشه، به کنسرسیوم توسعه‌ی فناوری شارژ بی‌سیم، مانند A4WP، PMA و WPA، پیوسته‌اند. سال گذشته نیز دو کنسرسیوم A4WP و PMA برای تشکیل AirFuel Alliance با هم متحد شدند.
طراحی محصولات نیمه‌رسانای شرکت ST به گونه‌ای خواهد بود که با رزونانس مغناطیسی ویژه‌ی AirFuel (برای شارژ از فاصله‌ی کم) و راهکارهای یکپارچه‌ساز شارژ رزونانسی و القایی (شارژ تماسی)، هماهنگ باشد.
هدف این کمپانی‌ها از آغاز همکاری اخیر، ساده‌سازی روند تامین انرژی و شارژ لوازم الکترونیکی، دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) و همچنین کاربردهای پزشکی، صنعتی و خودروسازی است. کمپانی ST در حال حاضر چیپ‌ست‌های گیرنده و فرستنده‌ی شارژ وایرلس را بر اساس استاندارد‌های Qi و PMA، تولید می‌کند، این چیپ‌ست‌ها توانی بالغ بر ۱ وات را برای شارژ دستگاه‌های کوچکی همچون گجت‌های پایش فعالیت‌ Fitbit، تامین می‌کند.
 
متئو لوپرتسی از مدیران بخش آنالوگ و MEMS کمپانی ST‌ می‌گوید:

ادغام تبحر شرکت WiTricity با منابع و فناوری‌های کمپانی اس‌تی مانند Smart Power و استاندارد RF Bluetooth کم‌مصرف، به ما امکان ارائه‌ی راهکارهای شارژ بی‌سیم مقرون به مصرفه و کاملی را می‌دهد که راحتی و آسودگی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند.
 

شرکت WiTricity اخیرا با بهره‌گیری از تملک معنوی (Intellectual Property) شارژ ۱۱ کیلوواتی خود، کیت توسعه‌ی park-and-charge را برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی توسعه داده است. شرکت WiTricity که در شهر واترتاون در ماساچوست واقع شده است، امتیاز فناوری شارژ بی‌سیم مبتنی بر رزونانس مغناطیسی خود را به تولید‌کنندگان واگذار می‌کند. به عنوان مثال این شرکت در سال ۲۰۱۴ توافق‌نامه‌ای را با کمپانی Toyota Motor به امضا رساند. براساس این توافق‌نامه انتظار می‌رود که تویوتا فناوری شارژ بی‌سیم را برای خودروهای هیبریدی و تمام‌الکتریکی آینده، فراهم کند.
فناوری شارژ شرکت WiTricity امکان تامین توان تا حداکثر ۲۵ کیلووات را دارد، بدین ترتیب که سیستم‌های مناسب خودروهای سواری کمپانی مذکور توانی در محدوده‌ی ۳.۳ تا ۱۱ کیلووات را فراهم می‌کند، اما سیستم‌های مناسب اتوبوس‌های کوچک، قادر به تامین توانی بین ۱۰ تا ۲۵ کیلووات است.
اوایل سال جاری میلادی، شرکت‌های ST و WiTricity در کنفرانس Applied Power Electronics 2016 که در لانگ‌بیچ کالیفرنیا برگزار شد، فناوری انتقال بی‌سیم با انرژی سطح بالا را برای شارژ خودروهای الکتریکی، به نمایش گذاشتند.
 
پرستی می‌گوید:

فناوری حاصل از همکاری ST‌ و WiTricity‌ به تولیدکنندگان سراسر دنیا این امکان را می‌دهد تا از مشکلات سیم‌ها و کابل‌های شارژ دست‌وپاگیر رهایی یابند همچنین ما را قادر می‌سازد تا مجموعه‌ای گسترده‌تر از محصولات نیمه‌رسانای خود را به این بازارهای نوظهور عرضه کنیم.

منبع computerworld
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا