اخبار

تاخیر اینتل در عرضه تراشه‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake

عرضه تراشه‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake ٬ بنابر اظهارات اینتل و وعده‌هایی که در این باره داده بود باید در سال ۲۰۱۸  شروع می‌شد. اما چندی پیش این کمپانی اعلام کرد که برخلاف سخنان پیشین خود٬ تولید انبوه این تراشه به سال ۲۰۱۹ موکول خواهد شد.

پیش از این در سال ۲۰۱۶ اینتل اعلام کرده بود که تراشه‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake خود را در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷ روانه بازار می‌کند، اما بار دیگر زمان عرضه‌ی این تراشه‌ها را به تعویق انداخت و بیان کرد؛ این تراشه ها تا شروع سال ۲۰۱۸ روانه بازار نخواهد شد. در روزهای گذشته اینتل بار دیگر خلف وعده کرد و برای چندمین بار زمان عرضه‌ی تراشه‌های ۱۰ نانومتری را به آینده و سال ۲۰۱۹ موکول کرد. اما در پشت پرده این خلف وعده‌ها چه می‌گذرد و تاخیر اینتل در عرضه‌ی تراشه‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake چه تاثیری در برنامه‌های این کمپانی خواهد داشت؟
تراشه‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake
اینتل قرار است برای اولین بار در پاییز ۲۰۱۸‌  ٬ ۷۰٪ مودم‌های آیفون‌‌های جدید را تامین کند که در صورت موفقیت در تولید این مودم‌ها٬ همکاری اپل و اینتل در آینده‌ای نزدیک بیشتر خواهد شد و احتمالا ۱۰۰٪ مودم‌های آیفون‌های جدید ساخت اینتل خواهند بود اما در صورتی که اینتل در اجرای این قرارداد موفق عمل نکند، کوالکام همچنان ۳۰٪ نیاز اپل را تامین می‌کند. بنابراین می‌توان بخشی از تاخیر اینتل در عرضه‌ی تراشه‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake را متمرکز ساختن نیرو و دقت بیشتر برای تامین مودم‌های آیفون دانست.
بخشی دیگر از این تاخیر در واقع به قانون مور مربوط می‌شود. بر اساس این قانون کمپانی‌های سازنده تراشه باید ابعاد ترانزیستورهای روی یک تراشه را هر دوسال نصف کنند. این قانون شرکت‌های تراشه سازی را در تولید تراشه‌هایی کوچکتر از آنچه هست٬ با مشکلاتی مواجه کرده است.
و در نهایت در صورتی که اینتل در عرضه تراشه‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake با شکست رو‌به‌رو شود٬ عرضه و تولید انبوه تراشه های Ice Lake پلن بی اینتل است که با فناوری های بالای ۱۰ نانومتر تولید می شود. در این بین ابهاماتی نیز در مورد جایگاه واقعی تراشه‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake وجود دارد؛ چرا که اینتل از آیس‌لیک به‌عنوان جایگزین کافی‌لیک نام می‌برد و در حال حاضر جایگاه واقعی کانن‌لیک مشخص نیست.
تأخیرهای اعلام‌شده توسط اینتل، احتمالا منجر به تأخیر در معرفی لپ‌تاپ‌های کم‌مصرف سری مک‌بوک خواهد شد٬ اما بر عرضه‌ی محصولات دیگر اپل تأثیر خاصی نخواهد گذاشت.
 
منبع: engadget


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا