اخبار

تجارت موبایل مایکروسافت در حال تجربه ی سقوط آزاد است!

همانطور که همه حتی خود مایکروسافت انتظار داشتند، تجارت موبایل مایکروسافت برای چندمین فصل متمادی رو به افول نهاده است و سود بسیاری را از دست داده است. بنا به گزارش مالی سه ماهه ی اولی که مایکروسافت منتشر کرده این کمپانی کاهش ۴۶ درصدی درآمد نسبت به فصل گذشته ی خود در بخش موبایل را تجربه کرده است. تنها ۲٫۳ میلیون دستگاه لومیا در این سه ماه در سراسر دنیا به فروش رفته است که این میزان نسبت به سال قبل ۷۳ درصد کاهش یافته است. متاسفانه این روند ادامه دارد، در سه ماه آخر سال ۲۰۱۵ نیز گزارش ها از افت ۵۴ درصدی فروش موبایل خبر داده بودند.
با این حال مایکروسافت هنوز در حال پول درآوردن است. درآمد این شرکت ۲۰٫۵ میلیارد دلار با سود خالص ۳٫۸ میلیارد دلار بوده است. همچنین مایکروسافت از بخش Surface خود شاهد رشد سود ۱٫۱ میلیارد دلاری در سه ماه گذشته بوده است. که این به ۶۱ درصد درآمد سال به سال می رسد. این کمپانی روی فروش دستگاه های سورفیس حساب باز کرده است ولی آمار دقیقی از اینکه از هر دستگاه سورفیس بوک یا سورفیس پرو ۴ فروش رفته وجود ندارد. درآمد ویندوز OEM نیز کاهش ۲ درصدی را تجربه کرده که ناشی از کاهش فروش پی سی ها است.
همچنین مایکروسافت در محصولات غیر ویندوزی خود مانند آفیس، آژور و دیگر برنامه های کلود، شاهد درآمد بوده است. درآمد آفیس در بخش تجاری ۷ درصد و در بخش خانگی ۶ درصد افزایش را تجربه کرده است ، که مدیون پذیرش عمومی آفیس ۳۶۵ است. در واقع خود آفیس ۳۶۵ رشد عظیمی را تجربه کرده و ۲۲٫۲ میلیون کاربر ثبت شده دارد. درآمد آزور نیز افزایش بزرگ ۱۲۰ درصدی را به خود دیده است.
در واقع تصمیم مدیر عامل آقای سانتیا نادلا، در تغییر مسیر مایکروسافت به سوی سرویس ابری، کمپانی را از مشکلاتی که ماندن در بازار پی سی ها  برایش به وجود می آورد و موجودیتش به خطر می افتاد، دور کرده است. برای مثال اینتل که بیشتر درآمدش را از راه ساخت چیپ برای پی سی ها بدست می آورد ، ۱۱ درصد نیروی کاری خود را به دلیل افت فروش بازار پی سی ها اخراج کرده است.
این شرکت همچنین گزارش کرده است که کاربران ماهانه ی ایکس باکس لایو رشد ۲۶ درصدی سالیانه را تجربه کرده و به تعداد ۴۶ میلیون نفر رسیده است. همچنین درآمد تبلیغات جست و جو نیز رشد ۱۸ درصدی را تجربه کرده است.
منبع: Engadget

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا