اخبار

تلگرام و درگیری با دولت روسیه

تلگرام و درگیری با دولت روسیه

تلگرام از درخواست روسیه مبنی بر دسترسی به کلیدهای رمزگذاری این نرم‌افزار سر باز زده است و همین امر نیز ممکن است به فیلتر شدن این نرم‌افزار پیام‌رسان محبوب در کشور یاد شده شود.
دادگاه عالی روسیه به نرم‌افزار پیام‌رسان رمزگذاری شده تلگرام دستور داده است تا اطلاعات کاربران را در اختیار سرویس‌های امنیتی این کشور قرار دهد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در وب‌سایت‌های معتبر، این کمپانی درخواست را که موجب توقف سرویس امنیت فدرال از دسترسی به کلیدهای رمزگذاری می‌شد را از دست داده است. قاضی آلا نازارووا به‌تازگی تماس‌های این برنامه را برای جلوگیری از جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات کاربران توسط این کمپانی را رد کرده است. در سال گذشته، آژانس جاسوسی روسیه به کمپانی تلگرام اظهار داشت که به کلیدهای رمزگذاری این نرم‌افزار نیاز دارد. با این حال تلگرام این درخواست را نپذیرفت و جریمه ۱۴۰۰۰ دلاری آن را نیز پرداخت کرد.
رامیل اکمتگالیو به‌عنوان وکیل این شرکت اظهار داشت که تلگرام قصد دارد تا در این تصمیم تجدید نظر کند و تائید کرد که پروسه این دادگاه ممکن است تا فرارسیدن تابستان به طول بینجامد. در طی سال‌های گذشته، دولت پوتین قصد داشته است تا به بهانه مبارزه با تروریسم ارتباطات الکترونیک را نظارت کند. این دولت در سال ۲۰۱۶ میلادی قانون جدیدی را وضع کرد که به‌موجب آن کمپانی‌ها می‌بایست داده‌های کاربران را رمزگشایی کنند. تلگرام نیز یکی از کمپانی‌هایی بود که در اجرای این قانون مورد هدف قرار گرفت اما ادعا شد که این قانون در واقع بر ضد قانون اساسی است زیرا نیاز به دستور دادگاه برای رمزگشایی داده‌ها را دور می‌زند.
زمانی که کمپانی‌های ذی‌ربط از این قانون جدید سرپیچی کردند با مجازاتی از قبیل فیلتر شدن در درون کشور و نیز پرداخت جریمه‌های سنگین روبرو شدند. با این حال در این شرایط که خطر فیلتر شدن این پیام رسان وجود دارد اما آژانس امنیت روسیه نیز به دادگاه اظهار داشته است که دسترسی به کدهای رمزگذاری تلگرام حقوق کاربران را نقض نمی‌کند . با این حال باید دید که این دادگاه درنهایت به نفع کدام سو خاتمه خواهد یافت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا