بررسی‌ تخصصی

جنگ تلفن‌های همراه: honor 9 در برابر آیفون ۸

در این مقاله قصد داریم تا دو پرچم‌دار بزرگ دنیای تلفن‌های همراه هوشمند یعنی honor 9 در برابر آیفون ۸ را در مقابل یکدیگر قرار داده و ببینیم که کدام محصول می‌تواند عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد. این تلفن‌های همراه هوشمند در این مقاله در ۱۰ بخش مختلف با هم مقایسه خواهند شد تا در نهایت ببینیم که honor 9 در برابر آیفون ۸ با برتری کدام مدل به پایان خواهد رسید. به این ترتیب با ما همراه باشید تا نتیجه این رقابت جذاب را مشاهده کنید.
نکته مهمی که باید پیش از شروع به یاد داشته باشید این است که honor 9 مورد استفاده برای این مقایسه از نوع مجهز به ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بوده است و مدل ۶ گیگابیت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی این محصول در این مقایسه دخیل نیست.
 
جنگ تلفن‌های همراه: honor 9 در برابر آیفون ۸
 

طراحی ظاهری

معمولا تلفن‌های همراه هوشمند اپل از نظر طراحی ظاهری بسیار مناسب هستند. با این وجود این طراحی ظاهری در سه نسل اخیر آیفون به‌شدت تکرار شده است و تنها تفاوت ظاهری مدل‌های سری ۶، ۷ و ۸ آیفون را می‌توان در استفاده از دوربین دوقلو در دو نسل آخر دانست. با این حال طراحی honor 9 در مقایسه با آیفون ۸ از برتری‌هایی ویژه برخوردار است. این طراحی حس و حال بهتری به فرد القا می‌کند و بخش شیشه‌ای به‌کاررفته در پشت دستگاه به‌مراتب بیشتر از آیفون جذاب به نظر می‌رسد. هر دو مدل از رنگ‌بندی بسیار زیبایی بهره‌مند هستند و در این زمینه کاملا برابر عمل می‌کنند. البته آیفون ۸ از نظر ابعاد و ضخامت از honor 9 کوچک‌تر است که این امر به خاطر نمایشگر بسیار کوچک‌تر این تلفن همراه و باتری حجیم‌تر honor 9 نسبت به آیفون ۸ به وجود آمده است. با این حال به صورت کلی می‌توان گفت که طراحی هر دو مدل به‌شدت شبیه به یکدیگر است ولی honor 9 با اختلافی اندک در این بخش برتری دارد.
 
 
برنده این بخش از رقابت honor 9 در برابر آیفون ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه honor 9 است.
نتیجه کلی: آنر۹: ۱ – آیفون ۸: ۰

نمایشگر

مقایسه دو دستگاه با نمایشگرهایی با ابعاد ۴٫۷ و ۵٫۱۵ با یکدیگر را می‌توان بسیار دشوار دانست. با این وجود باید گفت که هر دو مدل در زمینه استفاده از نمایشگر عملکرد مناسبی را از خود به‌جای گذاشته‌اند. تلفن همراه شرکت اپل از رزولوشن ۱۳۳۴ در ۷۵۰ پیکسل استفاده می‌کند و رزولوشن honor 9 برابر با ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیسکل است. تراکم پیکسل honor 9 برابر با ۴۲۸ پیکسل در اینچ است و در آیفون ۸ شاهد ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ نمایشگر هستیم. نسبت تصویر هر دو دستگاه نیز ۱۶ به ۹ است. همچنین هر دو دستگاه نیز از لایه حفاظتی ویژه‌ای بر روی نمایشگر خود بهره می‌برند. با این وجود وقتی فناوری‌های به‌کاررفته در نمایشگر آیفون ۸ را در نظر می‌گیریم، کفه ترازو به سمت همراه اپل سنگینی می‌کند زیرا نمایشگر این دستگاه از فناوری لمس سه‌بعدی و قابلیت‌هایی مانند true tone بهره‌مند است. به این ترتیب باید گفت که در این بخش عملا برنده‌ای نداریم و باید امتیاز را بین هر دو محصول تقسیم کرد.
 
 
این بخش از رقابت honor 9 در برابر آیفون ۸ از نظر موبایلستان با نتیجه مساوی همراه است.
نتیجه کلی: آنر۹: ۲ – آیفون ۸: ۱
 

توان پردازشی

پردازنده به‌کاررفته در honor 9، کایرین ۹۶۰ است که یک پردازنده نیرومند و مناسب به‌حساب می‌آید. این پردازنده از ۴ هسته ۲٫۴ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱٫۸ گیگاهرتزی تشکیل شده است. همچنین چهار گیگابایت رم نیز بر روی این مدل وجود دارد که اجرای نرم‌افزارها در این محصول را نیز بسیار روان و راحت کرده است.
در سوی دیگر رینگ، آیفون ۸ قرار دارد که به پردازنده‌ای مشابه با آیفون ۱۰ مجهز است. تراشه A11 بایونیک شرکت اپل یکی از نیرومندترین پردازنده‌های موجود در بازار مصرف به‌حساب می‌آید و علیرغم این‌که محصول تنها ۲ گیگابایت رم در خود جای داده است، بازهم وجود هوش مصنوعی بر روی پردازنده ‌آیفون ۸ را می‌توان یک برگ برنده برای اپل دانست.
در این بخش باید گفت که توان کلی پردازشی honor 9 بسیار عالی است ولی به صورت کلی با توجه به این‌که نسل جدید پردازنده‌های کایرین به بازار عرضه شده است، کایرین ۹۶۰ به‌عنوان آخرین فناوری پردازشی هواوی به‌حساب نمی‌آید ولی آیفون ۸ به آخرین فناوری پردازشی اپل مجهز است و با کمک ساختار هوش مصنوعی خود می‌تواند با اختلافی بسیار اندکی (آن‌هم به‌واسطه نوآوری) این بخش را به سود خود به پایان ببرد.
برنده این بخش از رقابت honor 9 در برابر آیفون ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه آیفون ۸ است.
نتیجه کلی: آنر۹: ۲ – آیفون ۸: ۲
 

حافظه و امکانات ذخیره‌سازی

نتیجه این بخش را شاید بتوان از ابتدا مشخص دانست. تلفن‌های همراه اپل همیشه با مشکل عذاب‌آور عدم امکان ارتقاءدادن حافظه داخلی روبرو بودند. همچنین عدم پشتیبانی از سیستم ارتباطی OTG نیز یکی از معایب دیگر ارتباطی در آیفون است. با این وجود honor 9 از هر دو مورد یاد شده بهره‌مند است و می‌توان در آن علاوه بر استفاده از OTG، از ۲۵۶ گیگابایت کارت حافظه نیز استفاده کرد.
هر دو مدل حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی استفاده می‌کنند که البته با توجه به توضیح داده‌شده در ابتدای متن، مدل پایه هر دو دستگاه برای مقایسه مورد استفاده قرار گرفته است و به همین دلیل نیز honor 9 128 گیگابایتی و آیفون ۸ ۲۵۶ گیگابایتی در این قیاس جایی ندارند.
برنده این بخش از رقابت honor 9 در برابر آیفون ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه honor 9 است.
نتیجه کلی: آنر۹: ۳ – آیفون ۸: ۲
 

دوربین

برنده این بخش از ابتدای کار مشخص به نظر می‌رسد. آیفون ۸ به یک عدسی ساده ۱۲ مگاپیکسلی مجهز است درحالی‌که honor 9 به یک عدسی دوقلو با کیفیت ۲۰ و ۱۲ مگاپیکسل مجهز است که از نظر عملکرد کلی شباهت زیادی به مدل Mate 10 دارد. دوربین honor 9 از نظر آماری و از نظر کیفیت برداشت تصاویر به‌مراتب بهتر از محصول اپل عمل می‌کند و این بخش را می‌توان یکی از واضح‌ترین بخش‌های رقابت دانست. در تصاویر برداشت شده با این دو مدل، عملا با اندکی بزرگنمایی تصویر می‌شد به تفاوت فاحش کیفیت دوربین دو دستگاه پی برد.
 
 
برنده این بخش از رقابت honor 9 در برابر آیفون ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه honor 9 است.
نتیجه کلی: آنر۹: ۴ – آیفون ۸: ۲
 

سیستم صوتی

شاید بتوان بزرگ‌ترین نکته عادی در هر دو مدل یاد شده را سیستم صوتی آن‌ها دانست. هر دو تلفن همراه به بلندگوهای خوبی مجهز هستند. با این وجود خوب بودن و عالی بودن در تلفن‌های همراه هوشمند دنیایی از تفاوت را ایجاد می‌کند. این دو دستگاه کیفیت قابل قبولی دارند ولی مزیت honor 9 نسبه به آیفون ۸ را نیز می‌توان استفاده از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون دانست. هر دو مدل به فناوری از بین بردن صداهای اضافه محیطی مجهز هستند و در تماس‌های صوتی برقرار شده، کیفیت یکسان و البته خوبی را از خود نشان داند.
 
 
برنده این بخش از رقابت honor 9 در برابر آیفون ۸ نیز از نظر موبایلستان تلفن همراه honor 9 است.
نتیجه کلی: آنر۹: ۵ – آیفون ۸: ۲
 

باتری

باز هم بخش دیگری که در آن honor 9 بااقتدار پیروز می‌شود. تنها کافی است به حجم باتری این دو دستگاه توجه کنید تا درک کنید که تفاوت مابین این دو مدل چقدر است. honor 9 به یک باتری ۳۲۰۰ آمپرساعتی مجهز است و باتری به‌کاررفته بر روی دستگاه اپل تقریبا نیمی از این میزان بوده و تنها ۱۸۲۱ آمپرساعت توان دارد. تفاوت ۷۵ درصدی باتری این دو مدل را نمی‌توان به‌سادگی انکار کرد ولی این تفاوت به خاطر نمایشگر بزرگ‌تر honor 9 در مقایسه با آیفون ۸، در عمل کمتر از رقم یاد شده به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. با این وجود باز هم honor 9 در زمینه باتری از رقیب خود برتر است.
برنده این بخش از رقابت honor 9 در برابر آیفون ۸ از نظر موبایلستان بازهم تلفن همراه honor 9 است.
نتیجه کلی: آنر۹: ۶ – آیفون ۸: ۲
 

نرم‌افزار

نرم‌افزارهای داخلی موجود بر روی هر دو دستگاه مناسب و کافی به نظر می‌رسند ولی برتری آیفون ۸ به‌واسطه سیستم عامل آن است. وقتی بحث نرم‌افزار پیش می‌آید، نخستین مورد این است که باید سیستم عامل نصب شده بر روی دستگاه را در کانون توجه قرار بدهیم. سیستم عامل اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل همراه در جهان است ولی مشکلات مخصوص به خود را نیز دارد و مهم‌ترین این مشکلات، عدم به‌روزرسانی از سوی گوگل است و این امر به شرکت‌ها واگذار شده است. علیرغم اینکه یک نسخه مناسب از اندروید یعنی اندروید ۷ بر روی هواوی honor 9 قرارگرفته است ولی برای مقایسه بخش نرم‌افزار، باید آینده دستگاه‌های یاد شده را نیز مدنظر قرار داد. معمولا دستگاه‌های اندرویدی تنها به نسل بعدی از سیستم عامل گوگل مجهز می‌شوند و به این ترتیب هواوی honor 9 ممکن است به اندروید ۸ یا ۹ نیز مجهز شود ولی در آینده‌ای نه‌چندان دور، این دستگاه پشتیبانی از آخرین نسخه اندروید را در اختیار نخواهد داشت. با این وجود آخرین نسخه سیستم عمل همراه اپل یعنی iOS نسخه برای تمامی آیفون‌های عرضه شده پس از آیفون ۵ نیز عرضه شده است و این امر نشان از پشتیبانی بلندمدت اپل از محصولات خود در این رده دارد. همچنین امکاناتی مانند سیستم ابری اپل نیز در این نتیجه بی تاثیر نبوده‌اند.
 
 
برنده این بخش از رقابت honor 9 در برابر آیفون ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه آیفون ۸ است.
نتیجه کلی: آنر۹: ۶ – آیفون ۸: ۳
 

امکانات

وقتی صحبت از امکانات به میان می‌آید، محصولات اپل معمولا امکانات بسیار مناسبی را برای کاربران خود به همراه می‌آورند. مواردی مانند امکان استفاده از خدمات ابری اپل برای تمامی مدل‌های آیفون مهیا هستند ولی honor 9 در این زمینه خدمات اختصاصی‌ای را در اختیار ندارد. محصولات اپل همیشه از نظر امکانات جانبی به کاربران خود رسیدگی کامل می‌کنند ولی به نظر می‌رسد که تنها برتری honor 9 در این بخش را باید به جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون محدود دانست.
برنده این بخش از رقابت honor 9 در برابر آیفون ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه آیفون ۸ است.
نتیجه کلی: آنر۹: ۶ – آیفون ۸: ۴
 

ارزش در برابر قیمت

برای این که بدانید چرا در این بخش به سراغ اعطای امتیاز برتری به honor 9 رفتیم کافی است بدانید که این تلفن همراه در بازار جهانی با قیمتی کمتر از ۴۰۰ دلار عرضه می‌شود ولی قیمت پایه آیفون ۸ در بازار جهانی برابر با ۷۰۰ دلار است. این تفاوت ۷۵ درصدی در قیمت به‌هیچ‌عنوان در امکانات تکرار نشده است و آیفون ۸ به نسبت امکانات خود در مقایسه با honor 9 بسیار گران به‌حساب می‌آید. به این ترتیب باید گفت که ارزش honor 9 در برابر قیمت پرداختی به‌مراتب بالاتر از آیفون ۸ است.
برنده این بخش از رقابت honor 9 در برابر آیفون ۸ از نظر موبایلستان تلفن همراه honor 9 است.
نتیجه کلی: آنر۹: ۷ – آیفون ۸: ۴
 

جمع‌بندی

هر دو مدل یاد شده از میان بهترین‌های موجود در بازار هستند و می‌توان آن‌ها را در میان ۲۰ همراه برتر موجود در بازار امروزی جهان به‌حساب آورد. با این وجود برتری‌های honor 9 نسبت به آیفون ۸ در بخشی‌هایی شکل گرفتند که امروزه در بازار مصرف به یک ثبات ویژه رسیده‌اند. شما می توانید برای مشاهده بررسی تخصصی Honor 9 اینجا کلیک نمایید. همچنین می توانید بررسی تخصصی پردازنده آنر ۹ و تاریخچه برند آنر را نیز در موبایلستان مشاهده نمایید.
نتیجه نهایی: آنر۹: ۷ – آیفون ۸: ۴
در انتها در یک نگاه کلی، به‌ بررسی مشخصات سخت‌افزاری این دو محصول در کنار هم می‌پردازیم:

honor 9 آیفون ۸

ابعاد نمایشگر

۵٫۱۵ اینچ

۴٫۷ اینچ

نوع نمایشگر

ال‌سی‌دی

ال‌سی‌دی

رزولوشن

۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۱۳۳۴ در ۷۵۰ پیکسل

نسبت تصویر و میزان پوشش

۱۶ به ۹ و پوشش ۷۰ درصدی بدنه

۱۹٫۵ به ۹ و پوشش ۶۵٫۴ درصدی بدنه

ابعاد

۱۴٫۷ در ۷٫۱ سانتی‌متر با ضخامت ۷٫۵ میلیمتر

۱۳٫۸ در ۶٫۷ سانتی‌متر با ضخامت ۷٫۳ میلیمتر

وزن

۱۵۵ گرم

۱۴۸ گرم

شبکه‌های ارتباطی

شبکه ۴G LTE

شبکه ۴G LTE

تعداد سیم‌کارت

۲ سیم‌کارت

یک سیم‌کارت

پردازنده

کایرین ۹۶۰

A11 بایونیک

رم

۴ گیگابایت

 ۲ گیگابایت

حافظه داخلی

۶۴/۱۲۸ گیگابایت

۶۴/۲۵۶ گیگابایت

دوربین اصلی

دوربین دوقلوی ۲۰+ ۱۲ مگاپیکسل

دوربین ۱۲ مگاپیکسل

دوربین دوم

۸ مگاپیکسل

۷ مگاپیکسل

باتری

۳۲۰۰ هزار آمپرساعت

۱۸۲۱ آمپرساعت

سیستم‌عامل اندروید نسخه ۷

iOS 11

 
 
 
 
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا