آموزش و برنامه هاآموزش و ترفند

کاربردی ترین دستورات دستیار صوتی Google Assistant

دستیار صوتی Google Assistant، از زمان لانچ خود در سال ۲۰۱۶ تا الان هرساله در حال پیشرفت و بروز رسانی بوده تا از رقبای خود در پلتفرم‌های دیگر از جمله Siri و Cortana در زمینه ارائه خدمات و دسترسی پذیری عقب نماند. این دستیار صوتی تقریباً در تمام گوشی‌های هوشمندی که از سیستم عامل اندروید یا IOS استفاده می‌کنند در دسترس است. شما به راحتی با گفتن «Okay Google» یا «Hey Google» در نزدیکی میکروفون گوشی هوشمندتان درحالی که به شبکه اینترنت متصل هستید، می‌توانید این دستیار صوتی را فعال کنید.

اکنون ما کاربردی‌ترین دستوراتی که می‌توانید در دستیار صوتی Google Assistant استفاده کنید را برای‌تان گردآوری کردیم. این مقاله شامل دستورات مختلفی از پیدا کردن گوشی شما تا ترجمه متون مختف در هر زبانی می‌شود. لازم به ذکر است که تعدادی از این دستورات تنها در گوشی‌های هوشمند Pixel یا دیگر محصولات هوشمند تولید شده توسط کمپانی گوگل در دسترس هستند. اما باقی دستورات موجود در این مقاله را می‌توانید در هر گوشی هوشمندی تنها با دانلود برنامه Google Assistant استفاده کنید.

۱) پیدا کردن گوشی شما (مخصوص بلندگوهای گوگل)

نمی‌توانید به یاد بیاورید که گوشی هوشمندتان را در جیب کدام ژاکت‌تان جا گذاشته‌اید؟ از دستیار صوتی Google Assistant برای پیدا کردن گوشی خود استفاده کنید. البته برای این کار نیاز به یکی از بلندگوهای خانگی گوگل مانند Google Nest Mini دارید تا از آن بخواهید که گوشی شما را پیدا کند. با گفتن دستور «Where is my phone» یا «Find my phone»، حتی اگر گوشی شما روی حالت بی‌صدا یا Do Not Disturb باشد هم، دستیار صوتی گوگل زنگ گوشی‌تان را به صدا در می‌آورد تا آن را پیدا کنید.

 

۲) درخواست باز کردن برنامه‌ها با صدای‌تان

فرض کنید که درحال شستن ظرف‌ها در آشپزخانه هستید. اما نیاز دارید که ایمیل‌های خود را در برنامه Gmail بررسی کنید. به راحتی بگویید «Okay Google!» تا دستیار صوتی شما فعال شود. سپس با گفتن «Open Gmail»، برنامه Gmail برای شما باز خواهد شد. دستیار صوتی Google Assistant با استفاده از این دستور می‌تواند برنامه‌های دیگری که محصول شرکت گوگل نیستند را هم باز کند.

دستیار صوتی Google Assistant

۳) از شر تماس‌های تبلیغاتی و مزاحمین تلفنی راحت شوید (در حال حاضر مخصوص گوشی‌های Google Pixel 3 یا جدیدتر)

از تماس‌های تبلیغاتی وقت و بی‌وقت خسته شده‌اید؟ اگر از گوشی‌های Google Pixel 3 یا گوشی‌های جدیدتر شرکت گوگل استفاده می‌کنید، این دستور مناسب شماست. جدیدترین گوشی‌های Pixel، دارای قابلیت Call Screen هستند که به دستیار صوتی Google Assistant اجازه می‌دهد تا به طور خودکار و به جای شما به چنین تماس‌هایی پاسخ بدهد. حتی بهتر از آن، دستیار صوتی شما می‌تواند صحبت‌های شخص تماس گیرنده را بصورت متنی به شما نمایش دهد تا مطمئن شوید که این یک تماس غیر ضروری بوده و شماره تماس گیرنده را به عنوان spam علامت‌گذاری کنید.

همان‌طور که گفته شد، این امکان در حال حاضر برای گوشی‌های Pixel قدیمی‌تر در دسترس نیست. اما شرکت گوگل اعلام کرده که در آینده و با بروزرسانی نرم‌افزاری، این امکان را به گوشی‌های قدیمی‌تر این شرکت نیز اضافه خواهدکرد.

۴) روخوانی متن صفحات وب

هر زمانی که یک صفحه وب در گوشی هوشمندتان باز است، با دستور «Hey Google, read it» یا «Hi Google, read this page»، به راحتی از دستیار صوتی خود بخواهید که متن نوشته شده در صفحه وب را برای‌تان روخوانی کند. همچنین دستیار صوتی Google Assistant به شما این امکان را می‌دهد که سرعت روخوانی متون را تعیین کنید و با هایلایت کردن متن صفحه، به شما نشان می‌دهد که درحال روخوانی کدام قسمت از متن است. دستیار صوتی گوگل هم‌چنین قابلیت ترجمه این متون به زبان دلخواه شما را دارد.

۵) جستجوی تصاویر

روز کاری سختی داشتید؟ چه چیزی بهتر از تماشای تصویر بچه‌های حیوانات می‌تواند شما را سرحال بیاورد؟ (بیایید صادق باشیم، خیلی چیزها). اما فعلا برای دیدن تصویر بچه‌های حیوانات، دستیار صوتی خود را فعال کرده و دستور جستجوی تصویر مورد نظرتان را با گفتن «Search baby animals on Google image» وارد کنید. حال به صورت معجزه‌آسایی خواهید دید که با دیدن بچه‌های حیوانات، روحیه شما دوچندان شده است! این دستور برای جستجوی هر تصویری قابل استفاده است.

دستیار صوتی Google Assistant

۶) راهنمایی برای پیدا کردن مکان‌های عمومی

یک مسافرت خانوادگی را تصور کنید. در شهری هستید که هیچ‌کدام از اعضای خانواده‌تان تا به حال نبوده‌اند و حالا می‌خواهید به رستوران یا هتلی بروید. اینجاست که دستیار صوتی Google Assistant به داد شما می‌رسد تا مجبور نباشید از افراد محلی درخواست نشانی یک رستوران خوب یا یک هتل ارزان قیمت کنید. این یکی از بهترین دستورات دستیار صوتی گوگل است. با گفتن «Hey google, show me nearby restaurants» می‌توانید تمام رستوران‌های موجود در مکان‌های نزدیک خود را روی نقشه گوگل پیدا کنید. علاوه بر موقعیت مکانی، اطلاعات تماس و نظرات و نمره‌های کاربران به مکان مورد نظر نیز ثبت شده تا بتوانید به راحتی از بین رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز خرید و هر مکان عمومی دیگری، بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای دیدن اطلاعات تماس و نمره مکان مورد نظر کافی‌ست موقعیت مکانی آن را لمس کنید.

دستیار صوتی Google Assistant

۷) برای سفرتان از گوگل راهنمایی بگیرید

دستیار صوتی گوگل، به شما این امکان را می‌دهد تا با کمک آن برای سفر خود برنامه ریزی کنید. کافی‌ست از Google Assistant بپرسید: «What are some great vacation ideas». شما می‌توانید جزییاتی نیز به سوال‌تان اضافه کنید. به طور مثال مکان‌های مناسب گذراندن تعطیلات در زمان مشخصی از سال را از دستیار صوتی خود بخواهید. با گفتن «Best places for vacation in November» یا «Where to travel in summer»، نتایج اختصاصی‌تری خواهید گرفت. نتایج ارائه شده را لمس کرده تا اطلاعات بیشتری از آن‌ها کسب کنید.

۸) پخش کردن برنامه‌های مورد علاقه شما

اگر می‌خواهید با استفاده از گوشی هوشمندتان، برنامه‌ها یا فیلم‌های مورد علاقه خود را ببینید، از دستیار صوتی Google Assistant درخواست کنید. برای این کار در صورتی که اشتراک فعالی مانند نتفلیکس دارید، به دستیار صوتی گوگل بگویید: «Play Stranger Things on Netflix» یا «Play office on Peacock». حال به راحتی می‌توانید به همراه دوستان و خانواده‌تان برنامه‌های مورد علاقه خود را تماشا کنید. درمورد برخی از برنامه‌های قدیمی، ممکن است دستیار صوتی گوگل دچار اشتباه شود. اما جستجوی برنامه‌ها و فیلم‌های جدیدتر تقریباً بدون مشکل انجام می‌شود.

۹) کمی هم خبرهای خوب بشنوید

از خواندن اخبار منفی و ناراحت کننده خسته شده‌اید؟ به راحتی از دستیال صوتی خود بخواهید که چند خبر خوب برای‌تان بگوید. با گفتن «Hey Google, tell me some good news»، خلاصه‌ای از اخبار رضایت‌بخش برای‌تان ارائه خواهد شد. برای خواندن متن کامل خبرها، روی آنها لمس کنید.

۱۰) نتایج مسابقات ورزشی را ببینید

احتمالا شما هم یکی از طرفداران مسابقات بسکتبال حرفه‌ای آمریکا یا لیگ فوتبال انگلستان باشید. یا حتی بخواهید نتایج آخرین هفته مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران را بررسی کنید. از دستیار صوتی Google Assistant بخواهید تا نتایج مسابقات ورزشی را به شما نشان دهد. با گفتن «Who won the NBA game yesterday»، یا «Show me the results of Premier League’s last week». جالب تر اینکه شما می‌توانید سوالاتی در مورد تاریخچه ورزش‌های مختلف هم از دستیار صوتی گوگل بپرسید. به طور مثال با گفتن «Who scored for Italy in 2006 World Cup final»، گوگل نام زننده تک گل تیم ملی ایتالیا در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ را به شما نشان می‌دهد (Marco Materazzi).

دستیار صوتی Google Assistant

۱۱) دسترسی به اطلاعات هواشناسی

می‌خواهید به یک گردش خانوادگی در پارکی بروید. اما آیا هوا برای رفتن به محیط باز مناسب است؟ چرا از کارشناس هواشناسی همراه خود، Google Assistant نمی‌پرسید؟ دستیار صوتی گوگل به شما خواهد گفت که آیا یک روز آفتابی در پیش دارید، یا بزودی بارندگی شدیدی رخ می‌دهد. دستورات آب و هوایی Google Assistant تنوع قابل قبولی دارند. به طور مثال با گفتن «What’s the weather for the weekend»، لیستی از پیش‌بینی آب و هوایی روز‌های آینده برای شما نمایش داده می‌شود. درحالی که با گفتن «What’s it like outside»، وضعیت آب و هوایی حال حاضر شهر شما به نمایش در می‌آید.

دستیار صوتی Google Assistant

۱۲) فرستادن پیغام صوتی (مخصوص بلندگوهای گوگل)

اگر خارج از خانه هستید و میخواهید به سرعت پیامی را به اعضای خانواده در خانه برسانید، دستیار صوتی Google Assistant می‌تواند پیغام شما را از طریق بلندگوی خانگی گوگل، در خانه پخش کند. اگر فرد دریافت کننده پیام ترجیح می‌دهد که پیام شما را بصورت متنی بخواند، دستیار صوتی گوگل صحبت‌های شما را به صورت متنی نیز برگردان می‌کند.

۱۳) به موسیقی گوش دهید

در حال رانندگی هستید و می‌خواهید به موسیقی گوش دهید؟ چشمانتان به جاده باشد چراکه نیاز نیست گوشی‌تان را در دست بگیرید. با گفتن «Okay Google»، دستیار صوتی Google Assistant را در گوشی خود فعال کنید. سپس بگویید «Play music» تا برنامه موسیقی در گوشی‌تان باز شود و شروع به اجرای موسیقی کند. اگر تمایل داشتید که آهنگ خاصی را از هنرمند مورد علاقه‌تان در برنامه‌هایی مانند Spotify و SoundCloud گوش دهید، به راحتی بگویید «Ask Spotify to Play Shajarian» یا «Ask SoundCloud to play Colorblind by Diplo».

دستیار صوتی Google Assistant

۱۴) یادآوری مناسبت‌ها و برنامه‌های مهم

یکی از بهترین قابلیت‌های دستیار صوتی Google Assistant این است که می‌تواند به اطلاعات موجود در سایر برنامه‌های حساب کاربری Google شما دسترسی داشته باشد. به طور مثال Google Assistant می‌تواند مناسبت‌های ثبت شده در تقویم یا ایمیل‌های دریافتی در برنامه Gmail شما را چک کند. در نتیجه اگر نگرانید که در هفته گذشته ایمیلی را نخوانده‌اید، از دستیار صوتی خود بپرسید: «Did I miss any emails last week» تا Google Assistant لیست ایمیل‌هایی که از هفته گذشته باز نکرده‌اید را به شما نشان دهد.

علاوه بر این، دستیار صوتی کوگل می‌تواند رویدادهای پیش رو را به شما یادآوری کند. می‌خواهید مطمئن شوید که تولد همسرتان یا سالگرد ازدواج‌تان را فراموش نمی‌کنید؟ این مناسبت‌ها را در تقویم گوگل گوشی‌تان ثبت کرده و از دستیار صوتی بخواهید که آن‌ها را به شما یادآوری کند. یادتان نرود که از Google Assistant بخاطر کمک به حفظ زندگی مشترک‌تان تشکر کنید. (ضمنا اگر از دستیار صوتی گوگل تشکر کنید، با «You’re welcome» پاسخ خواهد داد.)

۱۵) حافظه Google Assistant از شما قوی‌تر است!

آن‌قدر ذهن‌تان شلوغ است که نگرانید فراموش کنید سوییچ ماشین را کجا گذاشتید؟ دستیار صوتی Google Assistant می‌تواند تمام اطلاعاتی را که ممکن است از یادتان برود را به خاطر بسپارد. کد پستی خانه‌تان، محل قرار دادن اشیا و هر گونه ترتیبی که نیاز است به خاطر بسپارید. به طور مثال می‌گویید: «Okay Google, remember that my postal code is …» یا «Hey Google, remind me that my car keys are in the kitchen». وقتی دوباره نیاز به این اطلاعات داشتید، از دستیار صوتی خود بپرسید: «What was my postal code» یا «Where did I put my keys» تا به شما یادآوری شود.

۱۶) مدیریت لیست خرید

برای انجام این کار، لازم است از برنامه Google Keep استفاده کنید. این قابلیت به شما امکان مدیریت و اولویت بندی لیست‌های خریدتان را از طریق برنامه Google Keep می‌دهد. وارد تنظیمات Google Assistant شده و گزینه Shopping List را انتخاب کنید. دستیار صوتی به صورت خودکار وارد برنامه Google Keep شده و لیست خرید را به شما نشان می‌دهد. چه کسی فکرش را می‌کرد که استخدام یک دستیار خرید حرفه‌ای این‌قدر راحت و کم هزینه باشد؟!

همچنین در مناسبت‌های مختلف می‌توانید با کمک Google Assistant یک لیست هدیه درست کنید. مثلا از دستیار صوتی خود بخواهید که یک دیسک بازی ویدیویی را به لیست هدیه‌ها برای مهرداد اضافه کند. بگویید: «Hey Google, add a PS5 disc for Mehrdad to my gift list»

۱۷) تعیین ساعت زنگ با آهنگ دلخواه

می‌خواهید فردا ساعت ۸ صبح بیدار شوید. طبق معمول وارد برنامه ساعت گوشی‌تان می‌شوید. ساعت زنگ را روی ۸ صبح تنظیم می‌کنید و فردا صبح طبق معمول با همان آهنگی که یک سال است شما را بیدار می‌کند، به سختی بیدار می‌شوید. تمام این فرایند تنها با یک جمله قابل انجام است. فرض کنید فردا صبح می‌خواهید با نوای استاد شجریان از خواب بیدار شوید. به دستیار صوتی Google Assistant بگویید: «Hey Google, Wake me up at ۸ AM to Shajarian». به همین سادگی، دستیار صوتی گوگل، صبح فردا برنامه موزیک مورد استفاده شما را باز و شروع به پخش موسیقی درخواستی‌تان برای بیدار شدن می‌کند.

دستیار صوتی Google Assistant

۱۸) فرستادن پیام کوتاه

می‌خواهید یک پیام کوتاه فوری برای دوست‌تان مهرداد بفرستید که امروز به موقع به سالن ورزشی نمی‌رسید. فقط بگویید: «Okay Google, send a text message to Mehrdad». سپس دستیار صوتی Google Assistant از شما می‌خواهد متن پیام‌تان را بگویید. دستیار صوتی گوگل پس از اینکه پیام شما را به متن تبدیل کرد، از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید پیام‌تان را ویرایش کنید یا خیر. سپس پیام‌تان را برای فرد مورد نظر ارسال خواهد کرد.

دستیار صوتی Google Assistant

۱۹) تعیین زمان‌سنج (timer) برای آشپزی

تا به حال آشپرخانه‌تان با انفجار کنسرو به یک فاجعه تبدیل شده است؟ چند بار به خاطر تماشای تلویزیون غذای‌تان را سوزانده‌اید؟ از Google Assistant برای تعیین زمان آشپزی‌تان استفاده کنید. از دستیار صوتی بخواهید تا زمان لازم برای پخت غذا یا جوش آمدن کنسرو را به شما اطلاع دهد. با گفتن «Okay Google, Set a timer for canned food for 20 minutes»، دستیار صوتی گوگل پس از بیست دقیقه به شما یادآوری خواهد کرد که زمان خاموش کردن گاز است. شما می‌توانید از قابلیت زمان‌سنج گوگل در سایر موارد لازم هم استفاده کنید. هم‌چنین قادر خواهید بود که چندین زمان‌سنج مختلف به صورت هم‌زمان تعیین کنید. پس می‌توانید دسر را هم هم‌زمان آماده کنید!

دستیار صوتی Google Assistant

۲۰) ماشین حساب

اگر نمی‌خواهید همه محاسبات را در ذهن‌تان انجام دهید، از ماشین حساب گوشی‌تان استفاده می‌کنید. اما اگر باز هم نمی‌توانید دستان خیس‌تان را به صفحه گوشی بزنید یا نمی‌خواهید مقدار زیادی از محاسبات را به صورت دستی در ماشین حساب گوشی‌تان وارد کنید، به راحتی از Google Assistant بپرسید: «Okay Google, what is ۱۵ x 24».

۲۱) نقل قول‌ و جملات انگیزشی از افراد معروف

تو می‌توانی! کارت درسته! باز هم ادامه بده! دستیار صوتی Google Assistant می‌تواند نقل قول‌های انگیزشی را برای شما فراهم کند. گاهی اوقات، یک جمله انگیزشی خوب می‌تواند شما را برای ادامه تشویق کند. دستیار صوتی گوگل با ارائه جملات انگیزشی از افراد معروف، می‌تواند به شما کمک کند تا به مسیرتان ادامه بدهید.

این قابلیت دستیار صوتی گوگل علاوه‌بر جملات انگیزشی، نقل قول‌های مختلفی را از افراد مشهور می‌تواند به شما نشان دهد. برای دیدن یک جمله انگیزشی، بگویید «Hey Google, give me a motivational quote» و برای یک نقل قول در زمینه موسیقی، به راحتی بگویید: «Okay Google, give me a music quote».

۲۲) مترجم هوشمند شما

به یک کشور خارجی سفر کرده‌اید و نمی‌دانید چه طور از مغازه‌دار محصول مورد نیازتان درخواست کنید؟ دستیار صوتی Google Assistant قابلیت مناسب جهت کمک به شما در این موقعیت‌ها را دارد. به طور مثال می‌توانید بپرسید «Hey Google, how do you say ‘dinner’ in Spanish» و دستیار صوتی گوگل کلمه مورد نیاز شما را برای‌تان تلفظ خواهد کرد. اگر هم نیاز دارید که کلمه یا جمله مورد نظرتان را دوباره بشنوید، بگویید: «Repeat that» و Google Assistant به درخواست شما، آن کلمه یا جمله را تکرار خواهد کرد.

دستیار صوتی گوگل می‌تواند ۱۸۸ زبان مختلف را ترجمه کند.

دستیار صوتی Google Assistant

۲۳) ترجمه مکالمات به صورت زنده (Interpreter mode)

این قابلیت تا حدی شبیه ترجمه عبارات است؛ با این تفاوت که در این حالت، دستیار صوتی شما قادر است یک مکالمه زنده را از بین ۴۴ زبان مختلف جهان ترجمه کند. به‌طور مثال می‌خواهید با یک فرد اهل کشور آلمان مکالمه‌ای داشته باشید. اما شما تنها به زبان انگلیسی مسلط هستید. به راحتی به Google Assistant بگویید: «Hey Google, be my German-English interpreter». سپس دستیار صوتی شما جملات بیان شده در هر دو زبان را به زبان مقابل ترجمه و بازگو خواهد کرد.

این قابلیت دستیار صوتی Google Assistant در بلندگوهای خانگی گوگل نیز در دسترس است.

۲۴) ترجمه متون با استفاده از دوربین گوشی

در حال دیدن یک انیمه ژاپنی هستید و متن روی تصویر ترجمه نشده است؟ نمی‌توانید منوی رستورانی در یک کشور خارجی را بخوانید؟ دستیار صوتی Google Assistant از دوربین گوشی شما استفاده می‌کند تا متن مورد نظرتان را بخواند و برای شما ترجمه کند.

این امکان در ابتدا تنها در گوشی‌های Pixel شرکت گوگل در دسترس بود. اما درحال حاضر می‌توانید در هر گوشی هوشمندی که برنامه Google Assistant روی آن نصب شده است از این قابلیت استفاده کنید. دوربین گوشی‌تان را به سمت تابلو یا متن مورد نظرتان بگیرید تا دستیار صوتی گوگل آن را به زبان دلخواه شما ترجمه کند.

دستیار صوتی Google Assistant

۲۵) با استفاده از قابلیت My Stories، داستان‌های‌تان را ضبط کنید

قرار است مدتی دور از خانه باشید و فرزندتان به گوش دادن به داستان‌های شما قبل از خواب عادت کرده است. قابلیت My Storytime به شما امکان ضبط و بارگزاری داستان‌های‌تان و پخش آن‌ها هر زمانی که می‌خواستید را به شما می‌دهد. تنها کافی‌ست داستان‌تان را بصورت یک فایل صوتی ضبط و در وبسایت MyStorytime.com بارگزاری کنید. سپس با گفتن «Hey Google, Talk to My Storytime»، می‌توانید به این داستان‌ها گوش دهید. داستان‌های بارگزاری شده در MyStorytime از طریق بلندگوهای خانگی گوگل و یا هر صفحه نمایش هوشمند دیگری قابل پخش هستند.

برخی از دستورات کاربردی دیگر دستیار صوتی Google Assistant

این لیست شامل بخش بسیار کوچکی از امکانات و قابلیت‌های کاربردی دستیار صوتی Google Assistant بود. علاوه‌بر این‌ها، شما می‌توانید از دستیار صوتی گوگل برای یادگیری مهارت‌های مختلف و کسب اطلاعات جدید با پرسیدن هر سوالی که به ذهن‌تان می‌رسد استفاده کنید. یا از آن برای تعیین مسیرتان در مسافرت استفاده کنید. دستیار صوتی گوگل حتی یک هوش مصنوعی مخصوص محاسبه وام‌های بانکی به نام Leslie دارد که می‌تواند سود وام‌ها را برای‌تان محاسبه کند و بهترین بانک‌ها جهت گرفتن وام‌تان را به شما معرفی کند!

در چه دستگاه‌هایی می‌توانم از دستیار صوتی گوگل استفاده کنم؟

استفاده از دستیار صوتی Google Assistant به گوشی‌های هوشمندتان محدود نمی‌شود. اگر دارید خانه هوشمند خودتان را درست می‌کنید، با اتصال قطعات هوشمند خانه‌تان به اکانت گوگل خود، می‌توانید از دستورات Google Assistant برای مدیریت خانه‌تان استفاده کنید. این قطعات شامل تکنولوژی‌های مختلف نورپردازی از جمله Philips Hue، قفل‌های هوشمند و دیگر محصولات تولید برندهای IoT (Internet-of-Things) می‌شوند.

در برخی از دستگاه‌های همراه مانند ساعت‌های هوشمندی که از سیستم عامل WearOS استفاده می‌کنند نیز می‌توان از Google Assistant استفاده کرد. دستیار صوتی گوگل در این دستگاه‌ها قابلیت تنظیم صدا، مدیریت پخش رسانه‌ها، ارسال پیام و تماس‌های تلفنی را به شما می‌دهد.

همین حالا بدون برداشتن گوشی خود از روی میز یا جدا کردن آن از کابل شارژ، Google Assistant را صدا کنید و دستوراتی را که در این مقاله ارائه شدند را امتحان کنید. کافیست بگویید: «Hey Google!»

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا