اخبار

راهنمای سفر به دزفول از کهن ترین شهرهای خوزستان

دزفول شهری گرم در استان خوزستان با مردمانی خونگرم است. این شهر زیبا و کهن در ساحل رودخانه دز واقع شده است و تاریخ آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. نام درفول معرب کلمه دژپل به معنای دژی است که در کنار پل ساخته شده است.

دزفول شهری دیدنی است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی را در خود جای داده است. از آنجایی که   پاییز و زمستان دزفول هوای معتدل و نسبتا گرمی دارد، سفر به این شهر در فصل‌های سرد سال خوشایند و دلپذیر است. با مطالعه راهنمای سفر به دزفول از کهن ترین شهرهای خوزستان، برای مسافرت به این شهر، آمادگی کامل را داشته باشید.

در دزفول کجا اقامت کنیم؟

نخستین موضوعی که برای برنامه‌ریزی در هر سفری ضروری است، یافتن محل مناسبی برای اقامت در طول مسافرت است. زمانی که قصد سفر به درفول را دارید، اگر می‌خواهید در هتل اقامت کنید، باید بدانید که این شهر تنها دارای ۵ هتل و مهمانسرا است.

اما جای نگرانی نیست. اگر تعداد هتل‌ها در دزفول زیاد نیست و شما گزینه‌های کمی برای انتخاب دارید، به جای آن می‌توانید ویلا اجاره کنید. اقامت در ویلا برای سفرهای گروهی بسیار گزینه مناسب‌تری نیز هست زیرا تمامی همسفران می‌توانند با هم در یک مکان جمع شده و از امکانات یک خانه بهره ببرند. اجاره ویلاهای یک خوابه و استخردار جاباما در شهر جنوبی دزفول به شما امکان یک سفر دلپذیر به این شهر کهن و زیبا را می‌دهد.

اطلاعات مسیرهای رسیدن به دزفول

پیش از هر سفری خوب است که در مورد راه‌های رسیدن مقصد اطلاعات کسب کنید. این موضوع در مورد دزفول نیز صادق است و بهتر است که پیش از سفر به دزفول در مورد مسیرهای رسیدن به این شهر باستانی اطلاعاتی کلی داشته باشید. فاصله این شهر از پایتخت ایران ۶۸۹ کیلومتر است و اگر شما بخواهید به صورت زمینی از تهران به دزفول بروید، در حدود ۸ ساعت در راه خواهید بود. برخی از شهرهایی که در این مسیر وجود دارند عبارتند از: قم، اراک، بروجرد، خرم آباد و اندیمشک.

دزفول دارای یک فرودگاه است و هم چنین امکان سفر با قطار به این شهر وجود دارد. البته خود دزفول ایستگاه قطار ندارد ولی اندیمشک در فاصله ۱۳ کیلومتری دزفول قرار دارد، بنابراین اگر قصد یک سفر جذاب با قطار را به دزفول دارید، می‌توانید به سادگی به این شهر دسترسی پیدا کنید. اگر با ماشین شخصی سفر نمی‎کنید می‌توانید از پایانه‌های جنوب و آرژانتین در تهران، بلیط اتوبوس خریده و راهی این شهر شوید. جاباما: اجاره ویلا، سوئیت و بوم گردی در استان خوزستان به شما کمک می‌کند تا در هر یک از شهرهای استان خوزستان بهترین اقامتگاه را پیدا کنید.

راهنمای سفر به دزفول از کهن ترین شهرهای خوزستان

دزفول پر از زیبایی‌های طبیعی است

بعضی از افراد که اطلاعات کافی از استان خوزستان را ندارند، گمان می‌کنند که دزفول شهری گرمسیری و خشک است که در آن از سرسبزی خبری نیست. این تصور اشتباه است زیرا اولا خوزستان استان سبز و حاصلخیزی است و دوما در شهرهای شمالی آن مانند دزفول طبیعت دست و دلباز بوده و مناظر طبیعی و سرسبز زیادی در اطراف دزفول ایجاد کرده است.

همجواری دزفول با رودخانه دز باعث شده که این شهر تفرج‌گاه‌های زیبایی مانند  پارک ساحلی رعناو تفریح‌گاه ساحلی دزفول علی کله داشته باشد. علاوه بر این چند پارک جنگلی به نام‌های لاله، میلاد و لادن از فضاهای سبز طبیعی زیبای اطراف این شهر هستند. در کنار اینها شما می‌توانید به آبشار شِوی، دریاچه‌ شهیون،‌ سد دز، دره کول خرسون، چال کندی، دره توبیرون، پارک ملی دز و بیشه‌ عباس‌آباد بروید. اگر قصد کوهنوردی دارید به سالن کوه بروید و از غارها و چشمه‌های آن لذت برده و دشت لاله‌های واژگون را نیز ببینید.

جاذبه های تاریخی ذرفول را می‌شناسید؟

دزفول یک شهر کهن و باستانی است که جاذبه‌های گردشگری تاریخی زیادی را در خود جای داده است. از قدیمی‌ترین این جاذبه‌ها می‌توان به شهر باستانی گندی شاپور و دانشگاه تاریخی گندی شاپور اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین مراکز علمی در دوران ساسانیان بوده و بیمارستان آن مهم‌ترین بیمارستان جهان به شمار می‌آمده است.

جاذبه‌های تاریخی دزفول به اندازه‌ای زیاد هستند که می‌توان در مورد آنها چندین مقاله نوشت. در دزفول دو موزه آب و مردم شناسی وجود دارد. مسجد جامع دزفول، مسجد لب خندق و مسجد میاندره از مساجد قدیمی این شهر به شمار می‌آیند. چندین بقعه و آرامگاه نظیر آرامگاه یعقوب لیث صفاری، آرامگاه صوفی احمد، آرامگاه سبز قبا،‌ بقعه امامزاده رودبند معروف به سیاهپوش، بقعه محمد بن جعفر طیار و آرامگاه حزقیل نبی در این شهر وجود دارد.

غذاهای محلی دزفول

سفر بدون چشیدن طعم غذاهای محلی شهر مقصد کامل نمی‌شود. ممکن نیست که به شهر دزفول سفر کنید و غذاهای محلی و سنتی دزفول را نوش جان نکنید. علاوه بر این که این منطقه غذاهای محلی مخصوص به خود را دارد، خوراک‌هایی با نام مشترک با سایر نقاط ایران را دارد که به دلیل مواد غذایی متفاوت و دستور پخت مخصوص محلی طعمی ویژه و جادویی دارند.

بعضی از غذاهای سنتی و محلی این منطقه عبارتند از: نان چرب دزفولی، اوپیوزی یا اشکنه، برونی یا صندلی سلطون که با باقلا و سیر پخته می‌شود، برشک یا کاچی، حمیس توله که با سبزی توله و انار درست می‎شود، آش ماسووا یا آش ماست، آش ارده که دارای ارده و شیره خرما است، شلی ارده که حاوی چغندر، ماش، برنج و ارده است، قلیه ماهی و یک خوراک دریایی دیگر به نام حشو.

 در دزفول به این رستوران ها بروید

حالا که غذاهای دزفول را می‌شناسید، بهتر است با رستوران‎های آن نیز آشنا شوید. شما در رستوران‌های متنوع دزفول می‎توانید بنا به سلیقه و ذائقه‌تان انواع خوراکی‌ها اعم از غذاهای محلی، غذاهای سنتی ایرانی و یا فست فود را نوش جان کنید. یکی از رستوران‌های معروف در دزفول رستوران هتل جهانگردی است. غذاهای این رستوران علاوه بر خوشمزگی، از کیفیت بالایی نیز برخوردار سرو می‌کند.

اگر در جستجوی یک رستوران با فضای سنتی هستید، می‌توانید به رستوران دلنوازان بروید. رستوران شوادون،‌ رستوران بین‌المللی علی کله،‌ باغ رستوران ترمه، خوراک سرای ترنج،‌ رستوران ساحلی زیگورات،‌ کافه و رستوران باغ فلاحت، رستوران پدیده دز و رستوران سنتی دز، به همراه مجموعه رستوران موزه آب سایر رستوران‌های معروف شهر دزفول هستند. برای خوردن غذای فست فودی به فست فودهای دارکوب،‌ بلوط، قصر شهر دوک،‌ لیمو و هلیا سربزنید و یا در رستوران ایتالیانو غذای ایتالیایی نوش جان کنید.

از دزفول چه چیزهایی سوغاتی بخریم؟

سوغات معروف دزفول صنایع دستی، قلم خوشنویسی معروف قلم دزفولی، سبدها و ظرف‌های حصیری و آثار خراطی هستند. از سوغاتی‌های خوراکی دزفول می‌توان به کنجد، انواع کلوچه‌های خرمایی، شکری و نمکی، و انواع نان‌ها اشاره کرد. معجون کنجد، خرما، ارده و شیره خرما از سایر خوراکی‌های خوشمزه دزفول برای سوغات است.


بیشتر بخوانید

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا