اخبار

رونق بازار موبایل های دست دوم با افزایش قیمت محصولات جدید

در وضعیتی که قیمت برخی موبایل‌های پرچمدار از مرز هزار دلار عبور کرده و قیمت دیگر محصولات این دسته نیز افزایش چشم‌گیری داشته است، به تدریج شاهد رونق گرفتن هر چه بیشتر بازار موبایل های دست دوم و بازیابی شده در کشورهای مختلف هستیم.
بنا بر گزارش نشریه‌ی وال استریت ژورنال، میزان عرضه گوشی ها در سه ماهه‌ی آخر سال گذشته میلادی به شکل چشمگیری کاهش یافته، این در حالی است که بازار موبایل های بازیابی شده (Refurbished) یا دست دوم برندهایی مانند اپل و سامسونگ به شدت رونق گرفته است.
این تغییر می تواند یک هشدار جدی برای شرکت های سازنده باشد که بخش اعظم درآمدهای خود را از فروش موبایل های نو به دست می آورند. بر اساس برخی بررسی ها یک موبایل هوشمند پرچمدار به طور متوسط، پیش از آن که از چرخه خارج شود، بین چهار کاربر مختلف دست به دست می شود.
نکته جالب تر این است که پیشتر بازارهای در حال توسعه ای چون هند، چین و آفریقا به عنوان بهشت موبایل های بازیابی شده به حساب می آمدند، این در حالی است که هم اکنون ۹۳ درصد از مشتریان فروشگاه های دست دوم  آنلاین، از آمریکا هستند.

علاوه بر این ها، مدت زمان استفاده از یک موبایل جدید در بازارهای پیشرویی همچون آمریکا و اروپا نیز به شکل معناداری افزایش یافته است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ در آمریکا، یک پرچمدار جدید پیش از تعویض به طور متوسط تا ۲۳ ماه در دست یک کاربر جدید باقی می ماند، در حالی که این رقم حالا به ۳۳ ماه افزایش یافته است.
در این میان اپل تلاش می کند تا حد ممکن خود را با شرایط جدید وفق دهد. این شرکت مدت هاست که عرضه‌ی موبایل های بازیابی شده خود را آغاز کرده است. لازم به ذکر است که مزیت پشتیبانی نرم افزاری نسبتاً طولانی این شرکت از گوشی‌های آیفون  و همچنین محبوبیت محصولات قدیمی آن میان کاربران نیز در رونق نسبی این کسب و کار بی تأثیر نبوده است.
«D.J. Koh» تحلیلگر صاحب نام، معتقد است که سامسونگ به عنوان بزرگترین شرکت سازنده‌ی موبایل دنیا هم ناچار است دیر یا زود وارد این مسیر شود، چرا که در حال حاضر در بسیاری از بازارها محبوبیت پرچمداران سابق از میان رده های جدید با قیمت یکسان، بیشتر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا