اخبار

سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران ؛ غول های مخابراتی جهان وارد می‌شوند

پس از لغو تحریم‌های تجاری بین‌المللی و اجرای برجام، سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران رونق گرفت و شرکت‌های بزرگ از جمله غول های مخابراتی جهان به سرمایه گذاری در بازار کشورمان علاقه نشان داده‌اند.
روز سه شنبه اعلام شد که شرکت خدمات اینترنتی «های وب» برای توسعه زیرساخت و خدمات اینترنت سیار و ثابت با اپراتور انگلیسی ودافون (Vodafone) به توافق رسیده است. هنوز جزئیات این قرارداد از سوی شرکت ودافون فاش نشده است.
ورود ودافون به ایران اولین و تنها سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران نیست و شرکت‌های زیادی پس از اجرای برجام که لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را در پی داشت، به بازار ایران وارد شده‌اند. پیش از این موانع رگولاتوری آمریکا، شرکت‌های غربی بسیاری را پشت دروازه‌های بازار ایران نگه داشته بود اما بلافاصله پس از رفع این موانع توسط ایالات متحده، شرکت ودافون برای ورود به ایران اقدام کرد. اوایل ماه جاری بود که محدودیت‌های ایران برای انجام معاملات دلاری توسط وزارت خزانه داری آمریکا رفع شد و همین موضوع موجب می‌شود تا سرمایه گذاران بیشتری در ایران حضور پیدا کنند. آمریکایی‌ها اعلام کردند که تمامی سرمایه گذاران غیر آمریکایی می‌توانند با نهادهای ایرانی توافق و شراکت کنند و این تصمیم زمینه را برای توافقات جدید فراهم کرد.

لغو تحریم‌های بین‌المللی به سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران رونق بخشید

برخی از شرکت‌ها به دلیل شفاف نبودن تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر علیه ایران، نگران نقض این تحریم‌ها بودند که با قوانین جدید این نگرانی‌ها نیز برطرف شد. سخنگوی شرکت ودافون، لغو محدودیت‌های اخیر توسط آمریکا را در معادلات دلاری موثر دانست اما برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی در ماه ژانویه را به عنوان عامل اصلی این مسئله معرفی کرد.
ایران با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفر که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند، مکان خوبی برای کالاها و خدمات غربی است. توافقات شرکت‌هایی همچون بوئینگ، شرکت خودروسازی پژو سیتروئن و شرکت صنعتی زیمنس آلمان با شرکت‌های ایرانی، نمونه‌هایی از سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران در طول مدتی است که از لغو تحریم‌ها می‌گذرد.
اپراتور انگلیسی ودافون پس از چاینا موبایل (China Mobile) به عنوان دومین اپراتور بزرگ جهان شناخته می‌شود. چشم انداز مخابرات ایران باعث علاقه سرمایه گذاران خارجی شده است. رشد خدمات پهنای باند و ضریب نفوذ پهنای باند ثابت در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است. اخیرا شرکت مشاوره «مک کنزی اند کو» اعلام کرد که کاربران اینترنت ایران در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بیست درصد افزایش داشته و از ۱۹ درصد به ۳۹ درصد رسیده است. ایران نسبت به آمریکا و آلمان از ضریب نفوذ تلفن همراه بیشتری برخوردار است اما در خصوص مصرف دیتای موبایل به ازای هر نفر از این کشورها عقب است و این مسئله نشان دهنده فرصت‌های سرمایه گذاری در خدمات اینترنت تلفن همراه در ایران است.
image3-620x328
 
وال استریت ژورنال نیز در ماه آگوست گزارش کرده بود که بزرگترین شرکت مخابراتی فرانسه یعنی اورنج (Orange) برای خرید بخشی از سهام بزرگترین شرکت مخابراتی ایران دست به کار شد. در حال حاضر اپراتور اورنج، قرارداد همکاری فنی با این شرکت را امضا کرده است. برونو متلینگ، نایب رئیس امور خاورمیانه و آفریقای شرکت اورنج، گفته است که هم اکنون تمامی اپراتورهای جهان به دنبال همکاری با ایران هستند.
توافق اخیر ودافون با های وب در راستای برنامه این شرکت برای تمرکز بر بازارهای نو ظهور و رو به رشد از جمله ترکیه و آفریقای جنوبی صورت گرفت و به گفته سخنگوی این اپراتور، توافق مذکور امکان خدمات رسانی به مشتریان در ایران را فراهم می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا