اخبار

مقایسه سه پردازنده اگزینوس ۷۴۲۰، هلیو ایکس ۲۵ و اسنپدراگون ۶۵۲

قصد داریم در این مقاله به بررسی سه تراشه‌ی شناخته شده و قدرتمند حال حاضر که در محصولات کمپانی‌های بزرگ استفاده می‌شوند یعنی تراشه‌ی اگزینوس ۷۴۲۰، اسنپدراگون ۶۵۲ و هلیو ایکس ۲۵ بپردازیم.
همان‌طور که می‌دانید میزو به تازگی از پرچم‌دار جدید خود رونمایی کرده است. این گوشی که میزو پرو ۶ (Meizu Pro 6) نام دارد جانشینی خواهد بود برای میزو پرو ۵ (Meizu Pro 5) که در شهریورماه سال گذشته معرفی شد.
برخلاف پرو ۵ البته در میزو پرو ۶ صفحه‌ی کوچک‌تری استفاده گشت و از دیگر مشخصاتی که می‌شد در این گوشی دید تراشه‌ی آن بود که از یک چیپست هلیو ایکس ۲۵ در آن به کار رفت که دارای پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای بوده و با معماری ۶۴ بیتی درست شده است. این تراشه که ساخت مدیاتک است در واقع نوع اورکلاک شده‌ی هلیو ایکس ۲۰ بوده که هسته‌های آن با فرکانس بالاتری کار می‌کند.
هرچند قرار بود از یک تراشه‌ی اگزینوس در میزو پرو ۶ استفاده شود اما این اتفاق رخ نداد. حال می‌خواهیم تراشه هلیو ایکس ۲۵ را که در میزو پرو ۶ قرار داد با دو تراشه‌ی دیگر مقایسه کنیم. تراشه دومی که مد نظر ماست اگزینوس ۷۴۲۰ بوده که گلکسی نوت ۵ استفاده شده و همچنین اسنپدراگون ۶۵۲ نیز گزینه‌ی سوم ما خواهد بود که در گوشی اوپو R9 Plus به کار گرفته شده است.
Galaxy-Note-5-vs-Oppo-R9-Plus-vs-Meizu-PRO-6_1
این سه گوشی قرار است با بنچمارک‌های معتبر سنجیده شوند. اولین بنچمارک ما انتوتو ۶٫۱٫۳ است که در میان سه گوشی گلکسی نوت ۵، آر ۹ پلاس و پرو ۶، پرچم‌دار میزو توانسته با کسب امتیاز ۱۰۰,۱۵۹ در جایگاه نخست قرار گیرد. البته در نظر داشته باشید که آر ۹ پلاس در حقیقت یک گوشی میان‌رده است و گلکسی نوت ۵ نیز دارای پنل QHD بوده و طبیعتا باعث می‌شود تا فشار بیشتری بر روی تراشه‌ی اگزینوس ۷۴۲۰ وارد شود. در این بین گلکسی نوت ۵ توانسته با کسب ۸۴,۴۴۹ امتیاز در جایگاه دوم و آر ۹ پلاس نیز با کسب ۸۳,۹۲۸ در جایگاه سوم قرار گیرد.
Galaxy-Note-5-vs-Oppo-R9-Plus-vs-Meizu-PRO-6_2
در تست دوم به سراغ بنچمارک Geekbench رفته‌ایم. هلیو ایکس ۲۵ بار دیگر توانسته امتیاز بهتری کسب کند و به امتیاز ۱,۹۲۵ در تست تک هسته‌ای و امتیاز ۶,۵۵۰ در تست چند هسته‌ای برسد. دو تراشه‌ی دیگر با اختلاف زیادی عقب مانده‌اند.
Galaxy-Note-5-vs-Oppo-R9-Plus-vs-Meizu-PRO-6_3
هرچند در تست پردازنده‌ی گرافیکی، Mali-T760MP8 که در گلکسی نوت ۵ استفاده شده به راحتی پردازنده‌ی گرافیکی هلیو ایکس ۲۵ یعنی Mali-T880MP4 را شکست داده است. البته رزولوشن در این تست چندان اثری ندارد و به همین دلیل شاهد افت امتیاز گلکسی نوت ۵ نیستیم.
هلیو ایکس ۲۵ نسبت به اگزینوس ۷۴۲۰ بیشتر داغ می‌کند البته چیزی نیست که باعث نگرانی کسانی شود که می‌خواهند گوشی مجهز به این تراشه را بخرند اما نکته‌ای است که باید گفت.
آنچه مشخص است برتری نسبی هلیو ایکس ۲۵ نسبت به تراشه‌های میان‌رده و یا تراشه‌های پرچم‌دار سال ۲۰۱۵ است اما نسبت به تراشه‌های سال ۲۰۱۶ می‌توان گفت هلیو ایکس ۲۵ حرفی برای گفتن در برابر تراشه‌ای مانند اسنپدراگون ۸۲۰ ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا