بررسی‌ تخصصی

مقایسه کامل آیپد و آیپد پرو با مک‌بوک و مک‌بوک پرو ؛ بهترین انتخاب کدام است؟

مک‌بوک و آیپد‌ها یکی از ابزار‌های محبوب کاربران شناخته می‌شوند که آمار فروش آن‌ها نیز قابل تحسین است. حال در این مقاله از موبایلستان قصد داریم نگاه کاملی به این محصولات بیاندازیم و بهترین گزینه برای خرید را بر اساس نیاز‌های خود انتخاب کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
تبلت و لپ‌تاپ‌های اپل محصولاتی بسیار کاربردی هستند. اما اینکه کدام یک از آن‌ها می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد موضوعی است که باید از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله مقایسه‌ای کامل بین مک‌بوک، مک‌بوک پرو، آیپد و آیپد پرو انجام خواهیم داد.
چند سالی است که رقابت سنگینی بین لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها به وجود آماده است. هر کدام از این دستگاه‌ها مزایا و معایب خود را دارند. در این بین محصولات اپل نیز همیشه با جنجال زیادی همراه هستند. رقابت آیپد و مک‌بوک موضوعی است که می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. اما اگر صادق باشیم، هر دو دستگاه دارای مزیت‌های مختلفی هستند که می‌توانند از پس انجام وظایف سنگین برآیند.

مطالب مرتبط:

انتخاب بهترین گزینه از بین آیپد و مک‌بوک موضوعی است که بستگی زیادی به نیاز‌های کاربران دارد. بدون شک آیپد و آیپد پرو دستگاه‌هایی شگفت انگیز برای هنرمندان هستند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از این دستگاه‌ها از طریق شبکه سلولی به اینترنت متصل شوند و همچنین حمل و نقل آیپد نیز بسیار آسان است. در سمت دیگر ماجرا، مک‌بوک و مک‌بوک پرو قرار گرفته‌اند که از باتری و سخت افزاری قدرتمند بهره می‌برند و به دلیل داشتن کیبورد می‌توانند گزینه خوبی برای کاربران باشند. از هر دو رقیب این جدال می‌توان در هواپیما، کافی‌شاپ، کلاس درس، جلسه و حتی خانه به راحتی استفاده کرد. اما کدام یک انتخاب بهتری برای شما است؟ همراه ما باشید.

مشخصات

با وجود اینکه آیپد و مک‌بوک دستگاه‌های متفاوتی با یکدیگر هستند، مقایسه این دو نوع محصول از نظر مشخصات شاید چندان منطقی نباشد. اما انجام این کار حداقل باعث می‌شود که از نقاط ضعف و قوت آن‌ها مطلع شویم. در زیر می‌‌توانید مشخصات فنی آیپد، آیپد پرو، مک‌بوک و مک‌بوک پرو را مشاهده کنید.
آیپد و مک بوک

قیمت

آیپد و آپید پرو

ساده‌ترین نسخه از آیپد قیمتی ۳۲۹ دلاری دارد. البته باید توجه داشت که این نسخه از آیپد از حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی بهره می‌برد که چندان کاربردی نیست. اغلب کاربران به سراغ نسخه ۱۲۸ گیگابایتی از این تبلت می‌روند که با خرید لوازم جانبی نظیر اپل Pencil و کیبورد بلوتوثی، باید مبلغی نزدیک به ۶۰۰ دلار را پرداخت کنند. البته نسخه‌ای از این محصول که امکان اتصال به شبکه سلولی را داشته باشد هزینه بیشتری را نیز برایتان فاکتور خواهد کرد.
نسخه پرو از آیپد نیز بدون در نظر گرفتن لوازم جانبی نظیر کیبورد هوشمند ۱۲۹ دلاری و اپل Pencil با قیمت ۹۹ دلار در محدوده قیمتی ۶۴۹ تا ۱۲۲۹ دلار بر اساس نسخه‌های مختلف عرضه می‌شود.

مک‌بوک و مک‌بوک پرو

مک بوک
مک‌بوک و مک‌بوک پرو هر دو در ساده‌ترین نسخه، ۱۲۹۹ دلار قیمت دارند اما نسخه‌های پیشرفته‌تر این دو لپ‌تاپ تا ۴۱۹۹ دلار نیز قیمت خورده‌اند. گفتنی است پد لمسی و کیبورد از مواردی هستند که به صورت پیش‌فرض روی لپ‌تاپ‌های مک‌بوک نصب شده‌اند و نیازی به خرید آن‌ها به صورت مجزا وجود ندارد.

نتیجه‌گیری در خصوص قیمت

اگر موضوع قیمت برای شما مسئله مهم‌تری نسبت به مشخصات سخت افزاری و موارد دیگر است، در این صورت نسخه ۹.۷ اینچی آیپد می‌تواند گزینه‌ای مقرون به صرفه برای شما باشد. حتی اگر برخی لوازم جانبی را نیز برای این تبلت خریداری کنید،‌ در این صورت نهایتا فاکتوری ۶۰۰ دلاری را پرداخت خواهید کرد. اما این در حالی است که ارزان‌ترین نسخه از مک‌بوک با قیمت ۱۲۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

ابعاد و نمایشگر

آیپد و مک بوک
اپل، آیپد‌های خود را در سه سایز اصلی ۹.۷، ۱۰.۵ و ۱۲.۹ اینچی عرضه می‌کند که همگی دارای نسبت تصویر ۴:۳ هستند. مک‌بوک‌های کمپانی اپل نیز در سه سایر ۱۲، ۱۳ و ۱۵ اینچی عرضه می‌شوند که دارای نسبت تصویر ۱۶:۱۰ هستند. حال باید خودتان تصمیم‌گیری کنید که چه سایز نمایشگری می‌تواند نیاز شما را مرتفع کنید.
البته ما نیز می‌دانیم که اپل مک‌بوکی با نمایشگر کوچک ۷.۹ اینچی نیز عرضه می‌کند که آیپد مینی نام دارد. اما به دلیل اینکه این محصول چندان قدرتمند نیست و نمی‌تواند به عنوان کامپیوتر همراه استفاده شود،‌ آن را در این لیست قرار نداده‌ایم.

آیپد و آیپد پرو

ساده‌ترین نسخه از آیپد که نمایشگری ۹.۷ اینچی دارد از صفحه نمایش رتینا (Retina) با وضوح ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل بهره می‌برد. برخلاف نسخه ۱۰.۹ و ۱۲.۹ اینچی از آیپد، آیپد ۹.۷ اینچی از قابلیت نمایشگر لایه لایه بهره نمی‌برد اما در آن شاهد مشخصات رنگی P3، قابلیت ProMotion و TrueTone هستیم. این محصول در واقع تبلت پایه اپل است که از بسیاری از قابلیت‌های موجود در نسخه‌های گران قیمت‌تر بهره‌ای نمی‌برد.
حرف از نسخه‌های گران قیمت‌تر به میان آمد. گفتنی است که نسخه ۱۰.۵ اینچی از آیپد پرو با قابلیت رنگ P3 روانه بازار شده و نمایشگر این محصول وضوح ۲۲۲۴ در ۱۶۶۸ پیکسل را ارائه می‌کند. تراکم پیکسل‌های این نمایشگر نیز ۲۶۴ppi است. نسخه ۱۲.۹ اینچی از این محصول هم وضوح ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل را با تراکم ۲۶۴ ppi ارائه می‌کند.
آیپد
نسخه ۱۲ اینچی آیپد بزرگترین محصولی است که اپل با سیستم عامل iOS عرضه کرده است. البته باید توجه داشت که تراکم پیکسلی این محصول چندان زیاد نیست و محصولاتی نظیر آیپد مینی، آیفون ۷ پلاس و آیپاد، نمایشگری با تراکم پیکسلی بالاتر دارند. اما نمایشگر این نوع از آیپد نیز چندان ضعیف نیست و می‌تواند عملکردی نسبتا قابل قبول را از خود نشان دهد.
نمایشگر هر دو نسخه از آیپد پرو از تکنولوژی ProMotion اپل بهره می‌برند که باعث می‌شود نرخ تجدیدی تا ۱۲۰ هرتز داشته باشند. چنین نمایشگری برای افرادی که نیاز به عملکرد خوب نمایشگر در زمان لمس سریع دارند بسیار مناسب است و کارهای هنری و نوشتاری روی نمایشگر این چنینی می‌توانند به خوبی انجام شوند. قابلیت دیگر نمایشگر این دو محصول استفاده از قابلیت True Tone است که باعث می‌شود حرارت رنگ‌های نمایشگر بر اساس نور محیط تنظیم شوند.

مک‌بوک و مک‌بوک پرو

مک‌بوک ۱۲ اینچی از نمایشگر رتینا با وضوح ۲۳۰۴ در ۱۴۴۰ پیکسل بهره می‌برد که تراکم پیکسلی ۲۲۶ ppi را دارد. این مقدار تراکم پیکسلی تاحدودی کمتر از نمایشگر آیپد پرو ۱۲ اینچی با نسبت تصویر ۴:۳ است. این محصول از فناوری‌های ProMotion، True Tone و رنگ‌های P3 نیز بی‌‌بهره است.
مک بوک پرو
در سمت دیگر ماجرا، مک‌بوک پرو ۱۳ و ۱۵ اینچی قرار گرفته‌اند که نمایشگر نسبتا پیشرفته‌‌تری دارند. این دو محصول به ترتیب از وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ و ۱۸۸۰ در ۱۸۰۰ پیکسل بهره‌مند هستند که تراکم پیکسلی آن‌ها نیز به ترتیب ۲۲۷ PPI و ۲۲۰ PPI است. نمایشگر این محصولات با حداکثر ۵۰۰ nit، روشنای بیشتری نسبت به مک‌بوک دارد. هر دو محصول نیز از فناوری رنگ P3 Wide بهره‌مند هستند.

نتیجه‌گیری در خصوص نمایشگر

اگر سایز و کیفیت نمایشگر برای شما اهمیت زیادی دارد، در این صورت نسخه ۱۰.۵ اینچی از آیپد پرو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این محصول در واقع بهترین محصول کوچک اپل است که می‌توانند عملکردی نظیر یک کامپیوتر را از خود نشان دهد. در داخل بدنه کوچک این تبلت نیز قابلیت‌ها و امکانات مختلفی قرار گرفته است. اما اگر امکان حمل دستگاهی بزرگ‌تر را دارید باید بگوییم که آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی تنها کمی بزرگ‌تر از مک‌بوک ۱۲ اینچی است. مک‌بوک ۱۳ اینچی نیز از هر دوی آن‌ها ابعاد بزرگ‌تری دارد و بزرگ‌ترین محصول از این مجموعه نیز مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی است. در کل این گروه از محصولات از سایز ۱۰.۵ اینچی با ۰.۴۶ کیلوگرم وزن شروع می‌شوند و تا محصولی با ۱۵ اینچ که وزنی ۱.۸۲ کیلویی دارد ادامه می‌یابند.
در زمینه نمایشگر، اپل توانسته از طریق آیپد پرو که از آخرین و بهترین تکنولوژی پردازنده بهره می‌برد، تمام توجهات را به سوی خود جلب کند. البته این موضوع از جذابیت آیپد و مک‌بوک‌ها با نمایشگر رتینا کم نمی‌کند و آن‌ها همچنان یکی از بهترین‌ها هستند. اما اگر قرار است کار‌های گرافیکی با دستگاه‌تان بکنید، در این صورت وجود قابلیت رنگی P3 در آیپد پرو و مک‌بوک پرو خود می‌تواند دلیل بسیار خوبی برای انتخاب آن‌ها باشد.

قدرت پردازش و طول عمر باتری

آیپد و آیپد پرو

آیپد
سری آیپد پرو از اولین محصولاتی هستند که پردازنده‌ای قدرتمند‌تر از مدرن‌ترین مک‌ها دارند. این محصولات توانسته‌اند در تست iMore Geekbench در حالت تک هسته‌ای امتیار ۳۹۳۵ و در حال چند هسته‌ای امتیاز ۹۲۹۹ را به دست آورند. چنین قدرتی به لطف پردازنده A10F Fusion و ۴ گیگابایت حافظه رم به همراه پردازنده مکمل M10 در جان آیپد‌های پرو تزریق شده است. در واقع قدرت آیپد پرو می‌تواند تمام نیاز‌های روزمره کاربران را مرتفع سازد. با وجود اینکه نسخه ۹.۷ اینچی از آیپد، قدرت نسبتا کمتری دارد اما توانسته امتیاز ۳۲۵۴ را در حالت تک هسته‌ای و امتیاز ۵۸۵۷ را در حالت چند هسته‌ای به دست آورد که قابل احترام است.
در زمینه باتری، آیپد از یک باتری ۳۲.۴ وات ساعتی استفاده می‌کند. این در حالی است که آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی مجهز به باتری ۳۰.۴ وات ساعتی و نسخه ۱۲.۹ اینچی آن مجهز به باتری ۴۱ وات ساعتی هستند. دلیل تفاوت زیاد در مصرف باتری نسخه ۱۲.۹ اینچی، همین سایز بزرگ نمایشگر آن است که باعث شده انرژی زیادی مصرف کند و با هر بار شارژ تا ۱۰ ساعت بتواند دوام بیاورد.

مک‌بوک و مک‌بوک پرو

سری مک‌بوک و مک‌بوک پرو هیچ کدام محصولی ضعیف از نظر قدرت پردازشی نیستند. هر دوی آن‌ها از چیپست Kaby Lake بهره می‌برند که توسط اینتل ساخته شده است. این پردازنده می‌تواند قدرت و طول عمر باتری خوبی را برای دستگاه به ارمغان بیاورد. این پردازنده امکان پشتیبانی از H.265/HEVC را نیز برای دستگاه‌ها ارائه می‌کند (فناوری مذکور برای دستگاه‌هایی که از High Sierra استفاده می‌کنند در پاییز امسال عرضه خواهد شد).
آیپد و مک بوک
مک‌بوک از پردازنده Kaby Lake-Y استفاده می‌کند که نسخه بهینه سازی شده از پردازنده استاندارد اینتل Kaby Lake از لحاظ مصرف انرژی است. این باعث می‌شود که لپ‌تاپ ضخامت باریکی داشته باشد و بتواند طول عمر باتری مناسبی را نیز ارائه کند. نسخه پایه مک‌بوک از پردازنده دو هسته‌ای با فرکانس ۱.۲ گیگاهرتز بهره می‌برد که از نوع اینتل Core m3 است. اما کاربران می‌توانند نسخه قدرتمند‌تری از آن را نیز با پردازنده دو هسته‌ای ۱.۴ گیگاهرتزی که از نوع اینتل Core i7 است انتخاب کنند. نسخه پایه از این محصول از نظر پردازشی تاحدودی ضعیف‌تر از آیپد پرو ۲۰۱۷ است. این دستگاه در iMore Geekbench‌ توانسته در حالت تک هسته‌ای امتیاز ۳۳۱۷ و در حالت چند هسته‌ای امتیاز ۶۷۳۸ را به دست آورد.
لپ‌تاپ‌های بزرگ اپل از پردازنده Kaby Lake با قدرت کامل استفاده می‌کنند که هر دو هسته اینتل Core i5 آن‌ها در نسخه ۱۳ اینچی فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز را ارائه می‌کنند. اما نسخه ۱۵ اینچی از پردازنده چهار هسته‌ای Core i7 بهره می‌برد که فرکانس هسته‌های آن ۲.۸ گیگاهرتز است. بسته به این که کدام سایز از مک‌بوک را خریداری کنید، امکان انتخاب پردازنده دستگاه وجود دارد. مک‌بوک پرو در واقع وسیله‌ای است که به عنوان یک ایستگاه کاری پیشرفته قابل حمل طراحی شده و اپل نیز مشخصات آن را بر همین اساس انتخاب کرده است.
طول عمر باتری هر سه دستگاه در زمان مرور صفحات وب حدود ۱۰ ساعت است که به نظر مناسب می‌رسد. البته این مقدار برای کاربرانی که فشار بیشتری روی دستگاه مذکور می‌آورند پایین‌تر خواهد بود. برای مثال فردی که ۲۰ نرم افزار را به صورت همزمان استفاده می‌کند و نور نمایشگر را نیز در بیشتر حد تنظیم کرده است می‌تواند تنها ۶ تا ۷ ساعت از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی‌اش استفاده کند.

نتیجه‌گیری در خصوص قدرت و طول عمر باتری

جالب است بدانید که ارزان‌ترین نسخه از آیپد پرو، قدرت بیشتری نسبت به ارزان‌ترین نسخه مک‌بوک دارد. البته این موضوع تنها در حرف نیست، بلکه در عمل نیز ابتدایی‌ترین نسخه از آیپد پرو قدرت خوبی نسبت به مک‌بوک از خود نشان می‌دهد. آیپد پرو می‌تواند اپلیکیشن‌های حرفه‌ای گرافیکی نظیر Affinity Photo را بدون هیچ مشکلی اجرا کند. در سوی دیگر ماجرا اگر نرم افزار فتوشاپ را با چندین لایه در مک‌بوک اجرا کنید، ممکن است که تاخیر‌هایی را در عملکرد آن متوجه شوید.
البته این بدان معنا نیست که این دستگاه به هیچ دردی نمی‌خورد. زیرا این محصول یک لپ‌تاپ مک عالی برای کار‌هایی نظیر مرور صفحات وب، ارسال ایمیل و نوشتن است. اما اگر در سطح محصولات ارزان قیمت به دنبال محصولی می‌گردید که قدرت پردازشی خوبی داشته باشد، در این صورت آیپد پرو می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.
اما زمانی که به سراغ رقیبان گران قیمت‌تر و البته قدرتمند‌تر می‌رویم، این آیپد پرو است که در اجرا چندین اپلیکیشن به صورت همزمان و انجام وظایف سنگین نظیر رندر کردن تصویر هنگ می‌کند. اما مک‌بوک پرو بدون شک بهترین محصول در این بین برای انجام فعالیت‌های سنگین و چند وظیفگی است.
در خصوص طول عمر باتری، هر سه کامپیوتر شبیه به یک دیگر هستند. اما اگر بخواهیم باتری آیپد پرو را بررسی کنیم باید بگوییم که به دلیل وجود سیستم مدیریت انرژی اپل در این محصولات که باعث می‌شود محدودیت‌هایی در زمینه عملکرد دستگاه در حالت مالتی تسکینگ به وجود آید و اپلیکیشن‌های پس زمینه حالت غیرفعال به خود بگیرند، طول عمر باتری این محصول نیز چندان ناامیدتان نخواهد کرد.

قابلیت پشتیبانی از چند لمس به صورت همزمان و قلم در مقابل ماوس و کیبورد


استفاده از لپ‌تاپ و تبلت برای امور مختلف موضوعی بسیار سلیقه‌ای است. در واقع این کاربر است که انتخاب می‌کند دستگاهی لمسی را دوست دارد یا ترجیح می‌دهد که از طریق ماوس و کیبورد کار‌هایش را انجام دهد. بدون شک آیپد و آیپد پرو با پشتیبانی از قابلیت تشخیص چند لمس به صورت همزمان و البته قلم هوشمند تجربه کاربری بسیار متفاوتی نسبت به لپ‌تاپ‌ها را که تقریبا ساختاری سنتی دارند به کاربر القا می‌کنند. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که شیوه طراحی این دو محصول نیز با یکدیگر متفاوت است و همین موضوع در روش استفاده از آن‌ها هم تاثیر می‌گذارد. انتخاب اینکه کدام یک از این محصولات برای انجام امور می‌توانند گزینه مناسبی باشد بستگی به سلیقه کاربران دارد. اما در ادامه قصد داریم با مزایا و معایب هر کدام از این‌ها آشنا شویم.

آیپد و آیپد پرو

آیپد
شیوه تعامل با آیپد به صورت لمس و از طریق نمایشگری لمسی است. کاربران برای استفاده از این محصول باید صفحه را لمس کنند، با انگشتشان ضربه بزنند یا با حرکت خاص انگشتشان روی صفحه، دستورات حرکتی را به دستگاه بفهمانند. در زمان نوشتن متن نیز باید از طریق کیبورد مجازی موجود در دستگاه نیازهایشان را رفع کنند. چنین موضوعی باعث می‌شود که کلید‌های میان‌بر کمتری در محیط سیستم عامل و اپلیکیشن‌های سوم شخص وجود داشته باشد. اما در مقابل نیازی به استفاده از ماوس و کیبورد‌های سنتی در این محصولات نیست.
البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که امکان اضافه کردن کیبورد فیزیکی به آیپد و آیپد پرو وجود دارد و کاربرانی که نیاز زیادی به تایپ کردن دارند می‌توانند از این طریق اقدام کنند. اپل قلمی را نیز برای آیپد و آیپد پرو معرفی کرده است که Apple Pencil نام دارد و از طریق آن می‌توان اقدام به طراحی و نوشتن روی آیپد کرد. در واقع اگر نیاز دارید که روی تبلت خود طرحی را بکشید یا متنی را به صورت دست خط بنویسید، این قلم می‌تواند برایتان کارآمد باشد. باید اعلام کنیم که قلم اپل یکی از بهترین قلم‌های موجود در بازار است و عملکردی بی‌نظیر روی آیپد و آیپد پرو دارد.

مک‌بوک و مک‌بوک پرو

مک‌بوک و مک‌بوک پرو هر دو از کیبورد و پد لمسی بهره می‌برند. در واقع از آن جایی که استفاده از کیبورد فیزیکی و پد لمسی مربوط به چندین سال پیش می‌شود، به همین دلیل شاید این روش نسبت به روش لمس و قلم تاحدودی سنتی به نظر برسد. اما کیبورد و پد لمسی همچنان محبوبیت زیادی پیش افرادی دارند که به صورت متداوم از دستگاه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. باید بدین نکته نیز اشاره کنیم که عملکرد مک‌بوک و مک‌بوک پرو در این بخش نسبتا تفاوت از آن چیزی است که در محصولات هم تراز می‌بینیم.
مک بوک پرو
مک‌بوک و نسخه ساده از مک‌بوک پرو از پد لمسی Force Touch استفاده می‌کنند که از کلیک فیزیکی و دستورات حرکتی پشتیبانی می‌کند. در واقع این پد لمسی به کاربران اجازه می‌دهد که تعاملاتی فیزیکی و فشاری با کامپیوتر داشته باشند. هر دو دستگاه نیز مجهز به کیبورد فول سایز با دکمه‌هایی با ساختار عملکردی Butterfly هستند.
اما در مک‌بوک پرو شاهد یک تاچ‌بار یا همان صفحه لمسی نیز هستیم که در واقع عملکردی نظیر صفحه لمسی iOS دارد. البته باید توجه داشت که مک‌بوک پرو در کنار تاچ‌بار دارای پد لمسی نیز هست. عملکرد و دکمه‌های تاچ‌بار مک‌بوک پرو قابل تنظیم هستند و می‌توانند بر اساس اپلیکیشن‌های مختلف تغییر کنند. این ویژگی باعث می‌شود که کاربر بتواند تعامل بهتری با دستگاه داشته باشد.

نتیجه‌گیری در خصوص شیوه تعامل با مک‌بوک و آیپد

اینکه روش لمسی بهتر است یا استفاده از کیبورد و ماوس موضوعی کاملا شخصی است. اما تنها راهنمایی که در این خصوص می‌توانیم انجام دهیم این است که به این دو سوال پاسخ دهید؟ آیا فکر می‌کنید که انجام کار‌های شما با استفاده از لمس و بدون ماوس شدنی است؟ آیا می‌توانید کار‌هایتان را بدون لمس کردن صفحه و کشیدن طرح‌های مختلف روی صفحه انجام دهید؟ جواب این دو سوال می‌تواند شما را در خصوص انتخاب بهترین گزینه یاری کند.
به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که شما می‌توانید یک کیبورد فیزیکی به آیپد وصل کنید اما امکان افزودن قابلیت صفحه لمسی را به مک‌بوک ندارید!

پورت‌ها و ارتباطات

مک بوک
مک‌بوک و آیپد هر دو از یک پورت بهره می‌برند. این پورت هم عملکرد شارژ آن‌ها را انجام می‌دهد و هم سایر ارتباطاتشان را میسر می‌کند. مک‌بوک مجهز به پورت USB-C است و آیپد نیز از پورت Lightning برای شارژ و اتصال به دستگاه‌ها استفاده می‌کند. اما این در حالی است که مک‌بوک پرو در نسخه‌های مختلف دارای ۲ تا ۴ پورت USB-C است.

آیپد و آیپد پرو

با وجود اینکه میزان استفاده‌های مختلف از آیپد و به خصوص آیپد پرو روز به روز افزایش می‌یابد، اما هر دو دستگاه دارای یک پورت Lightning هستند. این پورت چندان قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربرانش قرار نمی‌دهد و تنها از طریق آن می‌توان دستگاه را به شارژر یا ابزار‌هایی بدون برق مجزا، نظیر کارت حافظه و میکروفون وصل کرد. امکان اتصال به نمایشگر‌های VGA و HDMI نیز از طریق این پورت وجود دارد.
سری آیپد پرو مجهز به یک پورت دیگر نیز هستند که Smart Connector نام دارد و کاربران از طریق آن می‌تواند آیپد پرو را به لوازم جانبی مجهز به قابلیت اتصال داک مانند (Dockable) متصل کنند. اما از آنجایی که در حال حاضر لوازم جانبی کمی از این طریق به آیپد پرو متصل می‌شوند، چندان نمی‌توان آن را یک پورت کاربردی دانست. کیبورد و داک شارژر از جمله ابزار‌هایی هستند که از این طریق به آیپد پرو متصل می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که در این بخش جک هدفون را به عنوان پورت ارتباطی حساب نکردیم.

مک‌بوک و مک‌بوک پرو

مک‌بوک نیز همانند آیپد از یک پورت استفاده می‌کند اما بر خلاف آیپد پرو در مک امکان استفاده ساده‌تر از ابزار‌های جانبی وجود دارد. البته باید توجه داشت که تنها یک پورت در این محصول وجود دارد و همین امر میزان کارایی را نیز کاهش می‌دهد. با وجود اینکه مک‌بوک تنها مجهز به یک پورت USB-C است اما همچنان دستگاهی کاربردی به حساب می‌آید. اما باید توجه داشته باشید که برای استفاده از USBهای قدیمی روی این محصول باید از یک آداپتور یا هاب (Hub) کمک بگیرید. وجود تنها یک پورت باعث می‌شود که محدودیت‌هایی در زمینه شارژ دستگاه در هنگام استفاده از پورت توسط یک ابزار دیگر به وجود آید.
ساده‌ترین نسخه از مک‌بوک پرو به ۲ پورت USB-C یا Thunderbolt مجهز است اما نسخه‌هایی از این محصول که مجهز به تاچ بار هستند از ۴ پورت بهره می‌برند. با وجود اینکه در مک‌بوک پرو نیز برای استفاده از ابزار‌های USB قدیمی نیاز به استفاده از تبدیل یا همان هاب دارید اما دیگر محدودیتی در خصوص پورت وجود ندارد و می‌توانید در زمان شارژ کردن دستگاه هم ابزار‌های جانبی مختلفی را روی دستگاه‌تان نصب کنید.

نتیجه‌گیری در خصوص پورت‌ها و ارتباطات

مک‌بوک‌ها در زمینه پورت‌ها و اتصال به ابزار‌های جانبی نسبت به آیپد و آیپد پرو عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. اما همچنان اگر نیاز چندانی به ابزار‌های جانبی در حین استفاده از آیپد پرو ندارید،‌ این محصول می‌تواند محصول خوبی برای شما باشد. اما اگر لازم دارید تا در زمان استفاده از دستگاه‌تان چند ابزار جانبی دیگر را نیز به آن وصل کنید،‌ در این صورت بهتر است که به سراغ مک‌بوک و مک‌بوک پرو بروید.

سیستم عامل

برای تصمیم‌گیری در خصوص اینکه آیپد بخریم یا مک‌بوک باید جوانب زیادی را بررسی کنیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث سیستم عامل است. در این خصوص باید دقیق بررسی کنید که کدام یک از دو سیستم عامل iOS و macOS می‌تواند نیاز‌های شما را به خوبی رفع کنند؟ پاسخ این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که رابط کاربری این دو سیستم عامل کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و راحتی شما با هر یک از آن‌ها کاملا بحثی شخصی است.

آیپد و آیپد پرو

آیپد
در حال حاضر تمام آیپد‌ها از نسخه ۱۱ سیستم عامل موبایل اپل با نام iOS استفاده می‌کنند. سیستم عامل iOS در طول سال‌های گذشته توانسته است که به طور فزآینده‌ای پیشرفت کند و این موضوع در خصوص iOS 11 نیز صادق است. در واقع iOS 11 یکی از پیشرفته‌ترین سیستم عامل‌های موبایل به حساب می‌آید. این سیستم عامل می‌تواند قابلیت مالتی تسکینگ را با تمام قابلیت‌هایش در اختیار کاربران تبلت‌ها بگذارد. از سایر قابلیت‌های آن می‌توان به کشیدن و ول کردن (Drag and Drop)، مالتی ویندوز (اجرای چند صفحه در کنار یکدیگر) و داک اتصال سریع لوازم جانبی اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

ترکیب پردازنده A10 و A10X با سیستم عامل iOS به همراه فریم‌ورک گرافیکی Metal باعث شده است که توسعه دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌های بسیار پیچیده‌ای را برای کاربران آیپد طراحی کنند که از این جمله می‌توان به تجربه واقعیت افزوده یا همان AR اشاره کرد. پیش‌تر اپلیکیشن‌های آیپد پیچیدگی کمتر داشتند و قدرت کمتری نیز برای پردازش‌شان نسبت به نمونه‌های مشابه در مک‌بوک نیاز بود. اما این موضوع در حال حاضر دیگر وجود ندارد.

مک‌بوک و مک‌بوک پرو

مک بوک پرو
مک‌بوک و مک‌بوک پرو هر دو از آخرین سیستم عامل اپل برای کامپیوتر‌ها و لپ‌تاپ‌های این کمپانی بهره می‌برند. این سیستم عامل که macOS High Sierra نام دارد قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از این بین می‌توان به امکان چند کاربره و مالتی ویندوز (چند صفحه‌ای) اشاره کرد. در واقع این سیستم عامل ترکیبی از محیط سنتی یونیکس (UNIX) با گرافیک مدرن رابط کاربری است.
بر اساس آنچه که نتایج نشان می‌دهند، سیستم عامل مک عملکردی قدرتمند و قابل انعطاف دارد. این انعطاف پذیری می‌تواند به عنوان تمرکز کمتر روی اپلیکیشن‌ها نیز توجیح شود. macOS کاملا بر اساس کیبورد و ماوس طراحی شده است و برای استفاده از قلم در آن باید به سراغ تبلت‌های اکسترنال بروید (البته اگر دقت عمل خوبی در طراحی روی تاچ‌پد داشته باشید،‌ دیگر نیازی به تبلت نیست).

نتیجه گیری در خصوص سیستم عامل مک‌بوک و آیپد

با وجود اینکه iOS به عنوان یک سیستم عامل ساده روانه بازار شد، اما در حال حاضر روزانه میلیون‌ها نفر مستقیما روی آیپد کار می‌کنند. اگر اپلیکیشن‌هایی که به آن‌ها نیاز دارید، روی اپ استور وجود دارند، در این صورت آیپد با صفحه نمایش لمسی‌اش می‌تواند انتخاب راحت‌تری برای انجام کار‌های روزانه باشد.
دلایل زیادی وجود دارند که سیستم عامل مک توانسته محبوبیتی طولانی در بین افراد حرفه‌ای داشته باشد. این سیستم عامل امکان مالتی تسکینگ را ارائه می‌کند و اپلیکیشن‌های سوم شخص قدرتمند آن نیز برای استفاده ساده از طریق کیبورد و ماوس طراحی شده‌اند. برنامه نویس‌ها نیز علاقه زیادی به این سیستم عامل دارند. زیرا نرم افزاری نظیر Xcode‌ برای آن عرضه شده است (البته این نرم افزار در مک‌ در دسترس نیست). پس اگر نیاز به قابلیت‌های مالتی تسکینگ دارید و البته اپلیکیشن‌های مورد نظرتان نیز در اپ استور iOS‌ وجود ندارند، در این صورت دستگاه‌های مک می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

در دسترس بودن نرم‌افزار‌ها و خدمات

اپل سرویس‌های مختلفی را هم برای آیپد و هم برای مک‌بوک ارائه می‌کند که از این بین می‌توان به اپ استور، تهیه فایل پشتیبان به صورت ابری، اشتراک موسیقی و موارد دیگر اشاره کرد. لازم به ذکر است که استفاده از این خدمات در ایران چندان ساده و راحت نیست. برخی از این خدمات توسط خود اپل برای ایرانیان محدود شده‌اند و برخی مشکلات دیگر نیز وجود دارند که مربوط به سیستم بانکی ایران هستند. در واقع اغلب کاربران ایرانی چندان راحت نمی‌توانند اپلیکیشن‌های مورد نظرشان را در اپ استور خریداری کنند (به دلیل مسائل بانکی و انتقال پول). همین موضوع یکی از مواردی است که حتما باید در زمان خرید مک‌بوک یا آیپد برای استفاده از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای، توجه کاملی به آن داشته باشید.

آیپد و آیپد پرو

با وجود اینکه آیپد و مک هر دو امکان دسترسی به اپ استور یا همان فروشگاه نرم افزاری اپل را دارند، اما کاربران آیپد نمی‌توانند اپلیکیشن‌های خارج از اپ استور که مستقیما توسط شرکت‌ها ارائه می‌شوند را نصب کنند. در واقع تمام اپلیکیشن‌های آیپد باید بر اساس قوانین اپل در زمینه امنیت و عملکرد باشند. البته کاربران آیپد دسترسی به میلیون‌ها اپلیکیشن اپ استور دارند که شامل نرم افزار‌ها، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌شود. از جمله نرم افزار‌های کاربردی موجود برای آیپد می‌توان به مایکروسافت آفیس، Affinity Photo، Adobe Lightroom، Coda، Pixelmator، Procreate و Adoby Comp اشاره کرد.
آیپد‌ها به صورت رایگان از سرویس iCloud بهره می‌برند. کاربران با استفاده از این سرویس می‌توانند فایل‌هایشان را از طریق شبکه بی‌سیم روی فضای ابری ذخیره کنند. با پرداخت هزینه، امکان تهیه فایل پشتیبان از تصاویر و موارد این چنینی نیز وجود دارد.

مک‌بوک و مک‌بوک پرو

مک بوک پرو
فروشگاه نرم افزاری مک نیز عملکردی همانند اپ استور iOS دارد و کاربران از طریق آن می‌توانند دسترسی امنی به محصولات، بازی‌ها، نرم افزار‌های ارتباطی و تفریحی داشته باشند. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که در مک محدودیتی در خصوص دانلود اپلیکیشن وجود ندارد. یعنی کاربران می‌توانند از اینترنت نیز نرم افزار‌های مورد نظرشان را دانلود کرده و روی کامپیوترشان نصب کنند. این موضوع شامل اپلیکیشن‌هایی می‌شود که برای iOS در دسترس نیست. نظیر Xcode، Final Cut Pro X و Adobe Creative Cloud. همانند آیپد، تمام مک‌بوک‌ها نیز از سرویس iCloud بهره می‌برند.
نکته دیگری نیز در خصوص محصولات اپل وجود دارد که کاربران ایرانی حتما باید به آن توجه کنند. اغلب ایرانی‌ها از نرم افزار‌های کرک شده روی کامپیوتر‌های ویندوزی خود استفاده می‌کنند و در واقع هیچ مبلغی برای خرید نرم افزار نمی‌پردازند. اما در مک انجام چنین کاری نسبتا دشوار است و اغلب باید نرم افزار‌ها را از شرکت تولید کننده بخرید (توجه داشته باشید که اغلب نرم افزار‌های حرفه‌ای قیمت بالایی دارند!).

نتیجه‌گیری کلی در خصوص در دسترس بودن نرم افزار‌ها

هر دو سیستم عامل iOS و مک دارای اپلیکیشن‌های بسیار زیادی هستند که از طریق فروشگاه نرم افزاری اپ استور می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. اما کاربران مک در این زمینه دست بازتری دارند و محدود به یک فروشگاه نرم افزاری نیستند. در واقع کاربران مک می‌توانند نرم افزار‌های مورد نظرشان را از ایترنت دانلود کرده و روی دستگاه‌شان نصب کنند. از سوی دیگر، در حال حاضر iOS نرم افزار‌های گرافیکی بسیار خوبی دارد که وجود قلم اپل (Apple Pencil) در این خصوص بسیار تاثیرگذار بوده است و کاربران می‌توانند از نرم افزار‌های حرفه‌ای این حوزه استفاده کنند.

چه کسانی باید آیپد یا آیپد پرو بخرند؟

مک بوک
بدون شک آیپد را نمی‌توان با لپ‌تاپ میان‌رده شما مقایسه کرد. زیراکه بسیار بهتر از آن است. این محصول دارای نمایشگری لمسی و سخت افزاری قدرتمند است که باعث می‌شود کاربران از طریق آن بتوانند اغلب نیاز‌هایشان را رفع کنند. اگرچه این محصول مجهز به کیبورد فیزیکی نیست، اما این موضوع را نمی‌توان مشکل آیپد دانست. کیبورد مجازی این محصول در اغلب موارد می‌تواند نیازهایتان را رفع کند اما اگر واقعا نیاز به کیبورد فیزیکی داشتید، به سادگی می‌توانید یک کیبورد را به عنوان لوازم جانبی برای دستگاه‌تان خریده و به آن وصل کنید.
آیپد نمی‌تواند در زمینه قدرت از بسیاری از لپ‌تاپ‌ها قوی‌تر باشد. اما باید توجه داشت که این محصول از یک سیستم عامل متفاوت نسبت به لپ‌تاپ‌ها بهره می‌برد که باعث می‌شود این محصول رابط کاربری راحت و ساده‌ای برای استفاده‌های روزمره داشته باشد. به لطف قلم اپل (Apple Pencil)، آیپد می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای گرافیست‌های حرفه‌ای و دانش آموزان باشد. در واقع با استفاده از این قلم می‌توان هر طرحی را روی نمایشگر لمسی آیپد کشید.
سری آیپد به خوبی می‌تواند نیاز افرادی را که قصد دارند محصولی سبک و با قدرت پردازشی یک کامپیوتر در خانه یا مسافرت با خود به همراه داشته باشند، به خوبی مرتفع سازد. با کمک کیبورد و قلم اپل نیز کاربرد این دستگاه بیشتر می‌شود و می‌توان از این محصول در محیط کار و برای بازی نیز استفاده کرد.

چه کسانی باید مک‌بوک یا مک‌بوک پرو بخرند؟

مک بوک
مک‌بوک و مک‌بوک پرو محصولاتی دوست داشتنی برای افرادی هستند که نیاز به یک کامپیوتر با ساختاری سنتی دارند. این محصولات همانند یک لپ‌تاپ عادی دارای قابلیت‌هایی نظیر کیبورد فیزیکی یا کلید‌های میان‌بر، امکان استفاده چند کاربره و حتی پورت‌های ارتباطی مختلف هستند.
نسخه‌های مختلف مک‌بوک و مک‌بوک پرو دارای وزن‌های متفاوتی هستند. بر این اساس کاربران می‌توانند نسخه مناسبی را برای خود انتخاب کنند. با وجود اینکه مک‌بوک وزن کمی دارد، نسخه پیشرفته‌تر آن در سری مک‌بوک پرو دارای وزن نسبتا سنگینی است. اما در مقابل می‌تواند قدرت پردازشی بسیار بالایی را در اختیار کاربرانش قرار دهد. سری مک‌بوک می‌تواند محصولی دوست داشتنی برای افراد مختلف و همچنین دانش آموزان باشد. استفاده از نرم افزار‌ و وب‌سایت‌های مربوط به دانشگاه و تایپ کردن و فعالیت‌های عددی از جمله کار‌هایی هستند که مک‌بوک به راحتی می‌تواند از پس آن‌ها بر آید.
در واقع اگر به دنبال یک لپ‌تاپ برای رفع نیاز‌های عادی هستید، در این صورت سری مک‌بوک می‌تواند از بهترین انتخاب‌ها برای شما باشد. اما اگر لپ‌تاپ مورد نظر شما قرار است وظایف سنگینی را انجام دهد و از آن در کار و دانشگاه استفاده خواهید کرد، در این صورت بهتر است که به سراغ سری مک‌بوک پرو بروید.
همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان مطالعه کردید، با مزایا و معایب تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های اپل آشنا شدیم. شما چه محصولی را برای رفع نیاز‌هایتان ترجیح می‌دهید و چه دلیلی برای این موضوع دارید؟ آیا سیستم عامل iOS را به عنوان پلتفرمی برای انجام کار‌های سنگین مناسب می‌دانید؟ با ما و کاربران موبایلستان از طریق بخش دیدگاه‌ها در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا