اخبار

نگاهی به ۵ ویژگی جالب در گوشی اندرویدی بلک بری پریو

سرانجام پس از ماه ها یا شاید بهتر باشد بگوییم سال ها ، کمپانی بلک بری تصمیم گرفت که از سیستم عامل اختصاصی خود دست برداشته و یک گوشی با سیستم عامل اندروید روانه بازار کند.محصولی که مدت ها اطلاعات و شایعات پیرامون آن منتشر گردید و در کمال ناباوری خیلی بی سروصدا و بدون هیچگونه رویدادی برای معرفی آن ، به بازار عرضه شد.همانطور که می دانید نام این گوشی بلک بری پریو ( BlackBerry Priv ) است.اسمارت فونی که بلک بری امید های زیادی به آن بسته و قرار است این کمپانی را دوباره به اوج بازگرداند.البته این گوشی ویژگی ها و امکانات خوبی دارد که می توان تا حد زیادی به موفقیت آن امیدوار بود.در این مطلب نگاهی داریم به ۵ ویژگی گوشی اندرویدی بلک بری پریو ، با گجت نیوز همراه باشید.پیش از پرداختن به ویژگی های خاص این گوشی ، بهتر است نگاهی داشته باشیم به مشخصات فنی آن :

مشخصات فنی گوشی بلک بری پریو ( BlackBerry Prive ) :

  • نمایشگری ۵٫۴ اینچی از نوع خمیده که با گوریلا گلس ۴ محفاظت می شود
  • تراشه اسنپدراگون ۸۰۸ ( پردازنده ۸ هسته ای و پردازنده گرافیکی Adreno 418 )
  • ۳ گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و شیار کارت حافظه MicroSD با قابلیت پشتیبانی تا ظرفیت ۲ ترابایت
  • دوربین اصلی ۱۸ مگاپیکسلی Schneider-Kreuznach که دارای قابلیت تثبیت کننده نوری تصاویر ( OIS ) نیز می باشد – دوربین ۲ مگاپیکسلی
  • در جلو برای گرفتن تصاویر سلفی و مکالمات تصویری
  • باطری با ظرفیت ۳۴۱۰ میلی آمپر ساعت که به صورت ترکیبی تا ۲۲ ساعت و نیم دوام می آورد
  • ضخامت این گوشی ۹٫۴ میلی متر و وزن آن ۱۹۲ گرم می باشد

در ادامه برایتان از ۵ خصوصیت جالبی خواهیم گفت که بیش از سایرین در بلک‌بری پریو خودنمایی می‌کنند.

۱- کیبورد سخت‌افزاری ساخته‌شده با استاندارهای همیشگی بلک‌بری

BlackBerry-Priv-1
اگر سال‌هاست که خود را به گوشی‌های اندرویدی محدود کرده‌اید یا استفاده از گوشی هوشمند را با مدل‌هایی نظیر جی وان و نکسوس وان آغاز کرده‌اید، به احتمال بسیار زیاد نمی‌دانید که تایپ کردن با کیبورد بلک‌بری چه حس‌وحالی دارد. پیش از این گوشی‌های اندرویدی‌ای دیده‌ایم که کیبورد سخت‌افزاری داشتند، اما اینجا صحبت در مورد یکی از قدرتمندترین و باسابقه‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید کیبورد برای گوشی‌های موبایل است! بلک‌بری برای مدل پریو نیز سنگ تمام گذاشته و کیبوردی با ایده‌آل‌های همیشگی شرکت ساخته است.
همان‌طور که در تصویر فوق می‌بینید، کلیدهای کیبورد پریو به شکل خاصی حالت‌دهی شده‌اند تا تایپ سریع را بدون دردسر ممکن کنند. شکل خاص کلیدها موجب می‌شود از فشار دادن همزمان چندین کلید نگرانی نداشته باشید. نوری که وظیفه روشن کردن کلیدها را در تاریکی شب دارد از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در مدل‌های اخیر بلک‌بری، کیبورد می‌تواند به‌عنوان یک ترک‌پد بزرگ نیز عمل کند و تعامل با گوشی را بسیار ساده‌تر سازد. وقتی مدت‌ها با کیبوردهای مجازی سیستم عامل‌ها کار کرده باشید و با همان دیدی که از گوشی‌های مجهز به کیبورد سابق دارید سراغ چنین گوشی‌ای بیایید، کاملا شگفت‌زده می‌شوید! اگر روی گوشی هوشمندتان زیاد چت می‌کنید یا به هر دلیل دیگری زیاد دست به کیبورد می‌شوید، بلک‌بری پریو برایتان تجربه‌ای به ارمغان می‌آورد که دیر زمانی است آن را نچشیده‌اید.

۲- مشخصات فنی برجسته با پتانسیل پیشتازی

BlackBerry-Priv-2
اگر از آن دسته کاربرانی هستید که مشخصات فنی بالا آنها را به وجد می‌آورد، بلک‌بری پریو از عهده هیجان‌زده کردنتان برمی‌آید! پردازنده اسنپدراگون ۸۰۸، رم ۳ گیگابایتی، صفحه نمایش AMOLED با رزولوشن ۲K و باتری ۳۴۱۰ میلی‌آمپرساعتی مشخصاتی هستند که کسی نمی‌تواند آنها را به گوشی معمولی و میان‌رده اندرویدی ربط دهد. لبه‌های بدنه گوشی به‌شکل خمیده ساخته شده است تا در دست نگهداشتن گوشی ساده‌تر شود؛ به‌خصوص زمانی که می‌خواهید با کیبورد فیزیکی تایپ کنید.
اگرچه از کیبورد فیزیکی پریو بسیار تعریف و تمجید کردیم، حتی اگر کشوی گوشی را بالا ندهید و آن را ظاهر نکنید نیز گوشی همه فن حریفی در دست خواهید داشت. برخلاف گوشی‌های قدیمی که وجود کیبورد روی آنها به افزایش ضخامت و زمخت شدن ظاهر وسیله منجر می‌شد، کیبورد روی پریو با ظرافت تعبیه شده است؛ طوری که شاید تا زمانی که کشو را بالا نداده‌اید، از وجودش بی‌خبر باشید!

۳- دوربین قابل قبول، اما نه‌چندان پیشرو

BlackBerry-Priv-3
امسال گوشی‌های اندرویدی عالی مختلفی عرضه شدند. ویژگی مشترک اکثر این مدل‌ها دوربینی قدرتمند بود که استانداردهای عکاسی با گوشی‌های اندرویدی را جابه‌جا کرد. با اینکه دوربین به‌کاررفته در پریو برای طیف وسیعی از کاربران انتخاب بسیار خوبی است، اگر آن را وارد تورنومنت سنجش کیفیت کنیم، بعید است که پیش از سایر پرچم‌داران ۲۰۱۵ از خط پایان عبور کند.
بلک‌بری برای دوربین عقب از سنسوری ۱۸ مگاپیکسلی استفاده کرده است. این سنسور در زمینه فوکوس دقیق بر اشیا بسیار عالی عمل می‌کند و جزئیات تصور و رنگ‌هایی که ثبت می‌شوند دیدنی است. ولی با این حال همه‌چیز بی‌عیب و نقص نیست. عملکرد دوربین در نور کم افت می‌کند و فروغ خود را از دست می‌دهد. مدت زمان سپری‌شده از لحظه تپ کردن روی دکمه شاتر تا ثبت و ذخیره تصویر مقدار ثابت و مشخصی ندارد. این مسئله ممکن است موجب شود تصویر نهایی ثبت‌شده دقیقا آن چیزی نباشد که به دنبالش بودید. البته مشکلات این چنینی به سیستم عامل و کدنویسی نرم‌افزاری مربوط می‌شود؛ از این رو امید می‌رود با آپدیت‌های نرم‌افزاری در آینده‌ای نزدیک شاهد حل شدن آنها و سرعت گرفتن روند کار باشیم.
در قسمت جلو دستگاه سنسوری ۲ مگاپیکسلی کار گذاشته شده است. شاید این عدد با استاندارهای سال گذشته قابل قبول بود، اما طی یک سال اخیر، با محبوب‌تر شدن تصاویر سلفی بین کاربران، جهشی بزرگ در رزولوشن و توان ثبت تصویر دوربین جلو گوشی‌ها رخ داده است. ضعف این سنسور به‌خصوص زمانی به چشم می‌خورد که نور بسیار زیاد یا بسیار کم در محیط وجود داشته باشد.

۴- تمرکز ویژه بر امنیت اطلاعات و حریم خصوصی

BlackBerry-Priv-4
اگر به تبلیغات موجود حول بلک‌بری پریو توجه کرده باشید، متوجه می‌شوید که یکی از مسائلی که توجه ویژه‌ای به آن شده امنیت اطلاعات و حریم خصوصی است. با اینکه سیستم عاملی که روی این گوشی به کار رفته به‌هرحال اندروید است، بلک‌بری تمهیدات خاصی در نظر گرفته تا از اطلاعاتتان محافظتی مطابق با استاندارهای این شرکت انجام بگیرد؛ صحبت در خصوص اقداماتی است که گوشی‌سازهای دیگر نه انجام داده‌اند، نه انجام خواهند داد و نه شاید حتی قادر باشند انجام دهند.
بلک‌بری درباره امنیت اطلاعات در گوشی پریو ادعاهای بزرگی کرده است. هرچند امنیت باید برای تمام کاربران اولویت پیدا کند، به‌هرحال برخی افراد بیش از سایرین به این موضوع اهمیت می‌دهند و نیازمند چنین مکانیزم‌های امنیتی‌ای هستند. شاید عموم کاربران از تکنیک‌ها و رمزنگاری‌هایی که بلک‌بری به کار بسته بی‌اطلاع باشند و حتی ندانند کارکرد آنها چیست؛ چه برسد به این که بخواهند از آن استفاده کنند. به‌منظور ساده‌سازی روند کار و آشنا کردن طیف بیشتری از کاربران با قابلیت‌های امنیتی پریو، بلک‌بری اپلیکیشنی تحت عنوان DTEK روی این گوشی تعبیه کرده است.
DTEK از نظر راحتی استفاده بسیار کاربرپسند است. این اپلیکیشن شما را آگاه می‌سازد که گوشی‌تان از چه سطح امنیتی برخوردار است و راهنمایی‌های روشن و ساده‌ای برای افزایش آن در اختیارتان قرار می‌دهد. البته مجبور نیستید با این اپلیکیشن سروکله بزنید تا بتوانید امنیت را روی گوشی‌تان برقرار سازید، اما اگر روزی به چنین چیزی نیاز پیدا کردید، خیالتان راحت باشد که نیازتان روی گوشی پریو رفع شده است.

۵- قیمت مناسب

BlackBerry-Priv-5
در دنیایی که قیمت بهترین گوشی‌های اندرویدی از ۵۰۰ دلار آغاز می‌شود، شاید فهمیدن این که بلک‌بری پریو قیمتی ۷۰۰ دلاری دارد عجیب و خنده‌دار به نظر برسد. اما شاید اگر هر شرکت دیگری نیز گوشی‌ای با چنین مشخصات و کیفیتی تولید می‌کرد، به قیمت‌گذاری پایین‌تری راضی نمی‌شد. اگر بلک‌بری می‌خواست گوشی اندرویدی ۵۰۰ دلاری باریکی تولید کند که روی آن از کیبورد فیزیکی خبری نباشد، از عهده این کار برمی‌آمد و نتیجه کار نیز جالب می‌شد؛ اما چه بخواهید و چه نه، ثمره تجربه چندین ساله شرکت در ساخت کیبورد برای گوشی هوشمند در این مدل متبلور شده است.
۲۰۰ دلار مازادی که در قیاس با سایر گوشی‌های اندرویدی برای خرید بلک‌بری پریو لازم است با باز کردن کشوی این گوشی و دیدن کیبورد آن توجیه می‌شود. به همین دلیل بهتر است در صورتی سراغ خرید این مدل بروید که به چنین قابلیتی نیاز دارید و می‌خواهید تجربه کاری‌ای با کیفیت بسیار بالا به دست بیاورید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا