اخبار

هک دوچرخه هوشمند با کمک تلفن همراه

هک شدن دوچرخه هوشمند

شاید اگر ۲۰ سال پیش از کسی می‌پرسیدیم که تلفن‌های همراه قادر به انجام چه کارهایی هستند، حتی گرفتن عکس توسط آن‌ها نیز در لیست توانایی‌های مورد انتظار افراد قرار نداشت ولی امروزه شرایط این دستگاه‌ها به‌اندازه‌ای پیشرفت کرده است که موجب می‌شود تا کاربران بتوانند فعالیت‌های بسیار ویژه را با آن‌ها انجام بدهند که البته در برخی از موارد این اقدام‌ها چندان مثبت نیستند.

وجود نقص امنیتی در دوچرخه‌های هوشمند به این معنی است که هکرها می‌توانند تنها و با کمک از کار انداختن موتور آن‌ها به‌وسیله یک تلفن همراه هوشمند، کنترل این دستگاه‌ها را به دست بگیرند. به‌این‌ترتیب و به دنبال برطرف کردن این نقص‌های امنیتی، متخصصان موفق شدند تا با استفاده از این روش بک هاوربرد را بربایند و یک دوچرخه هوشمند را از کار بیندازند و دوچرخه‌سوار را نقش بر زمین بکنند. در یکی دیگر از آزمایش‌ها این متخصصان موفق شدند تا با روش مشابه بک دوچرخه هوشمند را بعد از پارک کردن آن از مسیر خود خارج کنند.

این محققان در پی این آزمایش‌ها متوجه شدند که به کنترل درآوردن یک دوچرخه هوشمند به‌راحتی و تنها در ۲۰ ثانیه به کمک اتصال بلوتوث امکان‌پذیر است. همچنین می‌توان به‌راحتی و با استفاده از فناوری GPS، موقعیت مکانی دوچرخه‌های پارک شده در اطراف را به دست آورد. این هک با استفاده از یک نرم‌افزار که در دسترس عموم نیز هست امکان‌پذیر خواهد بود.

به‌این‌ترتیب بعد از یک به‌روزرسانی فرم‌ویر ساده، مهاجم می‌تواند مکانیزم‌های امنیتی این دستگاه‌ها را دور زده و با دسترسی به سیستم خاموش و روشن کردن موتور، به‌راحتی باعث به زمین خوردن سواران شود. همچنین این هکرها می‌توانند از این طریق کارهای ساده‌ای ازجمله دزدیدن و یا تغییر رنگ دادن چراغ‌های این دوچرخه را نیز به‌آسانی امکان‌پذیر کنند. به‌این‌ترتیب افراد شرور می‌توانند از این نقص استفاده کرده و صدمات جدی‌ای را به دارندگان این وسایل نقلیه هوشمند وارد کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا