آموزش و ترفند

چطور می توانیم اپلیکیشن های اندروید خود را به کارت حافظه SD انتقال دهیم؟

کمبود حافظه و فضای ذخیره سازی یکی از مشکلاتی است که بیشتر در گذشته و با مدل های قدیمی تر گوشی ها با آن ها روبرو می شدیم. خوشبختانه این مشکل در مدل های جدید و پیشرفته گوشی های هوشمند تا حد زیادی بر طرف شده است و به ندرت می بینیم که کسی از این مسئله شکایت کند. تقریبا همه ما زمانی که با مشکل کمبود حافظه روبرو می شویم اولین چیزی که به ذهنمان می آید استفاده از یک کارت حافظه SD است.

حال می توان دید که برخی از گوشی های هوشمند اندروید از میکرو SD (Micro SD) برخوردار هستند که فضای ذخیره سازی بیشتری را برای کاربران فراهم می کند.

وجود این کارت حافظه می تواند به شما کمک به سزایی بکند برای مثال در عین حال که یک فضای اضافه برای ذخیره سازی عکس ها و فیلم ها در اختیارتان قرار می دهد، به شما این امکان را می دهد که در صورت نیاز اپلیکیشن های اندروید خود را به آن انتقال داده و از فضای آزاد شده خود استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است که تمامی دستگاه های اندروید از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند. اما اگر دستگاه اندروید مورد استفاده شما از این قابلیت برخوردار است با ما در ادامه این مقاله همراه باشید چرا که در آن می خواهیم به این مسئله بپردازیم که چطور می توانیم اپلیکیشن های اندروید را به کارت حافظه SD انتقال دهیم.

پیش از هر چیزی باید به خاطر داشته باشید که تمام دستگاه های اندروید به شما اجازه انجام این کار را نمی دهند و همچنین بیشتر این قابلیت در گوشی های میان رده به چشم می خورد. متاسفانه در صورتی که حتی دستگاه شما از این قابلیت پشتیبانی بکند نیز ممکن است با یک مشکل دیگر روبرو بشوید آن هم این است که احتمال دارد اپلیکیشن مورد نظر شما از این کار پشتیبانی نکند.

اپلیکیشن های سنگین تر چون بازی ها، معمولا بخش بزرگی از داده خود را در فضای داخلی ذخیره سازی می کنند. برای مثال بازی Asphalt 8 در حالی که تنها ۶۴ مگابایت داده را در Micro SD قرار می دهد ۱.۴ گیگابایت باقی مانده را در فضای داخلی قرار می دهد و گوشی و تبلت شما را پر می کند.

با این روش که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد می توانید بخشی از فضای داخلی دستگاه را برای خود نگه دارید. مخصوصا اگر جزو افرادی هستید که اپلیکیشن های نصب شده فراوانی بر روی دستگاه خود دارید می توانید تا حدی که امکان دارد برنامه های خود را به Micro SD انتقال دهید و از فضای باقی مانده خود برای چیزهای دیگر استفاده کنید.

با استفاده از Application Manager، اپلیکیشن های خود را به کارت حافظه SD انتقال دهید

به بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود بروید و بر روی اپلیکیشن ها (Apps) ضربه بزنید. اپلیکیشنی که می خواهید به Micro SD انتقال دهید را انتخاب کنید. سپس بر روی Storage ضربه بزنید، در این بخش اگر گزینه Change در اختیار شما قرار گرفته است بر روی آن ضربه بزنید.

در حالتی که این گزینه را در جایی نمی بینید به این معنا است که این اپلیکیشن را نمی شود انتقال داد. البته لازم به ذکر است که اگر با تمام اپلیکیشن های به این مشکل بر بخورید و هیچکدام از آن ها را نتوانید انتقال دهید احتمالا دستگاه شما کلا از این قابلیت پشتیبانی نمی کند.

در صورتی که این گزینه در اختیار شما قرار داده شد و بر روی آن ضربه زدید در ادامه باید بر روی گزینه Move موجود در پایین صفحه بزنید.

با خیال راحت اپلیکیشن های خود را انتقال دهید و از فضای آزاد شده استفاده کنید. بعد ها اگر به هر دلیلی مایل به بر گرداندن آن اپلیکیشن به فضای داخلی دستگاه خود شدید می توانید دوباره این مراحل را طی کنید و بر روی گزینه Change ضربه بزنید و در نهایت فضای داخلی (Internal Storage) را انتخاب کنید.

از کارت حافظه SD به جای فضای داخلی استفاده کنید

در صورتی که دستگاه شما از انتقال اپلیکیشن ها به Micro SD پشتیبانی نمی کند یک راه دیگر نیز در مقابل شما وجود دارد. این قابلیت اول در اندروید مارشمالو (Android Marshmallow) معرفی شد. این قابلیت که با نام های Adoptable و Flex Storage شناخته می شود به شما این امکان را می دهد که کاری بکنید که Micro SD شبیه به یک فضای داخلی اضافه شده، عمل کند. البته لازم به ذکر است که از این کار نیز تمام دستگاه ها پشتیبانی نمی کنند.

قبل از انجام این کار باید چند چیز را در نظر داشته باشید، اول اینکه برای عملکرد بهتر باید به دنبال یک Micro SD سریع بگردید و از همه مهم تر این که باید این را به خاطر داشته باشید که زمانی که آن را تبدیل به فضای داخلی می کنید تمام داده و اطلاعات موجود در آن حذف خواهد شد پس حتما اگر در داخل آن داده مهم و با ارزشی دارید پیش از انجام این کار آن ها را انتقال دهید. همچنین پس از تبدیل دیگر نمی توانید از آن بر روی دستگاه های دیگر استفاده کنید مگر این که آن را دوباره به حالت قبل برگردانید.

در نهایت این مورد را نیز به خاطر داشته باشید در حالتی که این Micro SD را از دستگاه خود خارج کنید تمام اپلیکیشن ها و محتوی که به آن انتقال داده شده بود، قطع شده و از کار خواهد افتاد.

حال برای گرفتن پاسخ این سوال که چطور می توانیم این کار را انجام دهیم، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اول از همه باید وارد بخش تنظیمات (Settings) دستگاه خود شوید و بر روی Storage ضربه بزنید. سپس گزینه کارت حافظه SD (SD Card) انتخاب کنید. در بالا سمت راست یک بخش فهرست که به صورت سه نقطه قرار گرفته است وجود دارد، بر روی آن ضربه بزنید و در فهرست باز شده گزینه Storage Settings را انتخاب کنید.

سپس گزینه Format as Internal را انتخاب کنید و در بخش پایین سمت راست صفحه ای که برای شما باز می شود بر روی Erase & Format ضربه بزنید.

در صورتی که Micro SD شما خیلی کند است و باعث کاهش عملکرد در دستگاه شما می شود در این بخش به شما اخطار خواهد داد.

سپس در صفحه ای که برای شما باز می شود گزینه Move Now را باید انتخاب کنید و بر روی کلمه Next موجود در گوشه پایین سمت راست صفحه ضربه بزنید. سیستم به شما نشان خواهد داد که این انتقال به صورت تقریبی چقدر زمان خواهد برد و چه میزانی از داده به کارت حافظه SD انتقال خواهد یافت. در نهایت بر روی کلمه Done ضربه بزنید.

پس از انجام تمام این کارها کارت حافظه SD شما در زیر حافظه داخلی قرار خواهد گرفت و از این پس سیستم از آن به عنوان بخشی از حافظه داخلی دستگاه شما استفاده خواهد کرد. به همین راحتی می توانید فضای داخلی دستگاه خود را افزایش دهید.

 

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات موجود در آن برای شما مفید و سودمند بوده باشد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا