آموزش و ترفند

چگونه تلفن هوشمند خیس شده را نجات دهیم؟

خیس شدن تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها موجب می‌شود که خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد شود. البته اقداماتی وجود دارند که با انجام دادن آن‌ها می‌توان موبایل‌های خیس را نجات داد. همراه موبایلستان باشید تا در این مقاله به بررسی این اقدامات بپردازیم و با کار‌هایی هم که نباید در شرایط این چنینی انجام دهید، آشنا شویم.
در طول زندگی روزمره خود به جاهای مختلفی می‌رویم. تلفن‌های هوشمند نیز یکی از وسایلی هستند که در اغلب جاها آن‌ها را با خود به همراه داریم. پس احتمال آسیب دیدنشان وجود دارد. ممکن است این دستگاه‌های دوست داشتنی در استخر، چاله آب، دستشویی یا سینک ظرف شویی بیافتند و در نتیجه خیس شوند.

مطالب مرتبط:

همان‌طور که می‌دانید، خیس شدن دستگاه‌های الکترونیکی به معنای ایجاد مشکلات جدی برای آن‌هاست. اما نگران نباشید!‌ اگر زود و بدون هدر دادن وقت برخی اقدامات را انجام دهید، می‌توانید دستگاه‌تان را نجات دهید. در این مقاله قصد داریم تا به روش انجام این کار بپردازیم و شیوه نجات دادن تلفن‌های هوشمند خیس را فرا بگیریم.
تلفن هوشمند خیس
البته اولین کاری که افراد در شرایط این چنینی باید انجام دهند، خارج کردن دستگاه در سریع‌ترین زمان ممکن از آب است. در واقع موبایل هر چه که بیشتر در داخل آب یا هر مایع دیگر بماند،‌ میزان ورود آب به داخل آن از طریق شیار‌ها و حفره‌های آن بیشتر می‌شود. بعد از خارج کردن گوشی از آب، اقداماتی وجود دارند که باید سریعا آن‌ها را انجام دهید و همچنین کار‌هایی وجود دارند که انجام دادن آن‌ها باعث آسیب رسیدن به گوشی می‌شود.

چه کار‌هایی را نباید انجام دهید:

  • موبایل را روشن نکنید
  • هیچ دکمه یا کلیدی را فشار ندهید
  • موبایل را برای خارج شدن آب تکان ندهید و به آن ضربه نزنید
  • داخل گوشی فوت نکنید (فوت کردن باعث می‌شود که آب به بخش‌های داخلی گوشی که خشک بود، نفوذ کند و آسیب بیشتری به دستگاه بزند)
  • گوشی را گرم نکنید (این شامل استفاده از سشوار و ماکروویو می شود)

۱۰ کاری که برای نجات گوشی باید انجام دهید:

۱- اگر موبایل بعد از افتادن در آب همچنان روشن است، آن را خاموش کنید.
۲- اگر از قاب‌های محافظ برای دستگاه خود استفاده می‌کنید، سریعا آن را از دستگاه جدا کنید. سپس باید به سراغ سیمکارت و کارت حافظه جانبی بروید و آن‌ها را خارج از گوشی خارج نمایید.
تلفن هوشمند خیس
۳- اگر امکان جداسازی قاب پشتی دستگاه‌تان وجود دارد، آن را از گوشی جدا کرده و باتری را از آن خارج کنید (لازم به ذکر است که در اغلب از تلفن‌های هوشمند امروزی، چنین امکانی وجود ندارد)
تلفن هوشمند خیس
۴- با کمک دستمال، دستمال کاغذی و حوله گوشی را خشک کنید. توجه داشته باشید که نباید مواد دیگری (نظیر شیشه پاک‌کن) را روی دستگاه اسپری کنید. زیرا این کار باعث می‌شود که مایعات بیشتری به داخل دستگاه نفوذ کنند. با استفاده از دستمال تا جایی که ممکن است گوشی را خشک کنید.
تلفن هوشمند خیس
۵- اگر میزان خسارت وارده به موبایل زیاد بود و آب زیادی به داخل آن نفوذ کرده است، در این صورت می‌توانید از جارو برقی برای خارج کردن آب موجود در داخل گوشی استفاده کنید. البته پیش از انجام این کار حتما باید قطعات کوچک موجود در گوشی را از آن خارج نمایید که از این جمله می‌توان به شیار سیمکارت و موارد مشابه اشاره کرد.
تلفن هوشمند خیس
۶- یک پاکت سر بسته را پر از برنج نپخته کنید و گوشی را در داخل آن قرار دهید. برنج به خوبی مایعات را جذب می‌کند و این کار یکی از روش‌های متداول برای خشک کردن تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها است. البته اگر از جمله افرادی هستید که زیاد از دستگاه‌های خود مراقبت نمی‌کنید و چنین اتفاقاتی ممکن است زیاد برایتان پیش بیاید، می‌توانید به سراغ پاکت‌هایی که برای این منظور ساخته شده‌اند بروید. پاکت‌هایی در بازار وجود دارند که در جهت خشک کردن تلفن‌های هوشمند خیس طراحی شده‌اند. این پاک‌ها با نام کیسه خشک کردن موبایل شناخته می‌شوند. در زمانی که گوشی خیس شده، زمان و سرعت عمل تاثیر زیادی در کاهش آسیب دیدگی دستگاه دارد. گوشی را در سریع‌ترین زمان ممکن در داخل کیسه برنج قرار دهید.
۷- اجازه دهید که گوشی به مدت ۱ یا ۲ روز در داخل کیسه برنج مانده و خشک شود و از وسوسه شدن برای روشن کردن آن خودداری کنید. بهتر است که در این مدت سیمکارت خود را روی گوشی قدیمی خود یا دوستانتان بیاندازید و از آن برای چند روز استفاده کنید.
تلفن هوشمند خیس
۸- بعد از چند روز که گوشی در داخل کیسه برنج ماند، می‌توانید آن را خارج کرده و روشن کنید.
۹- اگر در این صورت متوجه شدید که دستگاه‌تان روشن نمی‌شوید، بهتر است که آن را شارژ کنید. اما اگر با اتصال آن به شارژر متوجه شدید که عمل شارژ صورت نمی‌گیرید، ممکن است که به باتری آن آسیب رسیده باشد. اگر برایتان ممکن است، یک باتری دیگر را در داخل دستگاه قرار داده و مجددا تست کنید. در غیر این صورت به مراکز تعمیرات موبایل مراجعه کرده و از آن‌ها بخواهید تا به صورت تخصصی این مشکل را بررسی کنند.
۱۰- اما اگر تلفن هوشمند شما بدون هیچ مشکلی شروع به کار کرد، باید در طول روز‌های آتی توجه زیادی به دستگاه خود داشته باشید و با نگاهی دقیق آن را زیر نظر بگیرید تا در صورت بروز مشکل غیر منتظره، از آن با خبر شوید. روی دستگاه‌تان موسیقی پخش کنید تا از عملکرد اسپیکر آن مطلع شوید و بخش‌های مختلف نمایشگر دستگاه را نیز لمس کنید و مطمئن شوید که عملکرد کاملی را از خود نشان می‌دهد.
تلفن هوشمند خیس
در کل بهتر است که در زمان رفتن به استخر، حمام، شستن ظروف و موارد مشابه از موبایل استفاده نکنید. زیرا احتمال خیس شدنشان وجود دارد.

قاب‌های محافظ در برابر آب

اگر نگران خیس شدن تلفن هوشمندتان هستید، در این صورت استفاده از قاب‌های محافظ ضد آب می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این قاب‌ها به خوبی می‌توانند گوشی را در برابر آسیب دیدگی مقابل نفوذ آب، حفظ کنند. برند‌های مختلفی این قاب‌ها را روانه بازار می‌کنند که از این جمله می‌توان به Otterbox، Griffin Survivor و Catalyst اشاره کرد.

تلفن‌های هوشمند مقاوم در برابر آب

تلفن هوشمند خیس
در حال حاضر کمپانی‌های مطرح تولید کننده تلفن هوشمند، موبایل‌هایی را روانه بازار می‌کنند که در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم هستند. استفاده از این تلفن‌های هوشمند می‌تواند نگرانی‌های مربوط به آسیب دیدن دستگاه در برابر خیس شدن آن‌ها را کاهش دهد. اما باید توجه داشت وقتی که یک کمپانی اعلام می‌کند فلان دستگاه در برابر آب مقاوم است،‌ این بدان معناست که مقاومت دستگاه مذکور در شرایط خاصی مورد تایید است. برای مثال میزان شفاف بودن آب، عمق آب و مدت زمانی که دستگاه در داخل آب می‌ماند در این موضوع تاثیر گذار هستند. در کل توصیه می‌شود که این نوع از تلفن‌های هوشمند را نیز در برای اهدافی نظیر عکاسی و… داخل آب نبرید. از تلفن‌های هوشمند قدرتمند بازار که در برابر نفوذ آب مقاوم هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سامسونگ گلکسی S7، S7 اج، S8، S8 پلاس، S9 و S9 پلاس
  • سونی اکسپریا Z5، Z5 کامپکت، XZ پریمیوم
  • آیفون ۷، ۷ پلاس، آیفون ۸، ۸ پلاس و آیفون ایکس
  • ال‌جی G6 و G7 ThinQ

همان‌طور که در این مقاله از موبایلستان مطالعه کردید، با اقداماتی که در زمان خیس شدن تلفن‌های هوشمند باید انجام دهیم، آشنا شدیم. اگر روش دیگری را برای نجات گوشی‌های خیس شده می‌دانید، آن‌ها را با ما و کاربران موبایلستان از طریق بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.


بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا