اخبار

چینی ها قصد برقراری ارتباط کوانتومی امن از طریق ماهواره را دارند

فضاپیمای ۶۰۰ کیلویی QUESS کرافت چیزی را به فضا پرتاب خواهد کرد که اولین تجربه ی آزمایشات کوانتومی در فضا را رقم خواهد زد. یک نوع پردازنده ی کریستالی دسته ای از فوتون های مرکب را تولید خواهد کرد و به آزمایشگاهایی در اتریش و چین خواهد فرستاد. ایستگاه های زمینی پس از دریافت این فوتون ها، آزمایشاتی را انجام خواهند داد تا بفهمند آیا این فوتون ها پس از طی مسافت ۷۰۰ کیلومتری بیرون زمین، تغییری داشته اند یا نه.
فیزیک کوانتوم می گوید که ذرات مرکب به هم وصل شده اند، بنابراین اگر خاصیت یکی از فوتون ها تغییر کند، خصوصیات دیگر فوتون ها نیز تغییر خواهند کرد. در حالت تئوری، ذرات اگر سالیان نوری هم از یکدیگر دور باشند، باز به یکدیگر متصل هستند، بنابراین گرفتاری کوانتوم نظریه ی انشتین درباره ی این که بالاتر از سرعت نور نمی توان حرکت کرد را رد می کند. هر چند هنوز شک هایی وجود دارد که گرفتاری فوتون ها در مسافت های دور کار می کند، بنابراین تیم ماهواره ی QUESS این آزمایش را انجام خواهند داد.
نظریه ی گرفتاری همچنین به کریپتولوژیست کمک خواهد کرد. با استفاده از این قابلیت که اندازه گیری یک فوتون مرکب باعث تغییر خصوصیات دیگر فوتون ها می شود، از فوتون ها می توان برای ساخت کلید های رمز گذاری استفاده کرد. هر گونه تغغیر در فوتون ها باعث می شود تا هر دو طرف فرستنده و گیرنده بفهمند که رخنه ای در مسیر فوتون ها وجود دارد و این کار امنیت کار را بالاتر می برد.
 

quess-satellite-2016-07-29-02

این چنین تاثیراتی در زمین برای فاصله ی ۳۰۰ کیلومتری اثبات شده است اما فوتون ها درون فیبر های نوری حرکت می کردند و در هوا پراکنده می شدند و اندازه گیری را غیر قابل امکان می ساختند. ماهواره ی QUESS فوتون ها را در فضای خلا منتشر خواهد کرد که این کار از لحاظ تئوری مسافت پرتاب را بالاتر می برد.
این تیم آزمایشات کوانتومی را برای مدت دو سال ادامه خواهند داد و فیزیکدان چائویانگ در مصاحبه با مجله ی Nature گفته است که اگر آزمایشات به خوبی پیش بروند، چین حتما ماهواره های بیشتری را ارسال خواهد کرد. او تخمین می زند که برای ایجاد یک شبکه ی امن ارتباطات کوانتومی به ۲۰ ماهواره نیاز است. تحقیقات مشابهی نیز توسط محققان کانادایی در حال انجام است. آنان قصد دارند تا فوتون های مرکب را در زمین تولید کنند و در میکرو ماهواره های micro tube پرتاب کنند. محققان ایتالیایی نیز به صورت مشابه قصد دارند تا فوتون های مرکب را از آینه های نصب شده بر روی ماهواره های موجود پرتاب نمایند.
این تحقیقات ممکن است که در طول یک دهه ی آینده به ارتباطات اینترنتی امن در فضا بیانجامد. بنا به سخنان فیزیکدان سازمان ناسا، آقای کویت، ماهواره های کوانتومی می توانند با تلسکوپ های فضایی همراه شوند تا با منابع قدرت بالای خود بتوانند ریز ترین اشیا را در قمر های مشتری ببینند.
 
منبع: Engadget

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا