اخبار

چیپست های جدید مدیاتک برای گوشی های هوشمند معرفی شدند

شرکت مدیاتک امروز از تراشه های جدید خود به منظور قرار گیری بر روی گوشی های هوشمند رونمایی کرد. این تراشه‌ها که البته می‌بایست آنها را سیستم روی چیپ (SoC) بخوانیم، سه نوع جدید هستند. دو عدد از آنها در دسته میان‌رده رو به بالا قرار می‌گیرند و یکی دیگر نیز در سطح حرفه‌ای جای خواهد گرفت. چیپست های جدید مدیاتک با نام های هلیو پی ۲۰ (Helio P20)، هلیو پی ۲۵ (Helio P25) و هلیو ایکس ۳۰ (Helio X30) شناخته خواهند شد. 
تراشه هلیو پی ۲۰ که احتمالا در گوشی UMi Plus Extreme Edition شاهد حضور آن باشیم یک محصول هشت هسته ای با معماری ۱۶ نانومتری به حساب می‌آید. این تراشه جدید از حافظه‌های رم نوع LPDDR4 پشتیبانی خواهد کرد. جالب است بدانید که گوشی هوشمند جدید UMi شش گیگابایت حافظه رم خواهد داشت.
هنوز اطلاعات دقیقی از دو چیپ پردازشی پی ۲۰ و پی ۲۵ مدیاتک به بیرون درز نکرده است. اما در هر صورت می‌دانیم که مشخصات فنی این دو محصول شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارد. در چیپست پی ۲۵، در کنار وجود هشت هسته پردازشی در بخش CPU،‌ قابلیت پردازش اطلاعات مربوط به سیستم‌های دوربین‌های دوگانه به همراه زوم اپتیکال نیز قابل پشتیبانی خواهد بود. همان طور که احتمالا می‌دانید سیستم دوربین‌های دوگانه کماکان بر روی گوشی های هوشمند سطح بالا در حال رواج پیدا کردن است. هم اکنون گوشی های هوشمندی نظیر اچ تی سی وان ام ۸، هواوی پی ۹، اپل آیفون ۷ پلاس، ال جی جی ۵ و همچنین ال جی وی ۲۰ به چنین ساختاری مجهز هستند.
اما می‌رسیم به محصول جدید سطح بالا و حرفه ای شرکت مدیاتک: چیپست هلیو ایکس ۳۰ مدیاتک دارای ۱۰ هسته پردازشی در بخش CPU بوده و پروسه ساخت آن با همکاری شرکت TSMC انجام گرفته است. از طرفی جالب است بدانید که این تراشه از معماری ۱۰ نانومتری استفاده می‌کند. هلیو ایکس ۳۰ از همان ساختار سه بخشی هلیو ایکس ۲۰ برخوردار است. در حقیقت دو هسته کورتکس A73 با فرکانس کاری ۲٫۸ گیگاهرتز به همراه چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز و در نهایت چهار هسته کورتکس A35 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز درون آن قرار داده شده است. واحد گرافیکی هلیو ایکس ۳۰ نیز PowerVR 7XTP-MT4 نام داشته که از حداکثر فرکانس کاری ۸۵۰ مگاهرتزی استفاده می‌کند.
تراشه هلیو ایکس ۳۰ تا میزان ۸ گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR4 را پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر آن پشتیبانی از فیلم برداری با دقت ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به همراه پوشش ارتباطی Category 10 LTE از دیگر مشخصات این چیپست به حساب می‌آید. مسلما در آینده رقابت تراشه هلیو ایکس ۳۰ مدیاتک با اسنپدراگون ۸۲۰ یا ۸۲۱ کوالکام جالب خواهد بود. به نظر شما کدام یک از این تراشه‌ها در بخش های CPU و GPU بنچمارک‌ها می‌توانند امتیازات بهتری را از آن خود کنند؟ آیا چیپست های جدید مدیاتک در بخش گرافیکی می‌توانند با تراشه‌های شرکت مدیاتک رقابت نزدیک و پایاپایی داشته باشند؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا