اخبار تکنولوژی

گوشی شیائومی چگونه بازار جهانی را تغییر می دهد؟

شیائومی یکی از مطرح‌ترین برند‌های بازار در حوزه تولید موبایل هوشمند است. این شرکت توانست در زمان کمی بیشتر بازار‌های جهان را به‌دست بیاورد و در ایران نیاز طرفداران زیادی دارد اما شیائومی چگونه می‌تواند سرنوشت یک بازار را برای همیشه تغییر دهد و در آن تحول ایجاد کند؟ در این مقاله همراه ما باشید چون قصد داریم پرده از این راز برداریم.

شیائومی با چه برنامه‌ای بازار جهان را تصاحب کرد؟

امروز در دست بسیاری از ما گوشی شیائومی وجود دارد. یک کمپانی با اصالت چینی توانست در مدت کوتاه نبض بازار را در دست بگیرد و خودش را به جهانیان معرفی کند. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که هنوز استارتاپ شیائومی در غرب نامنظم و شلوغ به‌نظر می‌رسد. این شرکت محصولات زیادی را به‌فروش می‌رساند که گوشی موبایل تنها یکی از آن‌هاست.

مهم‌ترین محصول تولیدی شیائومی را نیز می‌توان همین گوشی‌های هوشمند دانست اما این شرکت برای سلطه بر بازار جهانی ابتدا تصمیم گرفت کشوری بزرگ در آسیا را مورد هدف قرار بدهد. کشوری که با در دست گرفتن بازار آن می‌توانست راحت‌تر به دیگر بازارها ورود کند. پس شیائومی به‌ سراغ چین رفت.

شیائومی بازار چین را در دست می ‌گیرد

پس‌از معرفی اولین گوشی شیائومی، بسیاری به خالقان آن پیشنهاد کردند که شرکت وارد بازار چین شود. چون مزیت قیمتی محصولات این شرکت می‌تواند به‌راحتی بازار چین را در دست بگیرد. افرادی که چنین پیشنهادی کردند، گمان نادرستی نداشتند.

محصولات شیائومی با معرفی به بازار چین به‌سرعت محبوب شدند و در دسترس عموم هم قرار گرفتند. چین بخش بزرگی از بازار جهان را در اختیار دارد و موفقیت در چنین بازاری تقریبا به معنای موفقیت در کل دنیاست. شیائومی توانست با تکیه بر موفقیت خود در بازار چین، محصولاتش را راهی دیگر نقاط جهان کند. این شرکت تصمیم گرفت با دست گذاشتن روی نقاط قوت خود شرایطی جدید را پدید بیاورد.

مزیت شیائومی نسبت به رقبایش در چه بود و هست؟

بزرگ‌ترین مزیت رقابتی شیائومی که باعث شد بتواند هم‌سنگ رقبایش باشد و خودش را در بازار جا بیندازد، قیمتش بود. شیائومی توانست قیمتی را به کاربران ارائه بدهد که تنها کمی بیشتر از قیمت تمام‌شده خودش محسوب می‌شد.

ازطرفی خود شیائومی با به‌کارگیری روش‌ها و ترفند‌هایی توانست از قیمت تمام‌شده‌اش نیز بکاهد! بسیاری از کارمندانی که در شرکت‌های بزرگ تولید موبایل سراسر دنیا حضور دارند، در شیائومی نیستند. این شرکت از حداقل نیرو‌ها استفاده می‌کند و تمام تلاشش بر این است که موبایل‌های آن به‌صورت آنلاین به‌فروش برسد تا هزینه کمتری برای شرکت داشته باشد.

شیائومی تکنولوژی جدیدی به کاربران ارائه می‌دهد؟

به‌طور کلی سری‌های میان‌رده در بازار، تکنولوژی جدیدی برای ارائه ندارند. بخش بزرگی از محصولات تولیدی شرکت شیائومی نیز تولیداتی میان‌رده هستند. پس نمی‌توان از آن‌ها انتظار تکنولوژی خاص و جدید داشت، اما وقتی می‌خواهیم درباره محصولات بالارده و پرچم‌دار صحبت کنیم، اوضاع متفاوت خواهد بود. شیائومی محصولاتی تولید می‌کند که مناسب طرفداران تکنولوژی است.

سری‌های پرچم‌دار این کمپانی شامل محصولاتی است که از امکانات روز بهره‌مند هستند. البته باید به چند نکته توجه کرد. شیائومی نسبت به رقبای خود یعنی سامسونگ و اپل تلاش زیادی نمی‌کند تا تکنولوژی‌هایی بیافریند که کاربران را سر ذوق بیاورد.

غیر از پیکسل دوربین تقریبا در دیگر بخش‌ها، گوشی‌های پرچم‌دار شیائومی، فناوری خاصی موجود نیست و بیشتر تلاش این شرکت برروی تقلید از دیگر سری‌های پرچم‌دار است. در سامسونگ و آیفون ما فناوری‌هایی می‌بینیم که تا پیش‌از معرفی مدل جدید وجود نداشته‌اند، اما در شیائومی کمتر شاهد چنین موضوعی هستیم.

شیائومی می‌تواند سهم بازاری که دارد را حفظ کند؟

می‌دانیم که شیائومی برندی نیست که تنها در زمینه تولید موبایل فعال باشد. این استارتاپ محصولات مختلف و متنوع زیادی را تولید می‌کند. در آینده نیز ممکن است به حوزه‌های دیگری هم وارد شود و تجارتش را گسترش دهد. در حال ‌حاضر این برند جایگاه خوبی دارد، اما آیا می‌تواند جایگاهش را در بازار حفظ کند؟ شیائومی اصلی‌ترین رقابتش با سامسونگ است.

چون در محصولات بالارده عملا حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما میان‌رده‌هایی تولید می‌کند که در رقابت مستقیم با سهم بازار شرکت سامسونگ هستند. در آمریکای لاتین سهم بازار شیائومی بالاست، اما در رده سوم قرار دارد و رده دوم متعلق به موتورولا است.

این برند آمریکایی توانسته ۲۱درصد از سهم کل بازار آمریکای لاتین را داشته باشد. برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد که خیز شیائومی به‌سمت قبضه این بازار، دریافت جایگاه دوم و شکست موتورولاست. البته شیائومی تجربه ورود به این بازار را دارد.

در سال ۲۰۱۵ شیائومی تصمیم گرفت وارد بازار برزیل شود، اما بی‌برنامگی آن در نهایت به شکست برند در این کشور انجامی، اما با بررسی پلن‌ها و برنامه‌های مختلف شیائومی در چند سال اخیر، می‌بینیم که تغییر بنیادینی در خط مشی این شرکت بزرگ حاصل شده است.

شیائومی چگونه بازار جهانی را تغییر خواهد داد؟

شیائومی یکی از شرکت‌هایی است که خیلی خوب یاد گرفته چگونه باید محصولی ارزان با کمترین سود را تولید کند. این شرکت از فروش محصولات خود با سود بسیار کم ترسی ندارد و اتفاقا در چنین شرایطی هم بازار خودش را خواهد داشت.

در آینده این احتمال وجود دارد که به‌دست شرکت شیائومی تکنولوژی‌های پیچیده در شکل ارزان‌تری در دست همه مردم قرار بگیرند. تکنولوژی‌هایی که تنها در پرچم‌دارها پیدا می‌شدند، وارد میان‌رده‌ها شوند و با قیمت ارزان به‌فروش برسند. البته که عملکرد نیز برای ما اهمیت زیادی خواهد داشت.

جمع‌بندی

شیائومی یکی از برند‌های مطرح بازار است و امروز تولیدات مختلف آن در سراسر دنیا به‌فروش می‌رسد. شیائومی از محبوبیت بالایی هم برخوردار است. گرچه منتقدان سرسختی هم دارد که معتقد هستند محصولات این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و به پای رقبا نمی‌رسند.

با تمام این‌ها شیائومی به مسیرش ادامه خواهد داد و محصولات بیشتری هم به بازار معرفی خواهد کرد. به‌ نظر نمی‌رسد چیزی بتواند جلوی این غول بزرگ چینی را برای تولید محصولات اقتصادی بگیرد. می‌دانیم که این شرکت در آینده به موفقیت‌های بیشتری هم خواهد رسید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا