اخبار

گوشی های فعال، در سامانه استعلام گمرک، قاچاق اعلام می شوند!

در تمام مدتی که در خصوص طرح رجیستری صحبت بوده است، مسئولان اشاره کرده اند که گوشی های فعال فعلی در اجرای طرح رجیستری با مشکل روبرو نمی شوند و فعال باقی می مانند. اماگویا شواهد خلاف این را ثابت کرده اند.
 
این طرح که قرار است از قاچاق گوشی های هوشمند به داخل کشور ممانعت کند، در حال حاضر در مرحله پایلوت قرار دارد.
 
علی اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اعلام کرد که این طرح به دلیل پاره ای مشکلات به تعویق افتاده است و قرار است با کمک اپراتورهای موبایل این نقاط ضعف برطرف شده و طرح عملیاتی شود.
 
انتظار می رود با اجرایی شدن این طرح، بانک جامع اطلاعات سریال گوشی های وارداتی مانع فعال شدن سیم کارت روی گوشی های قاچاق شود. روال کار هم به این شکل است که سریال گوشی ها در بدو ورود از مبادی قانونی در سامانه مشترک گمرک با رگولاتوری ثبت می شود و با قرار گرفتن سیم کارت در داخل گوشی، اپراتور موظف به چک کردن شناسه ترکیبی گوشی و خط در بانک داده ای مذکور است تا متوجه ورود قانونی یا قاچاق گوشی شود. اگر سریال گوشی در این بانک وجود نداشته باشد، اپراتور به سیم کارت اجازه فعال شدن نمی دهد.
 
 
اما قرار بود گوشی هایی که پیش از این خریداری و فعال شده اند به کار خود ادامه دهند و با مشکلی روبرو نشوند. به عبارت دیگر با استناد به صحبت‌های مسئولان اجرایی اعم از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رگولاتوری و گمرک مشترکانی که در حال حاضر گوشی با سیم‌کارت فعال در شبکه اپراتورها دارند به صورت اتوماتیک رجیستر خواهند شد و خط آنها قطع نمی‌شود.
 
این در حالی است که اگر سری به سامانه استعلام شناسه بین‌المللی گوشی تلفن همراه در سایت گمرک که با رسالت استعلام شماره سریال گوشی شکل گرفته بزنیم، متوجه نکته عجیبی می‌شویم.
 
اغلب کدهای IMEI را که به این سامانه ارسال می‌کنیم با پاسخ “شماره استعلام شده در پنجره واحد تجارت فرا مرزی ثبت نشده است” مواجه می‌شویم.
 
یک مقام مطلع در گمرک گفته است که اطلاعات گوشی‌های وارداتی از یک سال پیش ثبت شده است و بر این مبنا گوشی‌هایی که به صورت قاچاق وارد شده باشند با استعلامی که از سوی صاحب کالا به صورت پیامکی (۳۰۰۰۸۸۸۷) یا اینترنتی انجام می‌شود، پیام مذکور را دریافت می کنند. اما گویا بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند چنین پیامی را دریافت کرده اند!
 
حالا این پرسش پیش می آید که پس وعده رگولاتوری به ثبت شناسه تمامی گوشی هایی که در حال حاضر فعال هستند چه می شود؟ آیا با توجه به اینکه قرار است این طرح به زودی آغاز شود، گوشی هایی که شماره آنها در این سامانه ثبت نشده غیر فعال می شوند؟ آیا مشترکان تلفن همراه باید خود نسبت به ثبت شماره شناسه گوشی شان اقدام کنند؟ اینها تنها تعداد کمی از پرسش هایی هستند که ممکن است به ذهن برسد که باید منتظر ماند و دید که پاسخ مسئولان چیست!
 
 

رجیستری
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا