اخبار

از واتساپ استفاده نکنید، اگر نگران حریم خصوصی‌ تان هستید!

چندی پیش شبکه اجتماعی فیس‌بوک رسوایی بزرگی در زمینه حریم خصوصی کاربرانش به بار آورد. این رسوایی باعث شد تعداد زیادی از کاربران آن اقدام به حذف حساب کاربری‌شان در فیس‌بوک کنند. پیام‌رسان واتساپ نیز یکی از سرویس‌های زیر مجموعه فیس‌بوک به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد حریم خصوصی کاربران آن نیز به خطر خواهد افتاد. همراه موبایلستان باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آوریم.
حریم خصوصی همیشه از قابلیت‌های کلیدی پیام‌رسان واتساپ به شمار می‌رفت که البته در افزایش کاربران آن نیز نقش بسزایی داشت. مدیر عامل این شرکت که Jan Koum نام دارد در روسیه و زیر نظر نظارت گسترده دولت بزرگ شده و بعد از تصاحب واتساپ توسط فیس‌بوک در سال ۲۰۱۴ مدعی شد که قول می‌دهد تا از اطلاعات کاربرانش به خوبی محافظت کند. حال با گمانه‌زنی‌های خروج وی از سمت مدیر عاملی واتساپ، بهتر است که کاربران نیز پیش از آن که وعده مدیر عامل پیشین با وی از واستاپ جدا شود به سوی پیام‌رسان دیگری بروند و امنیت خود را حفظ کنند.
نیویورک تایمز به نقل از یکی از مدیران فیس‌بوک مدعی شده است که Koum به دلیل فروش اطلاعات کاربران توسط فیس‌بوک دچار نگرانی شدیدی شده است. وی قصد دارد تا در بهترین زمان ممکن از سمت خود کنار برود. البته فیس‌بوک نیز در تلاش است تا خدماتی را در خصوص حریم خصوصی واستاپ ارائه کند.
یکی از مهندسین واستاپ به نیویورک تایمز گفته است که بدون حضور Koum، تیم باقی مانده نگران هستند که فیس‌بوک اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند و حتی روزی شروع به تبلیغات در واتساپ نماید. در یکی از بیانیه‌های Lifehacker.com، واتساپ اعلام کرده است که فیس‌بوک همچنان متعهد به امنیت و حریم خصوصی ۱.۵ میلیارد کاربر ماهانه واتساپ است و این اپلیکیشن قابلیت رمزگذاری end-to-end را به کاربرانش ارائه می‌کند. این شرکت همچنین به سخنان مارک زاکربرگ در جلسه K9 اشاره کرده است که وی گفته بود Koum یکی از مدافعان خستگی ناپذیر امنیت و رمزگذاری است. زاکربرگ در این گفتگو از وی به خاطر اینکه تلاش می‌کند تا فیس‌بوک تبدیل به یک شبکه ارتباطی کاملا رمزگذاری شده در دنیا شود، تشکر کرد.
البته واستاپ در خصوص آینده این شرکت و اینکه شروع به تبلیغات و جمع آوری اطلاعات می‌کند، اظهار نظر خاصی نکرده است. فیس‌بوک در حال حاضر اطلاعاتی را از واستاپ جمع آوری می‌کند. با این اوصاف اگر Koum از واستاپ خارج شود، دور از ذهن نیست که فیس‌بوک اطلاعات بیشتری را از کاربران واتساپ جمع آوری کند. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که مدل کسب درآمدی فیس‌بوک نیز تبلیغات هدفمند مبتنی بر اطلاعات کاربران است.
اگر شما نیز از جمله کاربرانی هستید که بعد از رسوایی فیس‌بوک، حساب کاربری فیس‌بوکتان را حذف کردید،‌ پس اکنون نیز باید فکری به حال حساب واتساپ خودتان بکنید.

بیشتر بخوانید

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا