اخبار تکنولوژی

تولید آزمایشی تراشه ۲ نانومتری شرکت TSMC بزودی آغاز می شود

طبق گزارش‌ها، شرکت TSMC هفته آینده تولید آزمایشی تراشه‌های ۲ نانومتری را آغاز خواهد کرد که برای اولین بار توسط اپل برای سری آیفون ۱۷ و سایر دستگاه‌های اپل استفاده می‌شود. قابل ذکر است که تولید آزمایشی بسیار زودتر آغاز شده است.

پیش از این انتظار می‌رفت تولید آزمایشی در سه ماهه چهارم آغاز شود. این به عنوان تلاشی برای سرعت بخشیدن به تولید به منظور تضمین بازدهی پایدار قبل از تولید انبوه تفسیر می شود. برای کسانی که آشنایی ندارند، تولید آزمایشی جایی است که شرکت فرآیندهای خط تولید برنامه‌ریزی شده را برای استفاده، قبل از تولید انبوه آزمایش می‌کند.

تولید آزمایشی در کارخانه بائوشان شرکت TSMC در شمال تایوان انجام خواهد شد. تجهیزات لازم برای تولید ۲ نانومتری پیشتر از سه ماهه دوم وارد و در کارخانه بائوشان نصب شده است. مدل‌های iPhone 15 Pro به چیپست A17 Pro مجهز هستند که با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته شده است.

این فرآیند به ترانزیستورهای بیشتری اجازه می دهد تا در فضای کوچکتری بسته بندی شوند، در نتیجه عملکرد و کارایی را در مقایسه با نسل قبلی بهبود می‌بخشد. تراشه M4 اپل اخیراً با آیپد پرو جدید معرفی شد که از فرآیند ساخت ۳ نانومتری پیشرفته استفاده می‌کند. به دست آوردن نرخ بازدهی کافی (درصد تراشه‌هایی که از بررسی‌های کنترل کیفیت عبور می‌کنند) به طور کلی یکی از بزرگترین چالش‌ها برای یادداشت‌های فرآیند جدید است. در آوریل سال گذشته، تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC دارای نرخ بازدهی حدود ۵۰ درصدی بودند.

شرکت TSMC چیپ کوچکتری می سازد

پیش از این تصور می‌شد اپل کل ظرفیت تولید تراشه های ۳ نانومتری TSMC را برای تراشه‌های A17 Pro و M3 رزرو کرده است. این می‌تواند با TSMC برای ظرفیت تولید ۲ نانومتری نیز تکرار شود. گزارشی از ماه می سال گذشته نشان می‌دهد که این شرکت در حال کار روی ذخیره تمام ظرفیت تولید تراشه‌های ۲ نانومتری نیز بوده است.

انتظار می‌رود TSMC با شروع فرآیندهای  ۲ نانومتری از فناوری gate در سراسر (GAA) استفاده کند که باعث بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی می‌شود. TSMC همچنین قصد دارد فناوری منبع تغذیه پشتی (BSPR) را با تراشه های ۲ نانومتری معرفی کند. باید منتظر ماند تا مشخص شود دیگر کدام شرکت مشتری فناوری ۲ نانومتری این شرکت خواهند شد.

احتمالا کوالکام هم به سراغ این کمپانی بیاید.


 

مواردی که می‌توانید مطالعه کنید:

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا