اخبار

جزییات تصویب فیلترینگ تلگرام ؛ آیا تلگرام فیلتر می شود؟

دو نماینده مجلس شورای اسلامی طی خبری اعلام کردند که تلگرام در سال جدید فیلتر خواهد شد. این دو نماینده معتقدند که شورای عالی مجازی تلگرام را فیلتر خواهد کرد، هر چند برخی مسئولان این خبر را فعلا تکذیب می‌کنند، اما تاکنون دولت و وزارت ارتباطات هیچ واکنش رسمی به این موضوع نشان نداده‌اند.

ماجرای فیلترینگ تلگرام در سال ۹۷

نمایندگان مردم قزوین و تهران خبر از فیلترینگ تلگرام در پایان سال ۹۶ دادند. محمدرضا نجفی در روز شنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ گفت که اخیرا خبر فیلتر شدن تلگرام را شنیده و ظاهرا شورای عالی فضای مجازی فیلترینگ این پیام رسان را تصویب کرده است. پیش از آن و در تاریخ ۲۱ اسفندماه، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی بیان کرده بود که می توان با بهبود پیام رسان های داخلی این برنامه ها را جایگزین تلگرام کرد.
همچنین سیده حمیده زرآبادی، عضو اصلاح‌طلب مجلس در خصوص احتمال ایجاد محدودیت برای تلگرام در سال جدید گفت:

طبق اطلاعات موثقی که از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارم، فیلترینگ دائم تلگرام در سال ۱۳۹۷ به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده و اظهارات اخیر فیروزآبادی، به نوعی زمینه‌سازی برای انجام این تصمیم در افکار عمومی بوده است.

البته هنوز هیئت دولت در مورد این مساله واکنشی نشان نداده. زرآبادی در این باره تاکید کرد که انتظار می‌رود دولت یا وزارت ارتباطات، اگر مخالف فیلتر تلگرام هستند، حداقل موضع خود را به صورت شفاف به مردم اطلاع بدهند و با رسانه‌ها مصاحبه کنند و بگویند با وجود مخالفت دولت، چنین اتفاقی در حال رخ دادن است.

علت فیلتر تلگرام

البته به طور صریح اعلام شده که فیلترینگ تلگرام پس از نا آرامی های دی ماه بسیار موثر واقع شده و حال نیز قرار است این مساله به طور دائمی صورت پذیرد.
نماینده مردم قزوین اعلام کرد که هرچند فیلتر تلگرام می تواند عملکرد موثری باشد، اما همانطور که مردم از ماهواره نیز استفاده می کنند از تلگرام نیز با فیلترشکن بهره می برند. او اضافه کرد که بر خلاف ادعای دبیر شورای عالی فضای مجازی، فیلتر تلگرام، مردم را به سوی استفاده از پیام رسان های داخلی سوق نخواهد داد، چون کاربران به دلیل وابستگی این پیام رسان‌ها به نهادهای دولتی، از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. به گفته زرآبادی، برای راه‌اندازی شرکت‌های پیام رسان باید تجهیزات از کشورهای خارجی خریداری شود، اما خریداری این تجهیزات به طور کامل در انحصار دو شرکت وابسته به نظام است.
مدیر روابط عمومی مرکز فضای مجازی اعلام کرده که شورای عالی هیچگونه مصوبه ای در این خصوص ارائه نکرده است. با این حال، سید ابوالحسن فیروزآبادی در روز ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ با انتشار یادداشتی در سایت‌های داخلی، به شایعه فیلتر شدن تلگرام دامن زد. وی ادامه فعالیت تلگرام را به صلاح کشور نمی‌داند و بر این باور است که باید برای آن آلترناتیو داشته باشیم. با این اوصاف به نظر می‌رسد که فیلتر تلگرام بسیار جدی شده و اصلا بعید نیست که در روزهای آینده این پیام رسان محبوب در کشورمان به طور دائم فیلتر شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا