آموزش و ترفند

دامنه net چیست؛ ۴ دلیل برای استفاده از آن

دامنه net چیست. همانطور که در حال انتخاب نام دامنه وب سایت خود هستید، تا به حال در مورد تفاوت بین پسوندهای نام دامنه .com و .net فکر کرده اید؟ در این صورت چند مورد وجود دارد که میبایست آنها ا بررسی کنید. پسوند دامنه آخرین قسمت نام دامنه است، مانند .com یا .net .پسوند دامنه به عنوان یک شناسه برای ماهیت و مکان یک وب سایت عمل می‌کند. همچنین پسوند دامنه TLD  (دامنه سطح بالا) نامیده می‌شود زیرا نام دامنه سطح بالای سیستم DNS است. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه net چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

دامنه net چیست؟

دامنه net چیست؟

دامنه سطح بالا (TLD) بخشی از نام دامنه است که بعد از “نقطه” آمده و نوع سازمان یا هدف وب سایت را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، پسوند com در نام دامنه در blog.webramz.com  به TLD اشاره دارد.

برخی از محبوب ترین پسوندهای نام دامنه عبارتند از:

  • .com معمولاً توسط مشاغل تجاری استفاده می‌شود (برای مشاغل سودآور)
  • .net برای خدمات شبکه، مانند ارائه دهندگان خدمات اینترنت و شرکت های میزبان.
  • .io برای استارت آپ های فناوری
  • .edu برای موسسات آموزشی
  • .gov برای نهادهای دولتی
  • دامنه .org برای سازمان های غیر انتفاعی.
  • .me برای وب سایت های شخصی

انواع مختلفی از پسوندهای دامنه موجود است که هر کدام کاربرد خاص یا مخاطب مورد نظر خود را دارند. انتخاب پسوند مناسب هنگام خرید دامنه برای کسب و کار کوچک شما می‌تواند در آینده بسیار ارزشمند باشد.

.net یکی از TLD های رایج است که در اصل برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و سازمان های مرتبط با زیرساخت در نظر گرفته شده است. اغلب برای مشاغل و سازمان های مرتبط با شبکه و همچنین برای وب سایت های شخصی یا حرفه ای استفاده می‌شود.

. net یک پلت فرم منبع باز برای ساخت برنامه های دسکتاپ، وب و موبایل است که می‌تواند به صورت بومی‌بر روی هر سیستم عاملی اجرا شود.

هر دو پسوند .com و .net دامنه های سطح بالای عمومی‌(gTLD) در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که آنها محدود به استفاده یا مخاطب خاصی نیستند. در نتیجه، هر دو معمولاً برای اهداف مختلف و توسط افراد و سازمان های مختلف استفاده می‌شوند.

این پسوند دامنه عمدتاً توسط سازمان‌ها یا شرکت های متمرکز بر صنایع شبکه و فناوری مانند ارائه دهندگان خدمات اینترنتی استفاده می‌شود. وب‌سایت‌های دیگری که بر اشتراک‌گذاری یا انجمن تمرکز دارند نیز ممکن است از .net به عنوان TLD خود استفاده کنند.

در دسترس بودن نام های دامنه .com در مقابل .net می‌تواند بر اساس عوامل مختلفی از جمله محبوبیت نام دامنه خاص و مدت زمان ثبت آن متفاوت باشد.

به طور کلی، نام های دامنه .com ممکن است به طور گسترده در دسترس باشند، زیرا آنها مدت طولانی تری وجود داشته اند و محبوبیت بیشتری دارند. با این حال، هنوز ممکن است یک نام دامنه .com خوب که برای ثبت در دسترس باشد پیدا کنید.

از سوی دیگر، پسوندهای نام دامنه .net به دلیل محبوبیت کمتر ممکن است ببشتر در دسترس باشند. با این حال، این ممکن است یافتن یک نام دامنه .net منحصر به فرد را که برای ثبت در دسترس است آسان تر کند.

در نهایت، در دسترس بودن نام دامنه یک نام دامنه خاص .com یا .net به عوامل مختلفی بستگی دارد و بر اساس مورد متفاوت خواهد بود. هنگام انتخاب بین دو TLD، مهم است که نام دامنه خاصی را که به آن علاقه دارید در نظر بگیرید و اینکه آیا برای ثبت در دسترس است یا خیر. اگر در دسترس نیست، ممکن است لازم باشد گزینه های جایگزین را در نظر بگیرید یا از TLD دیگری استفاده کنید.

چرا از دامنه نت استفاده کنیم؟

۱- تاثیرگذاری بر سئو

تاثیرگذاری بر سئو

از نظر فنی، پسوند دامنه انتخابی شما مستقیماً بر موقعیت شما در صفحه نتایج موتور جستجو تأثیر نمی‌گذارد. موتورهای جستجو، مانند گوگل یا یاهو، هنگام تصمیم گیری در مورد رتبه بندی وب سایت، با هر TLD یکسان برخورد می‌کنند.

استفاده از .com ممکن است به بازدیدکنندگان بالقوه اعتماد بیشتری نسبت به وب سایت شما بدهد و به شما شانس بیشتری برای رتبه بالاتر بدهد. با این حال، دامنه های .net نیز در صورت استفاده صحیح از پتانسیل مشابه با .com برخوردار هستند.

هر دوی این پسوندهای دامنه ممکن است مزایای سئوی یکسانی برای شما به ارمغان بیاورند تا زمانی که مطمئن شوید TLD با آنچه وب‌سایت شما ارائه می‌کند مطابقت دارد. یکی دیگر از عوامل مهم، انتخاب یک نام دامنه خوب برای ایجاد بهترین تاثیر اولیه بر روی بازدیدکنندگان بالقوه شما است.

۲- مشاغل مرتبط با شبکه و فن آوری

مشاغل مرتبط با شبکه و فن آوری

اگر کسب و کار یا سازمان شما با زیرساخت یا شبکه اینترنتی مرتبط است، بهتر است از دامنه با پسوند .net استفاده نمایید. .net در ابتدا برای استفاده توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و سازمان های مرتبط با زیرساخت در نظر گرفته شده بود، بنابراین ممکن است انتخاب خوبی برای کسب و کارها یا سازمان‌ها در این زمینه‌ها باشد.

۳- نام دامنه را منحصر به فرد کنید

ایجاد یک نام دامنه منحصر به فرد می‌تواند به شما کمک کند از رقبا متمایز شوید و شانس در دسترس بودن آن را افزایش دهید. مطمئن شوید که ویژگی های وب سایت شما را منعکس می‌کند و توسط فرد یا شرکت دیگری گرفته نشده است.

ساده ترین روش هنگام تصمیم گیری در مورد نام دامنه، استفاده از نام تجاری یا نام تجاری موجود است.

۴- در نظر گرفتن رقبا

هنگامی‌که یک پسوند دامنه دات نت را ثبت می‌کنید، در صورت امکان، .com را نیز دریافت کنید، نه فقط به این دلیل که مطمئن شوید هیچ کس مشتریان شما را از شما دور نمی‌کند. انسان‌ها موجودات عادت هستند و ما بیشتر به پسوند com عادت کرده ایم.

هنگامی‌که هر دو نسخه .com و .net را ثبت می‌کنید، می‌توانید کاربران را از .com به وب سایت اصلی .net هدایت کنید و ترافیک خود را به حداکثر برسانید. همچنین امکان سواستفاده را از رقبای تجاری خود بگیرید.

نتیجه گیری

پسوندهای دامنه .com و .net دو مورد از محبوب ترین TLD در اینترنت هستند. این دو TLD برای وب سایت های مختلف بهترین کار را دارند. وب سایت های تجاری عمومی‌و شخصی تمایل به استفاده از .com دارند، در حالی که شرکت‌ها و سازمان های شبکه و مرتبط با وب از دامنه های .net استفاده می‌کنند.

انتخاب TLD مناسب برای نام دامنه شما می‌تواند تأثیر مثبتی بر برندسازی وب سایت شما داشته باشد. در این مقاله تفاوت پسوندهای دامنه دات کام و نت و اینکه کدام یک برای وب سایت شما بهترین است را یاد گرفتیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با متخصصین وب رمز تماس حاصل نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا