معرفی بهترین‌ها

معرفی برخی از بهترین مرورگرهای گوشی در سال ۲۰۲۲ | ۱۴۰۱

در حالی که برخی از افراد معتقدند که با وجود تنوع زیادی که در حال حاضر در میان مرورگرها وجود دارد، هنوز گوگل کروم (Google Chrome) بهترین مرورگر موجود است، گروه دیگری معقتدند که در میان مرورگرهای جدید مدل هایی وجود دارند که از نظر سرعت، حفظ حریم خصوصی و خوانایی، بهتر عمل می کنند.

یک مرورگر خوب امکانات و قابلیت های خوب و کاربردی فراوانی را در اختیار شما قرار می دهد. به همین منظور ما در این مقاله بهترین مرورگرهای اندروید در سال ۲۰۲۱ را گرد هم آوردیم تا پس از مطالعه این مقاله و آشنایی با آن ها بتوانید مرورگر مناسب خود را پیدا کنید و از قابلیت هایی که در اختیار شما قرار می دهد به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

امروزه مردم بیش از قبل به حریم خصوصی خود اهمیت می دهند و به شدت سعی در حفاظت از آن دارند، یک مرورگر خوب می تواند به شما در حفظ حریم خصوصی اتان کمک بسزایی بکند. همچنین به دلیل مشغله زیاد، یکی دیگر چیزهایی که در میان کاربران به اهمیت خاصی دست یافته است سرعت عمل آن برنامه و یا مرورگر است. این ها تعدادی از قابلیت هایی هستند که معمولا کاربران هنگام انتخاب مرورگر متناسب با نیاز خود به آن ها توجه می کنند.

شاید شما هم جزو افرادی باشید که معتقدند گوگل کروم به اندازه کافی خوب عمل می کند و نیاز به یک مرورگر دیگر ندارید اما فراموش نکنید که تا وقتی که با یک مرورگر بهتر کار نکنید متوجه تفاوت و اهمیت این مسئله نخواهید شد. همچنین در اکثر مواقع ایجاد برخی تغییرات و امتحان کردن چیزهای جدید می تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد.

در نتیجه ما امیدواریم که پس از مطالعه این مقاله و آشنایی بیشتر با بهترین مرورگرهای موجود در حال حاضر، مرورگر مد نظر خود را پیدا کرده و پس از امتحان کردن آن تصمیم بگیرید که کدام یک را بیشتر ترجیح می دهید.

 

  • ۹ تا از بهترین مرورگرهای اندروید در حال حاضر:
  1. Chrome
  2. Opera
  3. Firefox
  4. DuckDuckGo Privacy
  5. Microsoft Edge
  6. Vivaldi
  7. Brave
  8. Flynx

 

 

  1. Chrome

(بهترین مرورگر اندروید برای اکثر کاربران)

 

  • مشخصات

همگام سازی دسکتاپ: بله

مسدود کننده تبلیغات: بله

قابلیت های حفظ حریم خصوصی: جستجو به صورت نا شناس

 

  • مزایا

همگام سازی با کروم دسکتاپ

مدیریت رمز داخلی

قابلیت صرفه جویی در مصرف دیتا

 

  • معایب

راه های بیشتر برای دنبال کردن فعالیت های شما در اختیار گوگل قرار می دهد

کمبود افزونه

 

بدون شک Chrome یکی از بهترین مرورگرهای موجود در حال حاضر است. حتی می توان گفت که این مرورگر در اکثر مواقع و برای اکثر کاربران اندروید بهترین گزینه موجود است.

این مسئله که کروم، مرورگر برتر موجود در بازار است و به عنوان یک مرورگر قابل اعتماد نیز شناخته می شود، در کنار این حقیقت که هر توسعه دهنده وب در حین ساخت یک وبسایت مرورگر گوگل را در نظر می گیرد، موجب شده است که با وجود ساخت مرورگرهای جدید و متنوع که تعدادی از آن ها از برخی جهات نسبت به کروم برتری دارند، نتوانند این مرورگر را از صدر لیست بهترین مرورگرهای موجود در سال ۲۰۲۱ خارج کنند.

قابلیت همگام سازی موبایل و دسکتاپ کروم نیز بسیار کاربردی و به درد بخور است. همچنین این مرورگر برخی قابلیت های بیشتر چون امکان فعال سازی حالت صرفه جویی از دیتا، قابلیت ترجمه خودکار به چندین زبان زنده دنیا، مسدود کننده تبلیغات های مزاحم و… را در اختیار شما کاربران قرار می دهد.

البته لازم به ذکر است که این قابلیت ها قابل مقایسه با امکانات و قابلیت های فراوانی که مرورگرهایی چون Firefox و Opera در اختیار شما قرار می دهند نیستند اما می توان گفت که Chrome اکثر کارهای ضروری و مورد نیاز را به خوبی برایتان انجام خواهد داد.

در به روز رسانی اخیر مرورگر Chrome یک ویژگی جدید به قابلیت های این برنامه اضافه شد، که به وسیله آن در مواقعی که که شما از رمزهای مشکل دار و نا امن استفاده می کنید، می تواند این مسئله را تشخیص دهد و همچنین به شما این امکان را می دهد که به صورت امن تر در اینترنت جستجو کنید.

در صورتی که تمایل دارید که به قابلیت هایی که به زودی وارد کروم خواهند شد یک نگاه گذرا بیاندازید و یا اگر می خواهید از امکانات و ویژگی هایی استفاده کنید که به دلایلی هرگز وارد مرورگر اصلی کروم نشدند، ۳ اپلیکیشن اضافه برای کروم با نام های Chrome Beta، Chrome Dev و Chrome Canary وجود دارند که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

 

  1. Opera

(سریع و عالی برای صرفه جویی در مصرف دیتا)

 

  • مشخصات

همگام سازی دسکتاپ: بله

مسدود کننده تبلیغات: بله

قابلیت های حفظ حریم خصوصی: مرورگر VPN داخلی، حالت نا شناس

 

  • مزایا

حالت صرفه جویی در مصرف دیتا

مسدود کننده تبلیغات

مرورگر VPN داخلی

 

  • معایب

پیچیده به نظر رسیدن رابط کاربر در برخی از مواقع

 

مرورگر Opera یکی از بهترین مرورگرهای موجود در این لیست است که قابلیت و امکانات فراوانی را در اختیار شما کاربران قرار می دهد. یکی از قابلیت های این برنامه که آن را از باقی مرورگرها جدا می کند و باعث برتری آن می شود توانایی صرفه جویی در مصرف دیتا آن است. در نتیجه اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این مسئله اهمیت می دهید و به دنبال یک مرورگر سریع و کاربردی هستید که در صرفه جویی در مصرف دیتا نیز عالی عمل کند ما به شما استفاده از این مرورگر را توصیه می کنیم.

اگر بخواهیم واضح تر بگوییم این مرورگر در حالت صرفه جویی در دیتا یک تیر و دو نشان می زند، به این صورت که با فشرده کردن ویدیوها و وبسایت ها در عین حال که به شما در صرفه جویی دیتا کمک می کند، صفحات را نیز با سرعت بیشتری بارگیری می کند.

همچنین این مرورگر یک قابلیت VPN گونه داخلی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد که به شما یک آدرس آی پی (IP Address) می دهد البته فراموش نکنید که نمی توانید به طور همزمان از دو قابلیت حالت صرفه جویی در مصرف دیتا و قابلیت VPN استفاده کنید.

لازم به ذکر است که قابلیت VPN موجود در این برنامه تنها برای برنامه مرورگر Opera قابل استفاده است و در صورت تمایل به استفاده از یک VPN برای سایر برنامه ها باید به دنبال یک VPN مجزا باشید.

با وجود قابلیت و امکانات زیادی که دارد این مرورگر یکی از سریع ترین مرورگرهای است که می توانید با آن کار کنید. تنها نکته منفی که می توان در مورد این مرورگر گفت رابط کاربر کمی پیچیده آن است که گاهی می تواند باعث سردرگمی کاربران نیز بشود. به غیر از این نکته منفی این مرورگر تعداد زیادی قابلیت خوب و به درد بخور را در اختیار شما قرار می دهد، به همین منظور ما معتقدیم که برای تنها یکبار هم که شده باید از این مرورگر خوب استفاده کنید و از امکانات متنوع و سرعت بالای آن لذت ببرید.

 

  1. Firefox

(یک جایگزین قدرتمند برای گوگل)

 

  • مشخصات

همگام سازی دسکتاپ: بله

مسدود کننده تبلیغات: بله

قابلیت های حفظ حریم خصوصی: جستجو در اینترنت به صورت محرمانه، محافظت ردیابی

 

  • مزایا

همگام سازی با دسکتاپ Firefox

پشتیبانی از افزونه ها

 

  • معایب

نیاز به افزونه برای فعال کردن قابلیت هایی که در سایر مرورگرها به صورت طبیعی وجود دارند

 

مرورگر Firefox یکی از آن مرورگرهای معروف و محبوب است که احتمالا پیش از این با آن کار کرده و یا حداقل نامش را شنیده اید.

در صورتی که یک حساب Firefox بسازید و در تمام دستگاه های خود وارد آن بشوید می توانید چیزهایی چون رمز عبور، تاریخچه و بوک مارک ها را همگام سازی کنید. همچنین اگر در دسکتاپ خود زمان زیادی را در یک تب خاص صرف کنید، آن تب را برای شما در گوشی هوشمندتان هایلایت می کند.

همچنین یکی از ویژگی های خوب و کاربردی این مرورگر این است که به کاربر این امکان را می دهد که مرورگر خود را تا حد شگفت انگیزی سفارشی و شخصی سازی کند. در صورتی که بتوانید از این قابلیت به خوبی استفاده کنید و به درستی شخصی سازی های مورد نیاز خود را انجام دهید این قابلیت می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید چیزهایی چون نحوه نمایش تب ها در مرورگر، رنگ تمام چیزها و این مسئله که کدام قابلیت ها قابل دسترس باشند را تعیین کنید، مرورگر Firefox یک گزینه عالی برای شما خواهد بود و از استفاده از آن بسیار لذت خواهید برد. اما در صورتی که از مرورگر های ساده که امکان انتخاب چنین چیزهایی را به شما نمی دهند بیشتر لذت می برید احتمالا باید به دنبال یک مرورگر دیگر باشید.

در به روز رسانی جدید مرورگر Firefox برخی ویژگی های جدید چون حالت تاریک (Dark Mode) و نمایش شبکه ای تب های باز نیز اضافه شدند. همچنین تعدادی قابلیت نیز در این برنامه قرارداده شده است که به شما در سازمان دهی و ذخیره تب ها کمک می کند.

 

  1. DuckDuckGo Privacy

(یک مرورگر خوب برای افرادی که به حفظ حریم خصوصی خود اهمیت می دهند)

 

  • مشخصات

همگام سازی دسکتاپ: خیر

مسدود کننده تبلیغات: مسدود کردن ردیاب تبلیغات

قابلیت های حفظ حریم خصوصی: جستجو در اینترنت به صورت محرمانه، رمز گذاری اتصال

 

  • مزایا

طراحی ساده

به راحتی پاک کردن دیتا در هر زمان

آزادی از گوگل

 

  • معایب

کمبود قابلیت های­ ­پیشرفته

نبود جایگزین برای برنامه VPN اختصاصی

 

مرورگر DuckDuckGo Privacy یکی از آن مرورگرهای ساده است. به طور خلاصه می توان گفت که این مرورگر تنها بر روی یک چیز تمرکز کرده که آن هم محرمانه نگه داشتن فعالیت های شما است.

در سمت راست بخش جستجو یک گزینه قرار داده شده است که تنها با یک بار ضربه زدن بر روی آن می توانید تمام تب ها را در کنار تاریخچه جستجو در هر زمانی به راحتی حذف کنید. همچنین این مرورگر می تواند ردیاب های تبلیغات که ممکن است به دنبال تعقیب کردن شما در سراسر وب باشند را برای شما مسدود کند.

یکی دیگر از قابلیت های خوب این مرورگر این است که تمامی سایت هایی که ملاقات می کنید را از نظر امنیت و حفظ حریم خصوصی از A تا F رده بندی می کند. متاسفانه یکی از ایرادات این مرورگر در VPN است که خوشبختانه می توانید به راحتی با دانلود و نصب یک VPN خوب این مشکل را نیز حل کنید.

یکی دیگر از کاستی های این مرورگر در ناتوانی در همگام سازی با دسکتاپ است. البته شاید اصلا نباید این ویژگی را کاستی دانست چرا که دلیل نبود این ویژگی اهمیت زیاد این برنامه به حفظ حریم خصوصی شما است. در نتیجه اگر شما هم جزو افرادی هستید که به حریم خصوصی خود بسیار اهمیت می دهید و به دنبال یک مرورگر خوب هستید، ما به شما استفاده از این مرورگر را به شدت توصیه می کنیم.

 

  1. Microsoft Edge

(مرورگر سریع با حالت Read It Later شگفت انگیز)

 

  • مشخصات

همگام سازی دسکتاپ: بله

مسدود کننده تبلیغات: بله

قابلیت های حفظ حریم خصوصی: جستجو در اینترنت به صورت محرمانه، پیشگیری از ردیابی

 

  • مزایا

مجموعه قابلیت های منسجم

همگام سازی با حساب Microsoft

رابط کاربر قابل شخصی سازی

 

  • معایب

کمی کندتر از باقی گزینه ها

 

مرورگر Microsoft Edge یک مرورگر به نسبت سریع است که به شما این امکان را می دهد که مرورگر خود را تا حدودی شخصی سازی و سفارشی بکنید.

یکی از ویژگی های خوب این مرورگر این است که می تواند با دسکتاب و حساب کاربری Microsoft شما همگام شود. همچنین لازم به ذکر است که بالاخره این مرورگر نیز از افرونه ها پشتیبانی می کند.

علاوه بر تمام این ها این مرورگر تعداد زیادی قابلیت خوب و کاربردی را در اختیار شما قرار می دهد که می توان از این قابلیت ها به مسدود کننده تبلیغات، سرویس ترجمه، مدیریت رمز عبور، مسدود کننده ردیاب، جستجو صدا و گزینه ای با نام NewsGuard اشاره کرد.

لازم به ذکر است که متاسفانه یکی از قابلیت های خوب این مرورگر با نام Reading list حذف شده است. این قابلیت یکی از ویژگی های خوب و محبوب این برنامه بود.

برخلاف نسخه دسکتاپ Microsoft Edge، مرورگر موبایل به شما این امکان را می دهد که به راحتی از موتور جستجو خارج شوید و در صورت تمایل از Google به جای Bing بر روی مرورگر Microsoft استفاده کنید. هرچند لازم به ذکر است که احتمالا نیازی به انجام این کار نخواهید داشت چرا که Bing نیز خیلی خوب عمل می کند.

 

  1. Vivaldi

(ظاهر منحصر به فرد و قابلیت های داخلی هوشمندانه)

 

  • مشخصات

همگام سازی دسکتاپ: بله

مسدود کننده تبلیغات: بله

قابلیت های حفظ حریم خصوصی: جستجو در اینترنت به صورت محرمانه، رمزگذاری همگام سازی

 

  • مزایا

تغییر سریع موتورهای جستجو

ترجمه صفحات وب

 

  • معایب

عملکرد ضعیف مسدود کننده تبلیغات

بارگیری کند تصاویر

 

لازم به ذکر است که کمی میان استفاده از این مرورگر بر روی دسکتاپ و دستگاه اندروید تفاوت وجود دارد برای مثال در حالی که مرورگر Vivaldi دسکتاپ به شما تا حد خیلی زیادی امکان شخصی سازی و سفارشی کردن مرورگرتان را می دهد، این مرورگر بر روی اندروید بیشتر بر روی قابلیت های منحصر به فرد و خاص تمرکز دارد.

در واقع می توان گفت که هنگام استفاده از این مرورگر در ابتدا طراحی ساده و جذاب آن نظراتان را جلب خواهد کرد و سپس با قابلیت های هوشمندانه و منحصر به فرد آن روبرو خواهید شد. ابزار ترجمه صفحات وب نیز به شما این امکان را می دهد که صفحات وب را به ۱۰۸ زبان متفاوت دنیا ترجمه کنید.

در صورت تمایل می توانید به سرعت و آسانی به یک ابزار جستجو دیگر تغییر دهید که از ۸ گزینه محبوب پشتیبانی می کند. در حالت کلی این مرورگر عملکرد خوب و سریعی دارد اما در برخی مواقع چون بارگیری تصاویر می تواند کمی کند عمل کند و در حین کار با آن ممکن است با برخی تبلیغات های مزاحم روبرو شوید چرا که عملکرد مسدود کننده تبلیغات آن نیز چندان راضی کننده نیست.

در واقع اگر بخواهیم واضح تر بگوییم این مرورگر در حالی که در قابلیت هایی چون مسدود کننده تبلیغات و پشتیبانی از افرونه ها که در اکثر مرورگرهای خوب می توان پیدا کرد، دچار کسری است، در برخی قابلیت منحصر به فرد و کاربردی دیگر بسیار خوب عمل می کند. به همین دلیل این مروگر توانست با وجود چنین کسری هایی در لیست بهترین مرورگرهای سال ۲۰۲۱ قرار گیرد.

 

  1. Brave

(مسدود کننده تبلیغات قوی )

 

  • مشخصات

همگام سازی دسکتاپ: بله

مسدود کننده تبلیغات: بله

قابلیت های حفظ حریم خصوصی: جستجو در اینترنت به صورت محرمانه، رمزگذاری اتصال

 

  • مزایا

مسدو کننده تبلیغات قوی

موتور جستجو Brave

 

  • معایب

بارگذاری کند صفحات آغازی

 

مرورگر Brave یکی از آن مرورگرهایی است که علاوه بر قوی عمل کردن در مسدود کردن تبلیغات های مزاحم و حفظ حریم خصوصی شما، در حالت کلی سرعت بالایی نیز دارد.

این مرورگر یکی از اولین مرورگرهایی بود که قابلیت مسدود کردن تبلیغات را به صورت داخلی در اختیار کاربران قرار داد. در واقع می توان گفت که این مرورگر در کنار اینکه تمام کارهای پایه ای که شما از آن انتظار دارید را به خوبی انجام می دهد، چند قابلیت اضافه و کاربردی نیز در اختیار شما قرار می دهد. از این قابلیت ها می توان به تب های محرمانه، امکان استفاده از موتورهای جستجو متفاوت و تعدادی قابلیت برای حفظ حریم خصوصی اشاره کرد.

متاسفانه ویژگی های زیادی برای شخصی سازی و سفارشی کردن مرورگر در اختیارتان قرار نمی دهد و تنها برخی کارهای پایه و ساده چون فعال کردن تم تاریک (Dark Theme) و انتقال دادن نوار آدرس (Address Bar) به پایین صفحه را می توانید برای تغییر ظاهر مرورگرتان انجام دهید. در نتیجه اگر به دنبال یک مرورگر هستید که بتوانید ظاهر آن را هر طور که دوست دارید تغییر بدهید، احتمالا مرورگر Brave گزینه خوبی برای شما نخواهد بود.

اگر پیش از این از مرورگر Brave بر روی دسکتاپ خود استفاده می کردید بدون شک از استفاده از آن بر روی اندرید خود نیز لذت خواهید برد، در این صورت می توانید به راحتی اطلاعات و محتوا را نیز همگام سازی کنید.

 

  1. Flynx

(عملکرد خوب به عنوان مرورگر دوم)

 

  • مشخصات

همگام سازی دسکتاپ: خیر

مسدود کننده تبلیغات: بله

قابلیت های حفظ حریم خصوصی: ندارد

 

  • مزایا

عملکرد حباب لینک منحصر به فرد

رابط کاربر ساده و راحت

امکان مطالعه به صورت آفلاین

 

  • معایب

قابلیت های محدود

احتمال رها شدن توسط توسعه دهنده

 

مرورگر Flynx یکی دیگر از آن مرورگرهای خوب و کاربردی است. این مرورگر در کنار سایر قابلیت ها یک قابلیت منحصر به فرد و به درد بخور نیز در اختیار شما قرار می دهد. زمانی که در Flynx بر روی یک لینک کلیک می کنید به جای اینکه به سرعت بر روی صفحه رفته و علامت در حال بارگیری را به شما نشان دهد و شما را مجبور کند که بدون انجام هیچکاری تنها منتظر بمانید، لینک در یک حباب در گوشه صفحه شروع به باز شدن می کند و زمانی که آماده مطالعه هستید تنها باید بر روی حباب کلیک کنید تا به طور تمام صفحه برای شما باز شود.

شاید این قابلیت در ابتدا چندان جذاب بنظر نیاید اما اگر شما هم جزو افرادی هستید که کارهای تحقیقاتی انجام می دهید و نیاز است که چندین تب را به صورت همزمان باز کنید، متوجه اهمیت و کاربردی بودن این مسئله می شوید. همچنین این مرورگر به شما این امکان را می دهد که حتی در مواقعی که آفلاین هستید به مطالعه بپردازید.

مرورگر Flynx به چند دلیل نمی تواند به عنوان تنها مرورگر بر روی دستگاه اندروید شما به خوبی عمل کند در حالیکه به عنوان دومین مرورگر بسیار کاربردی و عالی خواهد بود. از این دلایل می توان به این مسئله اشاره کرد که این مرورگر بیشتر برای باز کردن لینک و ابزار Read it later طراحی شده است و چیزهای ضروری دیگری چون نوار آدرس (Address Bar) و… ندارد.

البته لازم به ذکر است که این مرورگر متاسفانه از آپریل سال ۲۰۱۷ تا کنون در Google Play به روز رسانی نشده است، به همین دلیل ممکن است که توسط توسعه دهنده اش رها شده باشد و دیگر هرگز به روز رسانی نشود.

 

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشد و اطلاعات موجود در آن برایتان سودمند بوده باشد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا