اخبار

نسخه جدید فایرفاکس با پشتیبانی از واقعیت مجازی معرفی شد

شرکت موزیلا نسخه جدید فایرفاکس را با قابلیت پشتیبانی از واقعیت مجازی رونمایی کرد. این شرکت قصد دارد تا یک گام جلوتر رفته و هوش مصنوعی را در مرورگر خود گسترش دهد.
فایرفاکس ریالیتی نسخه جدیدی از موزیلا فایرفاکس است که از سیستم های چند پلتفرمی و هدست های واقعیت مجازی پشتیبانی می کند. در حال حاضر، امکان مشاهده‌ی اجرای یک نمونه‌ی نمایشی اولیه از این مرورگر در هدست اچ‌تی‌سی وایو فوکوس وجود دارد؛ با این حال دسترسی عمومی به آن فعلا امکان‌پذیر نیست. موزیلا هنوز درباره‌ی هدست‌هایی که از این نسخه پشتیبانی خواهند کرد، صحبتی نکرده است.
در نسخه جدید فایرفاکس ریالیتی و در ویدیویی که از این نسخه منتشر شده، رابط کاربری سنتی است اما نکته قابل توجه توانایی مرور در فضای وب به صورت واقعیت مجازی است. با این حال، به‌ نظر می‌رسد که فشردن دکمه‌های کوچک با نشانگر تا حدودی با دشواری همراه است. تصویری که موزیلا از مرورگر خود برای ما نمایش می‌دهد، به‌شدت وسیع و بلندپروازانه به‌ نظر می‌آید:

واقعیت ترکیبی غرب وحشی است. چگونه تایپ می‌کنید؟ چگونه احساسات خود را بیان می‌کنید؟ چگونه علاوه بر میلیاردها صفحه‌ی دوبعدی اینترنت، نظاره‌گر محتوای جدید سه‌بعدی می‌شوید؟ چگونه به برقراری ارتباط می‌پردازید؟ چه کسی نقشه‌ی جهان را ترسیم می‌کند و چه کسی تصمیم می‌گیرد شما چه ببینید؟ آیا می‌توانیم فعالیت خود را با تشخیص صدا و دستگاه‌های متصل گسترش دهیم تا تجربه‌ی وب‌گردی بهتری خلق کنیم؟ ما عاشق رؤیایی با این سؤال‌ها هستیم. همه‌چیز مجددا تازه است و ما پیوسته مشغول ساختن و تلاش هستیم تا جواب‌های صحیح را پیدا کنیم.

هر سازنده هدست واقعیت مجازی به دنبال توسعه مرورگر های خود است. آکیولوس، گوگل و مایکروسافت هر سه شرکت به دنبال توسعه مرورگر های خود برای راه اندازی و تثبیت واقعیت مجازی در آن هستند. تمام این مرورگرها در واقع نمونه‌هایی مخصوص واقعیت مجازی هستند؛ اما امکان تبدیل آن‌ها برای هدست‌های واقعیت افزوده‌ی مصرفی به‌راحتی وجود دارد و واقعیت ترکیبی ویندوز نیز از دستگاه‌هایی نظیر هلولنز پشتیبانی می‌کند. با این وجود، کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های دسکتاپ واقعیت مجازی به مرورگرهای سنتی نیز دسترسی داشته باشند.
موزیلا بیشتر سعی بر این دارد تا همانگونه که کاربران به صورت عادی از مرورگر فایرفاکس معمولی استفاده می کند بتوانند به صورت واقعیت مجازی نیز از نسخه جدید فایرفاکس ریالیتی بهره ببرند. این شرکت امنیت را تا حد زیادی برای کاربرانش فراهم کرد، شرکتی که برخلاف گوگل و فیسبوک داده‌های کاربرانش را جمع‌آوری نمی‌کند. فایرفاکس ریالیتی همچنین قرار است همان عملکرد پیشرفته‌ای را که قبلا در مرورگر پرسرعت کوانتوم شاهد بودیم، ارائه کند. فایرفاکس به‌طور مشخص درباره‌ی پشتیبانی از هدست‌های مستقل که هنوز تا حد زیادی نایاب هستند، صحبت کرده است؛ اما علت عدم پشتیبانی آن‌ از دیگر هدست‌های واقعیت مجازی مشخص نیست.
مرورگر های واقعیت مجازی مرورگرهای جدیدی هستند که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ فراگیر خواهند شد اما به جز مرور به صورت واقعیت مجازی قابلیت های دیگری نیز دارند. برای مثال، آن‌ها می‌توانند از طریق استانداردی نظیر WebVR که فایرفاکس پشتیبانی از آن را سال گذشته آغاز کرد، تجربه‌های کامل واقعیت مجازی یا ویدئو‌ی ۳۶۰ درجه‌ی آنلاین را اجرا کنند. موزیلا با فایرفاکس ریالیتی حمایت خود را از واقعیت مجازی اعلام می‌کند و آزادی اندکی در اختیار مجموعه‌ای از پلتفرم‌های واقعیت مجازی نسبتا اختصاصی و مجزا قرار می‌دهد.
 


بیشتر بخوانید:

موزیلا و معرفی پروژه کوانتوم؛ موتور وب جدید برای فایرفاکس

نحوه قراردادن گوگل به عنوان هوم پیج در تمامی مرورگر ها

امکان تغییر مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۰ موبایل با نصب آپدیت رداستون ۲

مرورگر اج از طریق ویندوز استور سریع‌ تر بروزرسانی می‌شود‌

موزیلا حالت “راوی گری” را به مرورگر خود اضافه کرده است

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا