اخبار تکنولوژی

نسخه جدید پردازنده Snapdragon X Plus در راه است

یک افشای جدید نشان می‌دهد که کوالکام ممکن است خانواده پردازنده Snapdragon X Plus خود را گسترش دهد. سیلیکون جدید با نام رمز “Purwa” دارای شماره مدل X1P-39-100 است.

کوالکام تاکنون تنها یک مدل اسنپدراگون ایکس پلاس با نام X1P-64-100 را رسما معرفی کرده است. در مقایسه، سری Snapdragon X Elite شامل سه چیپست جدید با معماری هسته یکسان، اما با سرعت فرکانس CPU و عملکرد نظری GPU متفاوت است.

علاوه بر این، اطلاعاتی در مورد تراشه X Plus دیگری به نام X1P-42-100 منتشر شده که نسخه کمتر قدرتمند X1P-64-100 است. در حال حاضر، افشاگر قابل اعتماد Roland Quandt یک نوع ساده‌تر، X1P-39-100 را معرفی کرد. بنابراین گزارش نشان داده که سری X Plus نیز دارای سه تراشه مشابه Snapdragon X Elite خواهد بود.

جزئیات در مورد X1P-39-100 هنوز محدود است، اما Quandt اشاره می‌کند که احتمالاً دارای هشت هسته CPU است، شبیه به پیکربندی شایعه X1P-42-100. هنوز تأیید نشده که آیا از همان هسته‌های عملکردی Oryon مانند X1P-42-100 استفاده می‌کند یا خیر.

پردازنده Snapdragon X Plus جدیدی در راه است

سری اسنپدراگون ایکس پلاس کوالکام برای ویندوز در دستگاه‌های ARM طراحی شده و یک معماری تخصصی برای این پلتفرم ارائه می‌دهد. اضافه شدن احتمالی X1P-39-100 نشان می‌دهد که کوالکام ممکن است در حال گسترش پیشنهادات خود برای پاسخگویی به طیف گسترده‌تری از نیازهای عملکرد و قیمت‌ها در این بازار خاص باشد.

در دیگر خبرها جزئیات مربوط به پردازنده مدیاتک دیمنسیتی ۹۴۰۰ آینده همچنان ظاهر می‌شود و آخرین شایعات نشان می‌دهد که ممکن است بسیار سریع‌تر از رقبای خود باشد. یک منبع قابل اعتماد، Digital Chat Station (DCS) ادعا می‌کند که Dimensity 9400 از نظر عملکرد دستورالعمل‌ها در هر ساعت (IPC) از اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام و A17 پرو اپل بهتر عمل می‌کند. DCS افشا اطلاعات قبلی را تأیید کرده که مدیاتک و ARM در حال همکاری نزدیک برای توسعه نسل بعدی Dimensity 9400 هستند.

گزارش شده است که این تراشه از جدیدترین معماری پردازنده ARM با نام رمز “BlackHawk” استفاده می‌کند. در همین حال، کوالکام به طور کلی مسیر متفاوتی را طی می‌کند زیرا از هسته‌های CPU طراحی شده توسط Nuvia در Snapdragon 8 Gen 4 استفاده خواهد کرد. خبر بزرگ از فاش شدن این است که هسته Cortex-X5 در Dimensity 9400 ظاهراً عملکرد IPC بهتری نسبت به هسته‌های Nuvia کوالکام و هسته A17 Pro اپل در آیفون ۱۵ پرو ارائه می‌دهد.

با این حال، DCS هیچ عدد مشخصی برای پشتیبان‌گیری از این ادعاها به اشتراک نگذاشته است. دستورالعمل در هر ساعت (IPC) معیاری است که کارایی یک پردازنده را اندازه‌گیری می‌کند. اساساً نشان می‌دهد که یک هسته پردازنده می‌تواند چند دستورالعمل را در یک چرخه ساعت اجرا کند. به عبارت ساده‌تر، IPC بالاتر به پردازنده‌ای تبدیل می‌شود که می‌تواند کار بیشتری را در هر ساعت داخلی خود انجام دهد و منجر به عملکرد سریع‌تر شود.

انتظار داریم چیپ جدید را بزودی مشاهده کنیم که در نزدیکی است.


مواردی که می‌توانید مطالعه کنید:

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا