اخبار تکنولوژی

هر آنچه درباره هدست اپل ویژن پرو می دانیم

یکی از محصولات جذاب رویداد WWDC 2023 اپل معرفی جدیدترین و خاص‌ترین محصول این شرکت یعنی هدست ویژن پرو بود. هدست واقعیت ترکیبی که قرار است دنیای هدست‌های واقعیت مجازی را متحول کند.

تاکنون جزئیات مختلفی درباره ویژن پرو منتشر شد و پیش از رونمایی نیز شایعات فراوانی به گوش رسیده که برخی به حقیقت رسیدند و برخی نیز چون نام دستگاه شایعه‌ای بیش نبودند. این محصول جاه‌طلبانه اپل به عنوان یک دستگاه خاص معرفی شده و اپل هنگام رونمایی بعد ۶ سال باری دیگر جمله One More thing را به زبان آورد.

این یعنی با دستگاهی رو به رو هستیم که تاکنون در سبد تولید این برند کوپرتینویی قرار نداشت و تحول بزرگی برای صنعت مربوطه خواهد بود. به هر حال در این مطلب قصد داریم بیشتر با ویژن پرو رونمایی شده آشنا شویم.

اپل ویژن پرو  با طراحی شبیه به عینک اسکی

ویژن پرو

یکی از موارد جذابی که هنگام رونمایی هدست ویژن پرو شاهد بودیم، طراحی جذاب و هیجان انگیزی شبیه به عینک اسکی است. کاربر با قرار دادن این عینک روی چشم خود شبیه به اسکی‌بازان می‌شود. زیرا هیچ شباهتی به هدست واقعیت مجازی ساده نداشته و اپل سعی کرده طراحی را به کار گیرد که با واقعیت جامعه همخوانی داشته باشد.

در طراحی باید به یک هدستی شبیه به عینک اسکی اشاره کنیم که با بندی دور سر قرار می‌گیرد. البته یک سیم هم با شارژ مغناطیسی متصل است، این شارژر نیز به باتری پکی شبیه پاوربانک متصل شده و انرژی دستگاه را تامین می‌کند. برای اینکه هدست وزن کمتری پیدا کرده و ارگونومی بالایی داشته باشد، اپل از افزودن باتری به خود دستگاه خودداری کرد.

در متریال داخلی عینک از جنس پارچه‌ای استفاده شده تا هنگام به چشم گذاشتن، حس خوبی القا شود و رنج آور نباشد. ویژن پرو دارای دو نمایشگر ۴کی بوده که در مجموع ۲۳ میلیون پیکسل دارند، بنابراین وضوح فوق العاده‌ای به نمایش گذاشته و در سوی دیگر به انرژی بالایی هم نیاز دارند که توسط باتری همراه هدست تامین می‌شود.

این دقیقا همان چیزی بوده که اپل با دستگاه پوشیدنی همراه کرده تا مخاطب نقصی در عملکرد شاهد نباشد. برند کوپرتینویی همیشه زمان زیادی را برای توسعه محصول می‌گذارد. بندی در پشت این هدست تعبیه شده که آسان تعویض می‌شود. همچنین قابلیت تنظیم سفت شدن بند هم وجود دارد. شرکت زایس در همکاری با اپل لنزهای مغناطیسی را توسعه داده تا این هدست توسط افراد دارای مشکل پزشکی استفاده شود.

یک لنز سه بعدی سفارشی تضمین کرده که رابط کاربری همیشه در دید باقی مانده، در حالی که ویژگی‌هایی مانند HDR و “واید رنگ” تصویری جذاب را به مخاطب ارائه می‌دهند. دوربین‌های IR داخل ویژن پرو چشم‌های شما را ردیابی کرده، در حالی که دوربین‌های رو به پایین در قسمت بیرون بدنه دست‌ها را ردیابی می‌کنند. مجموعه سوم از حسگرها نیز از نوع لیدار هستند و به ردیابی اشیا اطراف می‌پردازند.

تمام سنسورهای Vision Pro در مجموع ۲۳ واحد بوده که ۱۲ دوربین، ۵ سنسور و شش میکروفن هستند و همگی از پردازشگر R1 نیرو می‌گیرند. گفته شده این تراشه جدید R1 درحدی سریع است که موجب حذف تاخیر شده و تصاویر بسیار سریع جلو چشم کاربر به نمایش درمی‌آید. R1 همچنین EyeSight را فعال می‌کند، یکی از ویژگی‌های Vision Pro محسوب می‌شود. این ویزگی موجب شفاف شدن نمایشگر هدست شده که در هنگام فیلم بسیار جذاب است و البته جزئیات دقیقی ارائه نشد.

اپل ویژن پرو  با سیستم عامل visionOS

ویژن پرو

نرم افزاری که Vision Pro از آن بهره می‌برد، چیزی نیست جز ViSion OS که اپل آن را اولین سیستم عامل طراحی شده برای محاسبات فضایی توصیف کرد. البته منظور از محاسبات فضایی عبارت انتخابی اپل برای تجربیات AR و واقعیت مجازی محسوب می‌شود. در سطح معماری، visionOS بلوک‌های اصلی مشترک با MacOS و iOS را به اشتراک گذاشته، اما یک «زیر سیستم بلادرنگ» برای پردازش تصاویر تعاملی در Vision Pro اضافه می‌کند.

رابط سه بعدی visionOS برنامه‌ها را از مرزهای یک نمایشگر سنتی فراتر برده تا بتوانند در مقیاس‌های مختلف در کنار هم ظاهر شوند. رابط کاربری به طور پویا به نور طبیعی پاسخ می‌دهد و برای کمک به برقراری ارتباط مقیاس و فاصله، سایه ایجاد می‌کند. در زمان معرفی، visionOS برنامه‌هایی را از جمله برنامه‌های Unity که به صورت بومی روی Vision Pro اجرا می‌شوند، از Adobe (مخصوصا Lightroom)، مایکروسافت (Office) و دیگر توسعه‌دهندگان بزرگ ارائه می‌کند. نرم افزار پزشکی برای مشاهده رندرهای آناتومی و یک برنامه مهندسی برای تجسم پدیده‌های فیزیکی، مانند جریان هوا، در بالای اشیاء دنیای واقعی وجود دارد.

شما این برنامه‌ها و موارد دیگر را از یک فروشگاه برنامه جدید که همزمان با Vision Pro عرضه می‌شود، دریافت خواهید کرد. اپل می‌گوید که فراتر از برنامه‌ها، بیش از ۱۰۰ عنوان Apple Arcade برای بازی در VisionOS از همان روز اول در دسترس خواهند بود. حداقل یکی از پایه‌های اصلی iOS یعنی فیس تایم در visionOS وجود دارد. در Vision Pro، فیس تایم با ایجاد یک آواتار سه بعدی از صورت شما که از اسکن‌ها کنار هم قرار گرفته تشکیل شده، کار می‌کند. Teams، Webex و Zoom نیز از آواتارهای سه بعدی پشتیبانی خواهند کرد.

ویژن پرو چه زمانی عرضه خواهد شد

ویژن پرو

شرکت اپل در نظر دارد اولین هدست واقعیت ترکیبی خود را اوایل سال ۲۰۲۴ با قیمت ۳۵۰۰ دلاری عرضه کند. بنابراین افراد باید تا ابتدا سال بعد منتظر بمانند تا مشخص شود این برند کوپرتینویی چه برنامه‌ای دارد. انتظار داریم ویژن پرو در ابتدا عرضه فروش محدودی داشته باشد، بخصوص اینکه قیمت بسیار بالایی برای آن در نظر گرفته شده که نمی‌تواند برای عموم کاربردی باشد.

اما با ویژن پرو اپل راه خود را در صنعت واقعیت مجازی هموار کرده و انتظار داریم هدست‌های بعدی آن قیمت کمتر داشته و برای عموم گزینه‌ای بهتر تلقی شوند. به هر حال برای تجربه کاربری و بررسی بیشتر باید منتظر ماند تا اپل عرضه اولین هدست واقعیت ترکیبی خود را آغاز کند زیرا تا شش ماه دیگر انجام می‌گیرد.

احتمالا این هدست در نیمه نخست سال آینده به فروش برسد.


مواردی که می‌توانید مطالعه کنید:

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا