اخبار

ویژگی Doze در اندروید مارشمالو چیست؟

به اندروید مارشملو ویژگی جدیدی اضافه شده است که به آن Doze می‌گویند. احتمالا از نامش متوجه شده‌اید که دقیقا کارش چیست. این ویژگی باعث ارتقا عمر باتری می‌شود. به این صورت که وقتی تبلت یا اسمارت‌فون مجهز به اندروید ۶٫۰ را رها می‌کنید، دستگاه به خواب می‌رود و برای زمانی که به آن نیاز دارید انرژی ذخیره می‌کند.

اما ویژگی Doze دقیقا چیست؟!اندروید

در اندروید برنامه‌ها معمولا حتی پس از بسته شدن، در پس زمینه کار می‌کنند. از این رو حتی زمانی که فکر می‌کنید اسمارت‌فون یا تبلت را روی میز به حالت استند بای رها کرده‌اید، دستگاه در حال مصرف باتری است.

اینجاست که Doze وارد عمل می‌شود. این برنامه پس از چند ساعت که به دستگاه دست نمی‌زنید، آن را وادار به خواب عمیق می‌کند. در این حالت تنها نوتیفیکیشن‌های اولویت‌دار مثل تماس و پیام‌های متنی هستند که می‌توانند دستگاه را از خواب بیدار کنند. برنامه‌ها نمی‌توانند در این مود به صورت مداوم در پس زمینه همگام شوند و اندروید هر چند وقت یکبار فقط اجازه اینکار را به آنها می‌دهد.

این را به خاطر داشته باشید که ویژگی Doze تنها زمانی کار می‌کند که دستگاه بدون هیچ حرکتی در جایی گذاشته شود. مثلا اگر دستگاهتان را استندبای کنید و در جیب شلوار بگذارید، Doze عمل نمی‌کند. ویژگی Doze با استفاده از شتاب سنج حرکت را تشخیص می‌دهد و دستگاه را بیدار نگه می‌دارد.

Doze نونیفیکیشن‌های اولویت‌دار را مسدود نمی‌کند

خیالتان راحت باشد، نوتیفیکیشن‌های اولویت‌دار مثل تماس‌ها و پیام‌های متنی حتی در زمان چرت زدن دستگاه هم دریافت می‌شوند. نوتیفیکیشن باقی برنامه‌های پیام رسان مثل هنگ اوت یا فیسبوک مسنجر را هم می‌توانید از طریق تنظیمات جز نوتیفیکیشن‌های اولویت‌دار کنید تا در زمان چرت زدن دستگاه دریافت شوند.

قسمت خوب ماجرا این است که سازندگان برنامه‌ها نمی‌توانند این ویژگی را دور بزنند، زیرا نوتیفیکیشن‌های اولویت‌دار از سیستم Google Cloud Messaging عبور می‌کنند و این یعنی که گوگل روی همه آنها نظارت و کنترل دارد و اگر بفهمد که برنامه‌ای می‌خواهد از این سیستم سو استفاده کند، ارتباطش را قطع می‌کند.

چگونه هنگام چرت زدن دستگاه به یک برنامه اجازه فعالیت بدهیم؟!

اگر دلتان می‌خواهد از برنامه‌ای مثل جیمیل نوتیفیکیشن ایمیل‌ها را دریافت کنید، می‌توانید به آن اجازه لازم جهت انجام اینکار را هنگام چرت زدن بدهید. برای اینکه به تنظیمات Doze دسترسی داشته باشید، باید به بخش تنظیمات بروید، روی منو ضربه بزنید و گزینه Battery optimization را انتخاب کنید.

ویژگی Doze در اندروید مارشمالو چیست؟

در این قسمت فهرستی از برنامه‌هایی را که بهینه نشده‌اند، می‌بینید. روی منوی Not optimized بزنید و All apps را انتخاب کنید تا فهرست تمامی برنامه‌های نصب شده روی دستگاه را ببینید.

ویژگی Doze در اندروید مارشمالو چیست؟

به طور پیش فرض مصرف باتری تمام برنامه‌ها با این ویژگی بهینه شده است و می‌توانید عبارت Optimizing battery use را زیر آنها ببینید. حالا برای اینکه مانع از این شوید که برنامه‌ای از ویژگی Doze استفاده کند، باید روی نام آن در فهرست ضربه بزنید و گزینه Don’t optimize را انتخاب کنید. از این پس اندروید اجازه می‌دهد که برنامه انتخاب شده در پس زمینه اجرا شود.

چگونه دستگاه را سریع‌تر خواب کنیم؟!

ویژگی Doze در اندروید مارشمالو چیست؟

Doze در پس زمینه و بدون اینکه متوجه شوید کار می‌کند، اما اگر می‌خواهید که آن را سریع‌تر اعمال کنید نیاز به انجام تغییرات و کمک برنامه‌های شخص ثالث دارید. Greenify نام یک برنامه است که با ویژگی به نام Aggressive Doze، دستگاه را تنها در چند دقیقه به جای چند ساعت خواب می‌کند.

برای استفاده از Greenify آن را دانلود و نصب کنید. به بخش تنظیمات برنامه بروید و Aggressive Doze را فعال کنید. بعلاوه می‌توانید با فعال کردن اعلانات، اطلاعات بیشتری از اتفاقات در حال وقوع در پس زمینه را بدست آورید.

منبع: آی تی رسان

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا