آموزش و ترفند

پرسش و پاسخ پیرامون روت کردن

شمار دستگاه‌های اندرویدی روز به روز در حال افزایش است و بسیاری از کاربران نیاز به اطلاعات پایه در مورد اندورید دارند. در این بخش می‌خواهیم کاربران را با ROOT کردن و پرسش‌های معمول در این خصوص و البته پاسخ‌ها آشنا کنیم.
روت چیست؟
در لغت روت به معنای ریشه است. ریشه به معنای کلی، جزیی است که در زیر قرار می‌گیرد و ظاهر و اجزا بر روی آن شکل می‌گیرند. در مورد گوشی‌های هوشمند، اما قضیه قدری فرق دارد، روت کردن در اینجا به معنای اجازه دسترسی کاربر به اجزای زیر سیستمی اندروید است. این اجازه برای دسترسی به اطلاعات خاص، پشتیبان گیری یا تغییرات اساسی در گوشی هوشمند است. معروف ترین مثال از این مورد تغییر ROM اندروید است. در واقع وقتی سیستم عامل اندروید را روت می‌کنید دسترسی سیستمی بیشتری داشته و به امکانات تازه‌ای دسترسی خواهید داشت.
روت کردن چه کار می‌کند؟
با روت کردن ابزار اندرویدی شما می‌توانید هسته (Kernel) جدیدی روی ابزار خود نصب کنید. کار هسته این است که به نرم افزارها می‌گوید که چگونه از سخت افزار ابزار شما استفاده کنند. به زبان ساده تر کرنل اجازه شخصی سازی و دسترسی‌های بیشتر به سخت افزار را می‌دهد.
ROM شخصی چیست؟
رام در واقع یک سیستم نرم افزاری بر مبنای اندروید است. برای مثال TouchWiz یک رام توسعه داده شده توسط سامسونگ است. مثالی دیگر البته از نوع مستقل و شخصی تر آن CyanogenMod است که بر مبنای اندروید خالص ساخته شده است.
آیا پس از روت هنوز بر روی اندروید کار می‌کنیم؟
در پاسخ باید گفت البته! تمامی رام‌های شخصی بر مبنای اندروید هستند پس از روت کردن هم شما در اندروید هستید.
آیا پس از روت کردن هم می‌توان از به روزرسانی‌ها بهره مند شد؟
پاسخ این مورد هم آری و هم خیر است. شما پس از روت کردن نمی‌توانید از قابلیت OTA استفاده کنید، ولی می‌توانید به روزرسانی‌ها را به صورت دستی نصب کنید.
مزایای روت کردن دستگاه چیست؟
همانطور که پیش از این گفتیم، شما با این کار کنترل کامل دستگاهتان را به دست می‌گیرید. بنابراین می‌توانید رام‌های دلخواهتان را نصب کنید، اپ‌های حذف نشدنی سیستم عامل را حذف کنید یا یک پشتیبان کامل از دستگاهتان بگیرید. برخی از نرم افزارها نیز تنها از برروی ابزارهای روت شده، نصب می‌شوند.
اگر پس از روت رام نصب نکنم چه اتفاقی می‌افتد؟
هیچ! هر موقع که خواستید می‌توانید رام دلخواهتان را نصب کنید.
Recovery چیست؟
حالت Recovery به شما امکان می‌دهد تا تعمیرات را انجام دهید. وقتی شما دستگاهی را روت می‌کنید، همزمان Recovery شخصی را نیز نصب می‌کنید که به شما امکان پشتیبان گیری یا نصب رام‌های دلخواه را می‌دهد.
فلش کردن چیست؟
به زبان ساده تر فلش کردن همان نصب رام جدید است.
Unlocking به چه معناست؟
اگر دستگاه شما توسط اپراتوری قفل شده باشد، احتمال زیاد در هنگام فلش کردن رام جدید نیاز به کدی برای باز کردن قفل دستگاه دارید که می‌بایست آن را از آن شرکت خاص دریافت کنید که ممکن است در مواردی رایگان هم نباشد. البته راه‌های دیگری نیز وجود دارد ولی تمامی آن‌ها مخاطراتی را هم به همراه دارند. پس در این مورد دقت کنید. البته در نظر داشته باشید که تمام تلفن‌های عرضه شده در داخل کشور بصورت آنلاک شده هستند اما اگر تلفنی را از خارج کشور و در قالب قراردادی با اپراتوری خاص دریافت کنید، باید به این نکته دقت کنید.
آیا ممکن است به دستگاه صدمه بزنم؟
خطر همواره در کمین است! اما در صورت دقت کافی می‌توان به راحتی از آن‌ها گذشت. مثلا اگر حین فرایند روت کردن در کار دستگاه دخالت کنید یا اگر kernel ناسازگاری را انتخاب کنید امکان صدمه خوردن به دستگاه وجود دارد. تکرار می‌کنم که اگر دقت کنید، خوب همه چیز را بخوانید و به اخطارها توجه کنید مشکلی پیش نخواهد آمد. به شخصه دستگاه‌های زیادی را روت کرده ام و در هیچ کدام از آن‌ها دستگاه نابود نشده!
نیازی به رایانه است؟
در بیشتر موارد بله! برای روت کردن به برخی از برنامه‌ها نیاز خواهید داشت، مثلا Odin برای سامسونگ یا Flashtool برای سونی و… .
از کجا دستورالعمل‌ها را پیدا کنم؟
امیدوارم زبان خارجه قوی داشته باشید چون در بیشتر موارد به منابع انگلیسی نیاز پیدا خواهید کرد. جستجو در موتورهای جستجوگر و یوتیوب از موارد پیشنهادی است.
چگونه دستگاه را از روت خارج کنم؟
معمولا ساده ترین راه برای برگرداندن تنظیمات کارخانه‌ای دستگاه، نصب رام اصلی مربوط به دستگاه است. بسته به اینکه از چه روشی برای روت کردن دستگاه استفاده کنید، ممکن است به نرم افزارهایی همچون Triangle Away برای برگرداندن تنظیمات کارخانه‌ای نیاز پیدا کنید.
منبع: Androidpit – zoomit

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

  1. سلام من گوشیم سونی زد هست رامش هم۴.۴.۴رسمی
    تازه روتش کردم به وسیله فلش تولز و با شکستن بوت لودرش ولی بعد از روت مشکلی واسش پیش اومد ک وایفاش اصن روشن نمیشه
    ممنون می شم اگ کمکم کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا