آموزش و ترفنداخبار

چگونه فایل‌های خراب ویندوز را اسکن و تعمیر کنیم!

اگر ویندوز اعمال عجیب و غریبی از خود بروز می‌دهد اول از همه باید از وجود یا عدم وجود بدافزارها مطمئن شوید و سپس اگر مشکل از آن نبود، باید فایل‌های سیستمی ویندوز را تعمیر کنید.
اگر ویندوز سیستم شما خیلی آهسته شده است و اعمالی عجیب و غریب از خود بروز می‌دهد و تحمل آن برای شما سخت شده است، اولین چیزی که نیاز دارید این است که بدافزارها و ویروس‌های احتمالی را اسکن و حذف کنید. علاوه بر آن، ممکن است برخی فایل‌های ویندوز خراب شده باشند. دلایل مختلفی وجود دارد که فایل‌های سیستم خراب شود، به عنوان مثال می‌توان قطع ناگهانی برق، سقوط سیستم، اشتباهات و خطاهای هنگام بروزرسانی، عدم تطابق نسخه و غیره را نام برد.
دلیل خرابی هرچه باشد چندان مهم نیست. اگر فکر می‌کنید که سیستم شما کند شده است، در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه با استفاده از ابزار خط فرمان DISM سیستم خود را اسکن و فایل‌های خراب را تعمیر کنید.
توجه داشته باشید که من از Windows PowerShell برای اسکن و تعمیر مشکلات ویندوز استفاده می‌کنم. با این حال، شما همچنین می‌توانید از ابزار خط فرمان با دستورات دقیق و رویه‌ای که در زیر توضیح داده می‌شود به این کار بپردازید.
 
اسکن فایل‌های خراب سیستمی ویندوز
ابتدا در منو شروع PowerShell را سرچ کنید. بر روی آن راست کلیک کنید و بعد گزینه Run as administrator (اجرا به عنوان مدیر) را انتخاب کنید. تا اینجا شما پنجره PowerShell را باز کرده‌اید.

win10-fix-corrupted-system-files-open-powershell

در پنجره PowerShell دستور زیر را کپی و پیست کنید. این دستور باعث فراخوانی حفاظت منابع ویندوز می‌شود که به بررسی فایل‌های خراب شده می‌پردازد. اسکن ممکن است مدتی طول بکشد، بنابراین راحت بر روی صندلی خود بنشید و منتظر نتایج باشید.
۱
پس از اینکه اسکن به پایان رسید، اگر مشکلی وجود داشته باشد پیامی مشابه آنچه در زیر می‌بینید مشاهده خواهید کرد. ویندوز به صورت اتوماتیک برای رفع مشکلات خود اقدام می‌کند ولی برخی اوقات کاری انجام نمی‌دهد. خب به مرحله بعد بروید.
win10-fix-corrupted-system-files-sfc-unable-to-fix
رفع خرابی فایل‌های سیستمی ویندوز
اگر دستور SFC مشکل را حل نکرد می‌توان از ابزار DISM با استفاده از سوئیچ Restore Health and Source بهره برد. برای شروع دستور زیر را کپی و پیست کنید و powerShell را اجرا کنید.
COMMENT
به محض اینکه دستور را اجرا کنید ویندوز شروع به اصلاح مشکلات می‌کند. در حالی که تعمیر در حال انجام است ممکن است نوار پیشرفت به شما ۲۰% را نشان بدهد. این طبیعی است و فقط روند پیشرفت مدتی طول می‌کشد و باید صبر کنید. اگر دستور باعث تعمیر مشکل شود خیلی خوب است، اگر نه ادامه دهید. در مورد من، ویندوز در تعمیر مشکل به شکست برخورد. اگر می‌خواهید بدانید که واقعا مشکل از کجاست، DISM log در PowerShell را باز کنید.
win10-fix-corrupted-system-files-dism-failed-to-fix
خب الان می‌خواهیم از سوئیچ source/ که در DISM قرار دارد استفاده کنیم، با استفاده از این سوئیچ، مشکل حل خواهد شد. این اتفاق با استفاده از فایل‌های منبع انجام خواهد شد. رسانه نصب خود را وارد درج کنید، این رسانه می‌تواند DVD یا USB باشد. اگر شما درایو نصب را ندارید می‌توانید آخرین نسخه Windows ISO را از سایت مایکروسافت دانلود کنید و سپس بر روی آن راست کلیک کنید و گزینه Mount را انتخاب کنید.
زمانی که این کار را انجام دادید، دستورات زیر را اجرا کنید. فراموش نکنید که به جای حرف X شما باید نام درایو خود را که Windows ISO را از انجا نصب کردید وارد کنید.
COMMENT3
یا
COMMENT4
دستور دوم مانع از این می‌شود که DISM از بروزرسانی ویندوز یا تصاویر آنلاین استفاده کند. اگر همه چیز خوب پیش برود، شما پیام زیر را مشاهده خواهید کرد:
Restoration operation completed
این عبارت به این معناست که عملیات تعمیر کامل شده است. البته ممکن است مانند قبل این زمان تعمیر به طول بیانجامد، پس منتظر باشید.
win10-fix-corrupted-system-files-source-switch-complete
الان دوباره باید دستور SFC را استفاده کنید تا ویندوز بتواند هرگونه مشکل جزیی را تعمیر کند.
هنگامی که رویه گفته شده تکمیل شد، پیامی مشابه پیام زیر مشاهده می‌کنید.
win10-fix-corrupted-system-files-sfc-repair-complete2
اگر دوباره با عبارت SFC اسکن کنید، شما باید پیامی مشابه پیام زیر ببینید که به شما اعلام می‌کند فایل خرابی وجود ندارد.
win10-fix-corrupted-system-files-no-file-violations

 

منبع: maketecheasier
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا