اخبار

چیپ جدیدی که باتری گوشی را در ۱۰ دقیقه فول شارژ می کند !

اتری و باز هم باتری ، این بزرگترین نقطه ضعف اسمارت فون های امروزی است.بله در حالی که تکنولوژی در بسیاریاز بخش های گوشی های هوشمند به سرعت در حال پیشرفت می باشد ، اما بخش باتری بسیار عقب مانده و اکنون به بزرگترین مشکل کاربران این گونه گجت ها مبدل شده است.
 
در همین راستا کمپانی ها و موسسات تحقیقاتی بسیار زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که در حال کار بر روی اصطلاح این باتری ها و ارائه تکنولوژی های نوین برای افزایش مدت زمان عملکرد گجت های دیجیتال می باشند. اخیرا یکی از این چندین مرکز تحقیقاتی به رهبری پروفسور ریچارد یازامی توانسته است چیپ هایی را تولید کند که علاوه بر ایمنی بالاتر ، سرعت شارژ باتری ها را به طرز چشم گیری افزایش خواهد داد.سازندگان این چیپ ادعا کرده اند که این چیپ قادر است تنها در ۱۰ دقیقه باتری یک گوشی را به طور کامل شارژ کند !
 
این چیپ توسط پروفسور ریچارد یازامی در موسسه مرکز تحقیقات انرژی در دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در کشور سنگاپور ساخته شده است. پروفسور یازامی را یکی از سه بنیان گذار باتری های لیتیومی می دانند و خود او بود که در سال ۱۹۸۰ نشان داد می تواند از گرافیت به عنوان نود منفی باتری ها استفاده کرد.
chip-2
این چیپ که ابعاد آن به گونه ای طراحی شده که حتی در کوچکترین باتری های لیتیومی هم می توان از آن استفاده کرد دارای الگوریتم جدیدی است که اطلاعاتی بسیار بیش از آنچه تا کنون درباره باتری ها به دست کاربر می رسید در اختیار وی قرار خواهد داد. در حال حاضر چیپ های مورد استفاده در باتری ها تنها می توانند ولتاژ و دما را اندازه گیری کنند در حالی که چیپ جدید می تواند سطح سلامتی یک باتری را نیز اندازه گرفته و شرایط شارژ آن را نیز بررسی کند. این قابلیت باعث می شود خطر آتش گرفتن باتری و در نتیجه آسیب رسیدن به کاربران به شدت کاهش پیدا کند.
هر ساله میلیاردها عدد باتری لیتیومی تولید می شوند و یافتن روشی برای سنجش سلامت آنها و پیش گیری از بروز خطرهای احتمالی امری ضروری درباره این باتری ها به حساب می آید. همچنین در هواپیماها و خودروهای الکتریکی که کارکرد آنها به شدت وابسته به عملکرد باتری است، وجود چیپ های هوشمند ضروری تر می باشد.
البته مطمئنا کاربران تلفن های هوشمند تمایل بیشتری به افزایش سرعت شارژ باتری دستگاه های خود دارند. در حال حاضر کمپانی هایی مانند مایکروسافت، گوگل و سامسونگ در حال استفاده از تکنولوژی های شارژ سریع در پرچم داران خود هستند که عمده تکنولوژی آنها وابسته به Quick Charge 2.0 است که توسط کمپانی کوالکام معرفی شده است. برای مثال در مدل لومیا ۹۵۰ باتری می تواند از ۱۰ درصد تا ۵۰ درصد شارژ ظرف میدت ۳۰ دقیقه برسد که به گفته کوالکام در اسنپ دراگون ۸۲۰ قرار است این میزان تا ۳۸ درصد بهینه تر شود. با این حال نتایج آزمایشات چیپ جدید نشان دهنده وجود پتانسیل بیشتر برای بهبود بیشتر این مقادیر می باشد.
زمانی که این تراشه بر روی باتری نصب می شود می تواند با اندازه‌گیری میزان ولتاژ و دمای باتری، مقدار جریان را تغییر داده و موجب سریع‌تر شدن فرآیند شارژ  شود.
یازامی از مدت ها قبل مذاکراتی را با کمپانی هایی همچون سونی و سامسونگ برای استفاده از این تراشه در نسل جدید محصولات هوشمند این دو شرکت داشته است و در آینده ای نزدیک نیز با شرکت تسلا وارد مذاکره خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا